Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trillen stuur
#1
Reactie van bezoeker 'Houwers', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een R90s. Vanaf het begin is er een probleem geweest dat bij ongeveer 60km/hr en het loslaten van het gas het stuur begint te trillen. Dit trillen begint rustig maar wordt binnen 2 sec zeer heftig.
Ik heb reeds nieuwe balhoofdlagers gemonteerd en tevens heb ik de balhoofdlagers al diverse keren gesteld. Het is iets mnder maar het fenomeen blijft aanwezig. Wat opvalt is dat wanneer ik de motor op de bok trek er een ""knok"" geluid nabij de voorvork/balhoofd hoorbaar is.
Wie heeft een idee wat dit kan veroorzaken?
In de tussentijd zijn er reeds andere banden/ balhoofdlager gemonteert.

bedankt reeds voor het meedenken!

mvrgr Math
Reply
#2
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Stel deze vraag ook eens op het volgende BMWboxers-forum :
http://www.boxerworks.com/message.phtml

Hier zitten veel eigenaren van dezelfde brommer als de jouwe, met enorm veel ervaring. Suc6 !!

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Aan de (lange) lijst met mogelijke oorzaken kan ik nog het volgende toevoegen:
Het "slaan" ontstaat inderdaad door algemene "slapte" in het rijwielgedeelte. Die wordt mede bepaald door (de ophanging van) het motorblok.
Dus naast de al genoemde suggesties nog de volgenden:
- controleer of het achterframe goed vast zit, en vooral
- controleer de ophanging van het blok in het frame, niet alleen of de bouten vastzitten, maar ook de ophanging zelf (axiaal en radiaal).
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Bekent probleem, niet alleen bij de 90S.

Alle boxers van die leeftijd hebben dat, is meest een gevolg van een deels versleten voorband.

Conti rib 12 e.d. doen dit heel sterk. Metzeler ME 33 is veel beter, maar ook niet zaligmakend.

Bedenk wel dat de techniek uit beginjaren '70 stamt, en niet is te vergelijken met de huidige standaard.

De 'klonk' die je hoort bij het opbokken komt uit de voorvork, als deze helemaal uitzakt, moet igenlijk een rubber buffertje in, maar dat zit er niet.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Richard ', geïmporteerd van het oude forum:

Math, dit probleem is zeer bekend, in vorige reacties hebben ze aangegeven om alle lagers na te kijken, vooral de achterbrug lagers. Als je het gas afsluit boven de 70 km/h dan zakt de motor, dan veranderd ook de geometrie van je fiets. Waarschijnlijk is de voor veering te slap geworden, dit kan je verhelpen door een setje progresieve veren te kopen bij de Hobbyist.ik heb dit namelijk ook gehad. Als dit niet helpt dan moet je toch het voorwiel opnieuw uibalanseren of een andere voorband kopen die iets hoger is..Maar nog iets anders een R90S heeft toch een stuurdemper om dit tegen te gaan?
Het geluid wat je hoord als je de motor op de bok zet kan ook van de remklauwen komen. deze hebben iets speling.

hoi, Richard
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Denk ook aan de bandenspanning. Had bij mijn R100RS ook last van trillingen in het stuur bij hogere snelheden (150km/u). Na het verlagen van de spanning in de voorband van 2.3 tot ongeveer 1.7 bar was het probleem grotendeels opgelost.
Reply
#7
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Math, dit klinkt mij bekend in de oren. Bij het opbokken van mijn 90S (6/75) hoor ik ook die 'knok'. Balhoofdlagers lijken oke (heb speling ed gecontroleerd maar ga ze deze winter wel preventief vervangen). Ook heb ik een nieuwe stuurdemper gemonteerd. Ik rij daarmee in stand 1 en moet zeggen dat het trillen/slaan van het stuur daarmee minder is.
Ik ben ook zeer benieuwd wat die knok veroorzaakt.

Groeten Robbert
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'M.Houwers', geïmporteerd van het oude forum:

Even wat extra informatie aangaande hetgeen ik beschreven had over het trillen van het stuur. Ik had eigenlijk moeten zeggen het slaan van het stuur. Indien je na 1 sec. het stuur niet in handen hebt denk ik dat het stuur dusdanig slaat dat je zult vallen.

Math
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Michel', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is de keuze van de band. En of je eigen gewicht dat te ver naar achter zit, omdat bvb je achtervering verlaagd is (niet origineel) en zo de hoek van het balhoofd tov de rijweg veranderd.

Dit was de ervaring bij m'n vroegere Moto Guzzi.

Succes

Michel
BelgiÎ
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Math Houwers', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou bijna zeggen helaas niet want dan had ik weer een spoor dat ik verder kon onderzoeken. Het frame is in orginele staat en de banden zijn de orginele voorgeschrevene.
Het rare is dat dit altijd gebeurt bij een snelheid van 63 km/hr bij het loslaten van het gas. Dat betekent dus dat het voorwiel niet echt meer geduwd wordt maar dat er als het ware meer aan getrokken wordt door het achterwiel.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)