Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jilles', geïmporteerd van het oude forum:
Graag wil ik vragen als nieuwe eigenaar van een echte R26 wat voor benzine ik het beste kan tanken. Met mijn "reismotor"tank ik altijd V-power. Is dit genoeg voor mijn nieuwe trots. Ok heb ik moeite mt "warm"starten De contactpunten zijn vernieuwd. Kan dat aan de bougie liggen. Alvast bedankt voor de antwoorden die ik zal krijgen. vr.gr. en ik hoop dat wij elkaar snl op de weg tegenkomen.
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
Op dit forum vind je diverse discussies over de soort benzine. Sommigen zeggen dat de kleppen na tig km een laagje lood hebben gekregen, waardoor loodvervanger niet meer nodig is. Als je geen risico wilt lopen, kun je m.i. het beste loodvrij tanken (hoog octaangehalte) en dit om de zoveel keer aanvullen met een scheutje (naar verhouding) uit een fles loodvervanger, dat je bij de goede benzinestations kunt kopen. Tenzij je kop is vervangen door een loodvrije kop, dan volstaat loodvrije benzine zeker.
Roel,
als er toch loodvervanger ingaat is het dan wel nodig om hoog octaan te tanken?
De R26 is uit een tijd dat Super (tegenwoordig hoog-octaan) nog niet alom was ingevoerd.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Dat een 1-cylinder een beetje moeilijk start als ie warm is kan als oorzaak hebben dat je niet kickstart op de "ontstekingsslag".
De Yamaha SR500 had een kijkglaasje in de cylinderkop waardoor je het juiste moment kon zien. Bovendien had ie een starthulpje op de carburateur waarmee je een ietsiepietsie gas kon geven.
Met beide hulpmiddelen startte ie als gevlogen. Altijd.
Wat betreft benzine. Als de compressie lager is dan 8.5 gewone benzine tanken. Is bovendien "brandbaarder" en je zou er dus in principe ook beter mee kunnen starten.
Loodvervanger? Lijkt me verstandiger tzt de kop loodvrij te laten zetten als "normaal loodvrij" problemen zou gaan geven.
Veel plezier met de oldtimer!
Hans