Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Olivier Visser', geïmporteerd van het oude forum:
Wie helpt radweoze sleutelaar?
Ik heb een oude R65GS opgeknapt en ben bijna klaar. Op de valreep stuit ik op een elektrisch probleem waar ik niet uit kom. Het oliedruk-, en laadstroomlampje, het remlicht en de claxon weigeren dienst. Ik heb alle corrosiegevoelige punten schoongemaakt en ingespoten met contactspray. De zekeringen zijn O.K. ook de relais functioneren. Nergens is draabreuk of -beschadiging zichtbaar. De accu is nieuw en opgeladen.
Kennissen suggereerden een probleem met de diodeplaat of het contactslot. Beiden lijkt me uitgesloten: bij de laatste keer rijden functioneerde het contactslot nog prima en volgens mij heeft een probleem met de diodeplaat niet te maken met weigering van het remlicht, oliedruklampje en de claxon.
Wie helpt me verder? Ik zal je dankbaar zijn.
Groet,
Olivier Visser
Ik zou het zoeken in een losse stekkerverbinding (mogelijk draadbreuk) Heb je toen je de accu hebt verwisseld misschien een stekker verbinding onder de tank vergeten weer vast te maken? (of zo iets)
Olivier,
geef ook bouwjaar van de motor. Kan ik even in schema's kijken of ik een mogelijke oorzaak zie. De 2 indicator lampjes en de 2 gebruikers hebben allemaal een plus en een shakelaar naar massa, dus wat Voorbijganger meldt over een vergeten stekker is een heel goede kans.
Succes en Ton, de groeten
Egbert
Reactie van bezoeker 'Olivier Visser', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Olivier,
geef ook bouwjaar van de motor. Kan ik even in schema's kijken of ik een mogelijke oorzaak zie. De 2 indicator lampjes en de 2 gebruikers hebben allemaal een plus en een shakelaar naar massa, dus wat Voorbijganger meldt over een vergeten stekker is een heel goede kans.
Succes en Ton, de groeten
Egbert
Beste Egbert,
Het bouwaar is 1988. Ik ben benieuwd wat jij uit het schema haalt. Ik sta te popelen om te gaan rijden, nu ik bijna klaar ben.
Alvast bedankt voor je hulp en groeten,
Olivier
Olivier,
uit het schema haal ik het volgende:
De lampjes krijgen hun plus via een groen/blauwe draad via de "kill-switch" via de 15 van de bobine vanuit 4 van de controle-eenheid, alles gn/bl draad.
De remschakelaar en hoorn krijgen hun plus door een groen/zwarte draad via stekkerblok ( ik denk in koplamp) via knipper-relais 49a via zekering (15) vervolgensdoor groene draad ook uit de "kill-switch". Als het probleem in dit circuit zit zou het neutraal lampje ook niet kunnen werken (zelfde voeding als laad- en oliedruk lampje.
De kill-switch is samen met de startknop via een 6-polig stekkerblok waarvan 3 polen worden gbruikt met de rest van het circuit verbonden.
Als de motor wel (electrisch) wil starten dat zit je probleem in de bedrading vanaf de kill-switch. Als de motor ook niet wil starten dan kan het ook het gedeelte van kill-switch via bobine naar besturingseenheid zijn.
Intelligente volgorde:
Check neutraal licht en kijk of de motor wil starten: zo ja: gn c.q. gn/zw circuit nalopen, zonee: stekkerblok, kill-switch en gn/bl circuit nalopen. En pt 15 contactslot onderzoeken, hiervandaan krijgt de kill-switch zijn voeding. Kijk ook even naar de kill-switch zelf, test op ptn 3 en 5 van het stekkerblok met een weerstandmeter of er bij "aan-stand" daadwerkelijk nul weerstand tussen deze 2 punten is.
Als je de schakelaar open gaat halen: haal de boel van het stuur en demonteer boven een dienblad of laken, zodat je alle onderdelen bij elkaar houdt!
Succes met je speurwerk, het is lastig en als je eruit komt heel bevredigend dat het is opgelost.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Egbert,
Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat de Kill Switch gewoon op "KILL" staat.
Even op RUN zetten.
Kan de beste gebeuren.
Overigens, hier zijn nog sites waar het reparatie boek R80GS en het schema staan.
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/2...080GS.html
http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_map.html
Misschien wel handig.
Groeten,
Mart
[img]/import/photos/p25279s.jpg[/img]
Mart,
kan natuurlijk ook zijn. kan idd de beste overkomen, ik heb het zelf wel eens gehad (en ik ben misschien niet eens de beste?) en er nu toch niet aan gedacht.
Groeten,Egbert
Reactie van bezoeker 'Olivier Visser', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Olivier,
uit het schema haal ik het volgende:
De lampjes krijgen hun plus via een groen/blauwe draad via de "kill-switch" via de 15 van de bobine vanuit 4 van de controle-eenheid, alles gn/bl draad.
De remschakelaar en hoorn krijgen hun plus door een groen/zwarte draad via stekkerblok ( ik denk in koplamp) via knipper-relais 49a via zekering (15) vervolgensdoor groene draad ook uit de "kill-switch". Als het probleem in dit circuit zit zou het neutraal lampje ook niet kunnen werken (zelfde voeding als laad- en oliedruk lampje.
De kill-switch is samen met de startknop via een 6-polig stekkerblok waarvan 3 polen worden gbruikt met de rest van het circuit verbonden.
Als de motor wel (electrisch) wil starten dat zit je probleem in de bedrading vanaf de kill-switch. Als de motor ook niet wil starten dan kan het ook het gedeelte van kill-switch via bobine naar besturingseenheid zijn.
Intelligente volgorde:
Check neutraal licht en kijk of de motor wil starten: zo ja: gn c.q. gn/zw circuit nalopen, zonee: stekkerblok, kill-switch en gn/bl circuit nalopen. En pt 15 contactslot onderzoeken, hiervandaan krijgt de kill-switch zijn voeding. Kijk ook even naar de kill-switch zelf, test op ptn 3 en 5 van het stekkerblok met een weerstandmeter of er bij "aan-stand" daadwerkelijk nul weerstand tussen deze 2 punten is.
Als je de schakelaar open gaat halen: haal de boel van het stuur en demonteer boven een dienblad of laken, zodat je alle onderdelen bij elkaar houdt!
Succes met je speurwerk, het is lastig en als je eruit komt heel bevredigend dat het is opgelost.
Groeten,
Egbert
Bedankt Egbert, ik ga ermee aan de slag.
groet,
Olivier
Reactie van bezoeker 'Olivier Visser', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Hallo Egbert,
Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat de Kill Switch gewoon op "KILL" staat.
Even op RUN zetten.
Kan de beste gebeuren.
Overigens, hier zijn nog sites waar het reparatie boek R80GS en het schema staan.
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/2...080GS.html
http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_map.html
Misschien wel handig.
Groeten,
Mart
Dag Mart,
Nee, die schakelaars zelf is de boosdoener niet. Zodra ik die inscakel kan ik ook niet meer starten. Die werkt dus naar behoren.
Bedankt overigens voor je verwijzing naar het schema.
En nu maar hopen dat ik eruit kom. Ik begin ongedulding te worden...
Groet,
Olivier
|