Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NGK bougies type D8EA of D7EA?
In mijn K100 uit 1984 heb ik onlangs NGK D8EA bougies geplaatst. Nu maakte iemand mij erop attent dat er eigenlijk NGK D7EA bougies in moeten. Door speurwerk op internet heb ik ontdekt dat op de Amerikaanse website van NGK wordt vermeld dat er D8EA in moeten. Op een Duitse NGK site staat echter dat er D7EA in moet. Weet iemand wat het juiste type NGK bougie is voor mijn K100 en wat het verschil is tussen deze beide types bougies?
Reply
Reactie van bezoeker 'kees roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Dag je,

Ik maak hieruit op
http://www.ngk.com/faqmain.asp
dat hoe lager het getal hoe heter.
http://www.ngk.com/results_fitment.asp?pid=D7EA
een opsomming met allen voor de D7EA (oude aanduiding:7912)

Met vriendelijke groet,
Kees
Reply
beste jevedewe
het kan natuurlijk zijn dat in Amerika een andere bougie wordt gemonteeerd omdat daar een andere afstelling wordt gehanteerd, bijvoorbeeld wegens emissie eisen. Wellicht benader je NGK met deze vraag, sommige fabrikanten geven bruikbare antwoorden.
Succes,
Egbert
Reply
Heeft alles te maken met de warmtegraad van de bougie.

Een warme bouge (de D7EA) brand bij een lagere bougietemperatuur schoon, heeft dus een lange poseleinen neus.
De D8EA is een koudere bougie die gebruikt wordt als je langere tijd hard zal rijden.

Aangezien in Amerika de maximum snelheid flink aan banden is gelegd zal een koude bougie nooit zijn ideale schoonbrandtemperatuur bereiken, vandaar die warmere D7EA. In Duitsland mag op de autobaan ongelimiteerd hard gereden worden en daar zou de D7EA oververhit kunnen raken, vandaar in de Duitse handleiding de D8EA.
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou eens heel gewoon proberen welke van de twee de beste kleur geeft.
Reply
Hoi jongens,

Erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb NGK inmiddels aangeschreven en hen de vraag voorgelegd. Als ik de reactie van dhr. Vervloet lees, zou de D7EA bij mij het beste passen i.v.m. mijn rustige rijstijl. Als ik wat van NGK hoor, laat ik het jullie weten.

Groetjes,

Jevedewe
Reply
Quote:Hoi jongens,

Erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb NGK inmiddels aangeschreven en hen de vraag voorgelegd. Als ik de reactie van dhr. Vervloet lees, zou de D7EA bij mij het beste passen i.v.m. mijn rustige rijstijl. Als ik wat van NGK hoor, laat ik het jullie weten.

Groetjes,

Jevedewe
Hoewel, nu besef ik op eens: in de VS wordt de D8EA aangeraden en in Duitsland de D7EA. Dat is precies andersom zoals dhr. Vervloet zegt. Dan zou je juist zeggen dat de D7EA meer voor snel snelweg gebruik geschikt is.
Reply
Reactie van bezoeker 'iridek1', geïmporteerd van het oude forum:

de D7EA heeft een kortere electrode dan de Bosch. Volgens mij moet het de DP7EA-9 of de DPR7EA-9 (met weerstand) zijn, wel de electrode op 0,7mm zetten. DE warmtegraad van Bosch 5 komt overeen met NGK 7.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)