Reactie van bezoeker 'Gerrit Heuver', geïmporteerd van het oude forum:
Heren meedenkers, een technische vriend bevestigde het verhaal dat je met een multimetertje geen 3 a 4 ohm kunt meten. Ook BMW-specialist Beck in Wijhe meende dat het de regelaar moets zijn. Nieuwe, electronische spanningsregelaar er op - en klaar, keurg 14 volt vanaf 2000 toeren.
Bedankt!
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
je hebt het over een"multimetertje" daar kun je misschien geen 3tot 4 ohm mee meten.met een goede(digitale )multimeter kan dat uiteraard wel. groet henry
Reactie van bezoeker 'Hermans Luc', geïmporteerd van het oude forum:
ik ben ook in het bezit van een R100RT van 1995, ik had hetzelfde probleem al maanden, doch deze week heb ik de oorzaak gevonden.battery lade helemaal niet meer bij, oorzaak was slechte kontakten op de diodeplaat, massa verbinding was helemaal doorgebrand en er was ook een soldeerverbinding losgekomen van de diodes
ik heb dit kunnen herstellen en nu is de oplading perfect, 13,7v zonder belast. en 13,3v met belasting. Dit is blijkbaar een zwak punt na jaren werking
Gr; hermans luc
Het is geen zwak punt lijkt mij maar te wijten aan slecht onderhoud. Vaak worden contacten verwaarloost en worden overgangs weerstanden te groot met allerlei gekke storingen.
@airhead: ik weet niet of jij je diodeplaat elke week poetst, maar zoiets is redelijk voorspelbaar en is voor een deel toch terug te voeren op een constructie- en/of ontwerpfout.
Alles wat warm wordt zet iets uit. De diodes zitten ingeklemd in een koelplaat, terwijl hun aansluitingen gesoldeerd zitten op een op afstand gefixeerde (print)plaat. Door opwarmen van de diodes zetten deze aansluitdraden iets uit maar kunnen dat niet echt. Hier bezwijkt dan de zwakste schakel en dat is soldeerplek. De aansluitdraad kan dan iets schuiven in de soldering, ook treedt dan oxidatie van die draad op met als resultaat overgangsweerstand tot zelfs helemaal geen verbinding meer.
Dit soort ontwerpfouten kom je vaak tegen bij diodes en transistoren bij gedrukte bedrading. Een bekend probleem ook bij CDI's die ingegoten zitten.