Threads: 7
Mijn R80 RT (1983) heeft last van een zwabberend stuur zo tussen de 70 en 80 km/h, Probleem deed zich voor het eerst voor na het vervangen van de voorband (Metzeler ME33 Laser, gebruik ik al jaren). Mee terug geweest naar de bandenleverancier, hij heeft het voorwiel nogmaals gebalanceerd tot er echt geen enkele onbalans meer in zat, maar het probleem bleef.
Vervolgens heb ik de balhoofdlagers een tikje strakker gezet, geen resultaat.
Heeft er iemand enig idee wat dit nog kan zijn ?
Bedankt voor een goede tip,
Dirk
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Het probleem begon dus na het vervangen van de band begrijp ik hier uit,voor die tijd deed hij het dus niet.
Zou ik het toch in de band/velg combinatie blijven zoeken,draairichting wel goed?
Ander punt zou kunnen zijn:
De centreerlijn van de band ligt niet evenwijdig met de velg,hierdoor hobbelt een band alle kanten op,tevens is een optie om de band telkens een kwart slag te draaien op de velg,hierdoor kan de beste positie bepaald worden.
Je hebt het over zwabberen en geen trillen, trillen is onbalans/zwabberen is vaak iets met de centrering.
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Je hebt toch niet onlangs een topkoffer erop gezet?
probeer eens de bandenspanning 0,2 tot 0,3 atm te verhogen
Topkoffer die onlangs is gemonteerd of met gewicht is verzwaard is zeker een optie.
Bedankt voor jullie tips, maar:
De band ligt in de juiste richting op de velg ;
Bandenspanning is 2.2 bar ;
Er zit geen topkoffer op.
Wat blijft er nog over ?
Dirk
Als de band een hoogteslag of een zijslag heeft kun je dat gemakkelijk vaststellen als hij draait op het balanceer apparaat. Indien dat het geval is dan zou ik een andere band vragen. Zo is mij dat ook wel eens overkomen.
Overigens is 2.2 bar te laag.
Groeten,
Reyer Blankevoort, R80 1985 met s-kuipje
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
wat is dan wel een juiste bandenspanning?
Ikzelf rijd met 2,5 voor en 2,8 achter.
Laatst was mijn voorband ook te slap < 2bar.
voelt inderdaad niet lekker aan.
Chris
Is het een tube met binnenband,wat ik ook heb met mijn r100rs uit `80.Dan kan er met nieuwe bandjes leggen lucht tussen de binnen en buiten band komen wat ook deze trillingen kan geven .Remedie terug naar je bandenboer en harder op pompen tot de lucht tussen de beide banden er uit is.
R.G