Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeren balhoofdlager
#1
Reactie van bezoeker 'Peter Smans', geïmporteerd van het oude forum:

Moet regelmatig moer en contramoer aandraaien, begint dan weer met zwabberen, na aandraaien weer opgelost.Durf de borgmoer eigenlijk niet vaster te draaien.
Hoe vast mag deze staan.

Groeten Peter Smans
R80RT 1983
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik neem aan dat de onderste ( stelmoer) een haakmoer en de borgmoer een zeskant.
Ik stel meestal de lagering een fractie te strak af en draai dan de borgmoer ertegen.
Aangezien je er eigenlijk niet goed bij kunt zonder het stuur er af te pakken, tik ik dan de haakmoer stevig in lossende richting tegen de borgmoer.
Als je een beetje feeling hebt kun je zo de borgmoer vast zetten.
hij moet stevig vast zitten natuurlijk.
Na afloop met een kunststof hamer een keer aan de onder en bovenzijde een tik geven om de lagers te "zetten".
Daarna controleren of de balhoofdlagers naar je zin lopen.
indien niet naar je zin, voorspanning aanpassen.
Mijn R90S stuurt het fijnst met de lagers "iets te strak", maar dat is persoonlijk.
Conische rollagers MOET je altijd van strak naar los stellen, om te voorkomen dat er ergens ruimte achter blijft die er tijdens bedrijf uit komt.

Chris
Reply
#3
Dat "iets te strak" heb ik ook gedaan (R75/7) maar had daarbij de gedachte, hoe zit dat met slijtage?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dat "iets te strak" heb ik ook gedaan (R75/7) maar had daarbij de gedachte, hoe zit dat met slijtage?
Zal in principe dus ook "iets"sneller slijten, de rollen zullen zich na verloop van tijd inbedden in de buiten en binnenring, door de beperkte rolbeweging van het lager.
Maar valt allemaal nog wel mee.

Chris
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)