Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meer Laadstroom voor /5 en /6
Hallo mensen,
tijdens onderzoek n.a.v. en andere vraag ontdekte ik het volgende:
ls je een /5 of /6 hebt en je wilt meer laadstroom (eventueel een zwaardere accu ergens in je motor monteren) dan zijn de volgende dingen genoeg:
1 vervang de rotor door een nw (311,20) of gereviseerd (65,00 - 85,00) exemplaar met hoge output, dus van een /7.
2 vervang misschien de stator (alle R modellen hebben gelijkwaardige stators qua inwendige weerstand, dus vraag is of je een andere nodig zou hebben check bij onze sponsor, de Hobbyist)
3 laat het werken en als er iets mis gaat vervang de regelaar.
Mogelijk moet je de diodeplaat ook vervangen, dat hangt af van wat de diodes in de huidige plaat kunnen hebben. Als ik een typenummer van een diode uit een /5 diodeplaat (grote diode) weet kan ik waarschijnlijk wel uitzoeken of je ook een andere diodeplaat nodig hebt.
Samenvattend: andere rotor, mogelijk andere regelaar en diodeplaat. En je gaat van magere 180 Watt naar comfortabele 280 Watt.
Zo'n idee komt gewoon als gevolg van wat uitzoekwerk, dat vind ik nu het leuke van dit forum . Je leert door vragen en je leert door antwoorden.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Onkruid', geïmporteerd van het oude forum:

En het kan nog beter dmv een paar extra draadjes.
De minpool van je accu zit op je versnellingsbakdeksel.
Van hier moet de stroom naar je kettingdeksel (die van de nokkenasaandrijving), want hier zit de dynamo en de diodeplaat. Dit gaat niet zo lekker, waarom?
Tussen versnellingsbakdeksel en bak zit een pakking.
Bak en carter zitten tegen elkaar, maar al het aluminium dat je ziet is gecorrodeerd, dat helpt ook niet echt.
Tussen kettingdeksel en carter zit ook een pakking.
Leg een extra draad tussen min van de diodeplaat en startmotor naar of de minpool op je versnellingsbakdeksel of direct op de minpool van de accu.
kost geen drol.
Reply
@ Onkruid,
het massa verhaal speelt zeker ook een rol. Is ook in dit forum regelmatig aan de orde geweest. En met een optimale masa haal je nog steeds maar 180 Watt uit een /5 dyno, en een beetje meer uit een /6 dyno. De winterrijder die wellicht handvatverwarming wil of extra lampen (mistlamp, verstraler, mistachterlicht) wil hebben heeft de hogere opbrengst nodig. En wel goed dat je de massa noemt, dat is wel de sleutel om in ieder geval het maximum te halen dat mogelijk is.
Overigens, waarom noem je jezelf Onkruid? Je inbreng lijkt meer op Goedkruid...
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een generator van een /7 en later levert 280 watt, als je die combineert met een spanningsregelaar voor een overheids fiets, 14,5V ipv. 14V, heb je in de meeste gevallen voldoende.

Reken maar na, koplamp 55w, a-licht, tellers en stadslicht 15w, ontsteking weet ik niet 20w??
Extra ver- of breedstraler elk 55w, hvv 25w.

Is al gauw die 180w van een /5, dan nog rem- en knipperlicht, 3x21w en dan is het laden gedaan en vreet je de accu leeg.

Groeten, Paul.
Reply
@ Paul,
dat bedoelde ik dus ook. En het staat mij bij dat de ontsteking soms nog wat meer pakt, dat weet ik niet zeker.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Als je vervolgens een wat zwaarder lampje als controle lampje gebruikt begint je dynamo ook nog eens bij een veel lager toerental echt te laden. Zeker in de winter, bij mist, files en andere winterse sfeerbrengers een prettige bijkomstigheid!

Ad
Reply
@ Ad,
Hoe bedoel je dit? Volgens mij werkt het kunstje op basis van spanning en niet op basis van vermogen. Leg eens uit? Want als het waar is wat je zegt kan iedereen goedkoop meer lading halen uit dezelfde generator, het lijkt me dat fabrikanten dat dan al hadden aangebracht. Ben benieuwd.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

ja,zo'n controle lampje is verrekte handig. maar houd dus wel in dat het laden pas bij een wat hoger toerental begint. als je de motor op kontakt zet dan meet ik op de koolborstels maar iets van 2 volt en is de rotor maar weinig magnetisch. in vergelijk met japanners die ik gereden heb oa: yamaha xs650 en xj900 met een zelfde soort laadsysteem maar waar dus geen controle lampje op zit, staat als je de motor op contact zet de volle 12 volt op de rotor en is de rotor zeer sterk magnetisch er blijft met gemak een grote steeksleutel aan plakken.voordeel:het laden begint al bij laag toerental. nadeel:geen controle of er wel bijgeladen word,dat merk je pas als de motor wat begint te knallen en er mee stopt,wat ik dus had bij de xs650.(rotor was defekt).bij bmw is het meer zoals cruyff al zei:elluk nadeel hep se voordeel.laden begint pas bij een wat hoger toerental,maar je hebt wel controle of er daadwerkelijk bijgeladen word. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert,een lampje met hoog wattage heeft minder weerstand dan een lampje met een laag wattage.dus als je een lampje met een wat hoger wattage monteert,staat er meer spanning op de rotor waardoor die meer magnetisch word en het laden eerder begint. groet henry
Reply
Egbert,

Er is nog een modificatie voor de boxers, deze is van de politie.
Verwijder de rotor en zet hier een poelie op, deze moet ook de keering afsluiten. Zaag een stuk aluminium weg van het kettingdeksel. en monteer aan de buitenzijde op de valbeugel een dynamo van een auto, die het juiste wattage geeft wat je wilt hebben.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)