Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ZUINIG rijden met R80-7
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Regelmatig kom ik op het forum verhalen tegen over benzinezuipende BMW's R80-7. Dat is helemaal niet nodig en simperl te verhelpen. De wijzigingen aan de carburateurs. Hoofdsproeiers 145 eruit en hoofdsproeiers 135 erin zetten. Naaldsproeiers 2,66 eruit en naaldsproeiers 2,68 erin zetten. Naaldpositie is origineel stand 3 en blijft ook op 3. Dit is alles. Als je dit klusje uitvoert loopt jouw R80-7 een stuk zuiniger. De kosten heb je er met 1 tankbeurt uit. Succes.

NB. Misschien kan iemand van de Hobbyist deze tip ergens plaatsen op een zoekpagina onder : Benzineverbruik BMW.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,wat is je verbruik dan na de modificatie? en er voor?mijn r80 van 1988 verbruikt gemiddeld 1:17 ,dacht dat dat een redelijk verbruik is. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum:

r100rs bj ,78 90000km gemiddeld 1:18,5
groeten Frits
Reply

Henry,

Ik ging toen van ongeveer 1:17 naar 1:21 bij 110km/h en dat is nog steeds zo.

Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is te mooi om waar te zijn......anders gesteld waarom heeft BMW zo'n simpel op te lossen hoge verbruik dan zelf niet opgelost........ik bedoel er is een relatie tussen verbruikscijfers en verkoopcijfers......en het argument dat de japanse fietsen zuiniger liepen was dan in ene uit de lucht

Zijj er mensen die het mooie verhaal van Gerard kunnen onderschrijven of is de bril van Gerard wel erg rose...of blijft het tankje wel heel lang vol...

Ab
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,ik heb een kale r80 van 1988,volgens het wphb zitten er in de carbs van r80 en r80rt van na 1985,al 135 hoodsproeiers en 2.68 naaldsproeiers.maar mijn verbruik is 1:17 terwijl ik ook nog de langere overbrenging van 32/10 heb ipv de 37/11 van de rt (minder toeren) mijn bougies zien er mooi bruin uit. ik heb wel is de gasnaald van stand 3 naar 2 gezet ,maar toen moest ik de choke er veel te lang ophouden voor die goed liep,dus weer terug gezet naar stand 3. kan nog wel een keer de naaldsproeier en naald vervangen want die zijn op den duur natuurlijk ook wel een beetje op elkaar ingesleten. groet henry
Reply

Voor Ab, BMW heeft dit probleem toentertijd opgelost op zijn eigen manier. De instellingen om zuiniger te rijden zijn doorgegeven aan de BMW-importeur. En wie dan een zuipende R80 had kon dan de oplossing bij de importeur eruit trekken. Niet erg klantgericht naar mijn idee. De instellingen heb ik in het blad Motor gelezen en goed bewaard en toegepast.
Nog iets anders. Veel rijders worstelen met de vraag of met cilinderkoppen bedoeld voor loodhoudende benzine ook op loodvrij kunnen rijden. Na oeverloos zeuren bij BMW hierover kwam naar buiten dat als je ongeveer 60000km met loodhoudend had gereden je daarna zonder problemen op loodvrij kon overstappen zonder schadelijke gevolgen. Ook dit bericht kwam veel te laat naar buiten en rijders hebben zich hierover kwaad gemaakt o.a. Kees Berghuis van weekblad Motor. Voor Henry, ik zou inderdaad de gasnaalden en de naaldsproeiers vernieuwen. Daarna afstellen per cilinder door met de luchtregelschroef het maximale toerental te bereiken.
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Geldt dit verhaal ook voor de R100/7, bj 1978 ?
Reply
Quote:Voor Ab, BMW heeft dit probleem toentertijd opgelost op zijn eigen manier. De instellingen om zuiniger te rijden zijn doorgegeven aan de BMW-importeur. En wie dan een zuipende R80 had kon dan de oplossing bij de importeur eruit trekken. Niet erg klantgericht naar mijn idee. De instellingen heb ik in het blad Motor gelezen en goed bewaard en toegepast.
Nog iets anders. Veel rijders worstelen met de vraag of met cilinderkoppen bedoeld voor loodhoudende benzine ook op loodvrij kunnen rijden. Na oeverloos zeuren bij BMW hierover kwam naar buiten dat als je ongeveer 60000km met loodhoudend had gereden je daarna zonder problemen op loodvrij kon overstappen zonder schadelijke gevolgen. Ook dit bericht kwam veel te laat naar buiten en rijders hebben zich hierover kwaad gemaakt o.a. Kees Berghuis van weekblad Motor. Voor Henry, ik zou inderdaad de gasnaalden en de naaldsproeiers vernieuwen. Daarna afstellen per cilinder door met de luchtregelschroef het maximale toerental te bereiken.
Hallo,

Mooi artikel over loodhoudende benzine en kleppen is te lezen op
http://www.airheads.org/content/view/207/98/

groeten Bep van Malde
Reply
ik rij met de bmwr80rt gemideld 1op17 ,maar in de zomer met het toeren is 1 op25 geen uitzondering .
gewoon rustig rijden en netjes schakelen ,motor rijden is genieten niet alleen snel optrekken en hard rijden ,kijk eens wat meer om je heen en draai die gashendel eens terug naar een lager toerental en blijf rustig in de 5 rijden ,dan rij je zuinig.
groet marc
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)