Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Gerrit Heuver', geïmporteerd van het oude forum:
Al de nodige laad-verhalen gezien op dit forum. Mijn versie R100RT, 1981): na aanzetten contact brandt het controlelampje helder, gaat bij zo'n 1200 toeren en hoger keurig uit. Laadstroom komt niet boven de 12 volt uit, met licht aan 11,5 volt. Voltmeter klopt. Het gekke is: soms laadt de motor keurig bij, 14 volt. Dat kan 5 minuten zijn of een half uur, en dan ook weer een paar dagen niet. Ik heb de rotor gemeten: koolborstels gelicht, weerstand over de sleepringen is nihil (moet 3,5 ohm zijn?). Zou op sluiting in de rotor kunnen duiden, maar hoe kan het opladen dan zo nu en dan wel goed gaan?
Wie helpt mij aan een oplossing?
Gerrit,
een optie is een loszittende drad waardoor de kortsluiting niet permanent is.
Lastig uitzoeken!
succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'nicolai', geïmporteerd van het oude forum:
Ik kijk voor de eerste keer op dit forum maar misschien kan ik je helpen!
Het zou ook nog de diodebrug kunnen zijn.
Deze is eenvoudig door te meten door de multimeter in driehoekjes stand (diode ) te zetten en te kijken of de stroom in maar 1 richting kan stromen
Spanningsregelaar zou ik ook eens naar kijken
@Nicolai,
als de diodeplaat het probleem is dan zou dit in de meeste gevallen een permanent probleem geven. hier gaat het echter om een soms optredend prbleem. En inderdaad kan de diodeplaat ook wel eens de oorzaak van laadproblemen zijn, echter indit geval volgens mij minder aannemelijk.
groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
weet je zeker dat de koolborstels lang genoeg zijn en voldoende drukken....het klinkt onaannemelijk en tot op de dag van heden heeft niemand het mij ooit kunnen verklaren. Ik heb meegemaakt dat mijn koolborstel onvoldoende contact maakten....gevolg was een voldoende SPANNING.....maar een onvoldoende LAADSTROOM met als gevolg telkens een lege accu....borstels vervangen en het ongemak was weg.....nooit begrepen..wel waar!
succes
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
Soortgelijk probleem gehad met mijn K100. Bleek een breuk in een diode te zijn, die bij warmte, door uitzetten weer af en toe kontakt maakte.
Berend
Oke,
dus de diodeplaat is toch ook nog een optie.
Losnemen, kwartiertje in de voorverwarmde oven en de diodes nog een keer op doorgang en weerstand meten. Lastig en te doen. Pas op voor je vingers als de boel heet is.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Gerrit Heuver', geïmporteerd van het oude forum:
Beste meedenkers, bedankt tot nog toe. Toch even terug maar mijn beginvraag: als ik de koolborstels losmaak, meet ik 0 ohm weerstand tussen beide sleepringen v.d. rotor; volgens het boekje deugt dit niet. Kan ik wel alles lostrekken, maar moet ik dit niet eerst oplossen?
Ik wacht weer af!
Gerrit Heuver,
de rotor moet een weerstand hebben van ongeveer 4 Ohm.
Richard