Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oplaadprobleem, alweer
#1
Reactie van bezoeker 'Gerrit Heuver', geïmporteerd van het oude forum:

Al de nodige laad-verhalen gezien op dit forum. Mijn versie R100RT, 1981): na aanzetten contact brandt het controlelampje helder, gaat bij zo'n 1200 toeren en hoger keurig uit. Laadstroom komt niet boven de 12 volt uit, met licht aan 11,5 volt. Voltmeter klopt. Het gekke is: soms laadt de motor keurig bij, 14 volt. Dat kan 5 minuten zijn of een half uur, en dan ook weer een paar dagen niet. Ik heb de rotor gemeten: koolborstels gelicht, weerstand over de sleepringen is nihil (moet 3,5 ohm zijn?). Zou op sluiting in de rotor kunnen duiden, maar hoe kan het opladen dan zo nu en dan wel goed gaan?
Wie helpt mij aan een oplossing?
Reply
#2
Gerrit,
een optie is een loszittende drad waardoor de kortsluiting niet permanent is.
Lastig uitzoeken!
succes,
Egbert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'nicolai', geïmporteerd van het oude forum:

Ik kijk voor de eerste keer op dit forum maar misschien kan ik je helpen!
Het zou ook nog de diodebrug kunnen zijn.
Deze is eenvoudig door te meten door de multimeter in driehoekjes stand (diode ) te zetten en te kijken of de stroom in maar 1 richting kan stromen

Spanningsregelaar zou ik ook eens naar kijken
Reply
#4
@Nicolai,
als de diodeplaat het probleem is dan zou dit in de meeste gevallen een permanent probleem geven. hier gaat het echter om een soms optredend prbleem. En inderdaad kan de diodeplaat ook wel eens de oorzaak van laadproblemen zijn, echter indit geval volgens mij minder aannemelijk.
groeten,
Egbert
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

weet je zeker dat de koolborstels lang genoeg zijn en voldoende drukken....het klinkt onaannemelijk en tot op de dag van heden heeft niemand het mij ooit kunnen verklaren. Ik heb meegemaakt dat mijn koolborstel onvoldoende contact maakten....gevolg was een voldoende SPANNING.....maar een onvoldoende LAADSTROOM met als gevolg telkens een lege accu....borstels vervangen en het ongemak was weg.....nooit begrepen..wel waar!

succes
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Soortgelijk probleem gehad met mijn K100. Bleek een breuk in een diode te zijn, die bij warmte, door uitzetten weer af en toe kontakt maakte.

Berend
Reply
#7
Oke,
dus de diodeplaat is toch ook nog een optie.
Losnemen, kwartiertje in de voorverwarmde oven en de diodes nog een keer op doorgang en weerstand meten. Lastig en te doen. Pas op voor je vingers als de boel heet is.
Succes,
Egbert
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Gerrit Heuver', geïmporteerd van het oude forum:

Beste meedenkers, bedankt tot nog toe. Toch even terug maar mijn beginvraag: als ik de koolborstels losmaak, meet ik 0 ohm weerstand tussen beide sleepringen v.d. rotor; volgens het boekje deugt dit niet. Kan ik wel alles lostrekken, maar moet ik dit niet eerst oplossen?
Ik wacht weer af!
Reply
#9
Gerrit Heuver,

de rotor moet een weerstand hebben van ongeveer 4 Ohm.

Richard
Reply
#10
Quote:Beste meedenkers, bedankt tot nog toe. Toch even terug maar mijn beginvraag: als ik de koolborstels losmaak, meet ik 0 ohm weerstand tussen beide sleepringen v.d. rotor; volgens het boekje deugt dit niet. Kan ik wel alles lostrekken, maar moet ik dit niet eerst oplossen?
Ik wacht weer af!
Wat is de laagste stand waarop je de bereikschakelaar kan zetten. Bij 1000 Ohm of hoger een andere meter nemen, eentje waarbij de laagste stand 10 Ohm is. Dan kan je pas behoorlijk een waarde aflezen. Als controle voor het meten even de twee snoertjes tegen elkaar aan houden. De aanwijzing moet dan 0 Ohm zijn. Elke aanwijzing meer aftrekken van de naderhand afgelezen waarde.

Sucses
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)