Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ook hier een zwabberend stuur.
#1
Hallo,

vandaag eindelijk mijn eerste proefritje kunnen maken. Motor draait mooi, enkel alleen nog een beetje afstellen.
Ik heb echter duidelijk gemerkt dat het stuur aardig begint te zwabberen bij 60 kmh.
Ik heb er nieuwe kegellagers ingezet. Verdre heb ik geen pas schijven of opvulringen gebruikt. Bij de sponsor van dit forum staat vermeld dat de kegellagers de ringen en kogels vervangen. Klopt dit, of hat ik toch nog gebruik moeten maken van ringen? Ik heb de lagers spelingsvrij aangedraaid, dus dat zou goed moeten zijn, lijkt mij. De voorband is nog de oude, en toen waren er geen problemen. Of zou de voorband misschien "vierkant" zijn geworden door het staan?

Ik hoor het weer graag,

Groet Leon
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Zelf heb ik ook de kogels en ringen vervangen door deze lagers, tot volle tevredenheid. Je hoeft er niets bij te doen, dat lagerpakketje is genoeg. Heb je de zaak niet TE spelingvrij aangedraaid?
Groet, Lei.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk even bij de band naar de DOT vermelding, wat zijn de laatste 3 of 4 cijfers,ingeval van 3 cijfersConfusedtaat er wel of geen klein driehoekje achter de cijfers.
Dan kan ik in elk geval even vertellen van welke productiedatum de band is.

Band/wiel combinatie zijn meestal de oorzaak van een zwabberend stuur,komt zelfs bij nieuwe banden wel voor.
Indien dit niet op de juiste manier gemonteerd zou zijn onstaan er problemen.

Bij lang stilstaan kunnen er inderdaad ook mankementen aan het licht komen,zoek het ook in dit geval in een band/wiel en niet in de balhoofdlagers.
Tenzij ze te strak staan natuurlijk.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Die zwabberende sturen lijkt dus een echt BMW oude modellen probleem te zijn. Mijn R100RT heeft ook last van dit probleem maar echter niet altijd. Daarom is het ooit moeilijk te achterhalen waar de oorzaak vandaan komen. Standaard hoor ik de reacties over balhoofdlagers, type banden en de bandenspanning, opbouw van een topkoffer.
Ik ben nu zover dat ik accepteer dat het gewiebel er inzit dus als ik mijn stuur gewoon vasthoud( ontspannen) dan treedt het niet op dus gewoon niet met losse handen rijden en de banden goed op spanning houden.
Reply
#5
Het probleem is inmiddels opgelost.
Bij mij zat het in het feit dat de lagers net niet strak genoeg zaten.
Ik heb ze strakker gezet, en het euvel is verholpen.

In ieder geval bedankt voor de reactie's.

Groet Leon
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vraag me bij dit probleem altijd af waarom sommige motorfietsen in het verleden zo'n handige knop (lees stuurdemper) op het balhoofd hadden zitten en je dit tegenwoordig nooit meer ziet? Ik heb op mijn R65 (zonder stuurdemper) nooit een zwabberend stuur, maar die heeft ook een andere voorvork. De R80ST wordt wel de best sturende BMW ooit genoemd en deze was een mix tussen een 80GS en een R65 waarvan juist de voorvork is geleend. Op mijn Harley uit 43 zit wel een stuurdemper en die werkt perfect in combinatie met zo'n zenuwachtige springer voorvork. Ik kan zonder moeite even een hand van het stuur nemen bij 55 mijl per uur en de knop iets aangedraaid. Bij stapvoets manoevreren zet ik hem weer iets losser; echt handig.



[img]/import/photos/p25326s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)