Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
electrisch probleem r60 bj. 57
Reactie van bezoeker 'Leon', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Daar ben ik weer, het blok ligt er inmiddels onder en de kabelboom is ook zo goed als klaar, alleen ik heb geen vonk.
Verlichting en controle lampjes doen het, maar vonken willen maar niet verschijnen.
Heeft iemand een idee waar ik de fout ben in gegaan?

Ik wacht en hoop op het verlossende antwoord!!!

Groetjes Leon
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Bobine?
Reply
R 60 uit '57 heeft een magneetontsteking, die onafhankelijk werkt van de rest van de electrische installatie. Ook geen bobines dus.
Controleer de contactpuntenafstand ( lichthoogte) en het ontstekingstijdstip, en de condensator. Wanneer de ontstekingsspoel kortsluiting maakt zal hij ook niet vonken.
Reply
Reactie van bezoeker 'Leon', geïmporteerd van het oude forum:

Het ontstekingstijdstip zou best wel nog niet goed kunnen staan, maar dan moet er toch wel een vonk komen? Ik had hier zelf ook over nagedacht, maar dacht dat het hier niet aan kan liggen...?

Groet Leon
Reply
magneten zijn voor zover ik weet gevoelig voor goede timing. Zou je dus ook even naar kunnen kijken.
Succes
Egbert
Reply
Schiet me ineens te binnen: Heb je de rotor wel goed gemonteerd. Wanneer je deze niet juist monteerd, kan de spoel nooit genoeg magnetisch veld opwekken om een goede vonk te geven.
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Leon. Daar zijn we weer! Het is heel belangrijk dat je magneet goed op de nokkenas zit. deze kan er willekeurig opgezet worden, maar dan is je timing fout. De grofinstelling krijg je als je het vliegwiel op "s" zet en dan de kerf voor op de magneet met de kerf in de ontstekingsgrondplaat gelijk zet. De fijninstelling werkt met de twee M6 moertjes links en rechts. Kijk dit eerst na. Haal ook de kortsluitdraad (is motor uit) los van de spoel (loopt door naar punten) en kijk of Ìe vonkt. Als dat zo is, weet je waar je moet zoeken, zoniet dan horen we het wel weer...
Lei.
Reply
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

bedankt alvast voor de reactie's

Ik heb alles gecontroleerd, maar het zit er goed op.
Lei, de kerfjes komen goed overeen, alleen de fijnafstelling moet nog gebeuren.
Het draadje waar je het over hebt heb ik los gemaakt en nog steeds geen vonk. Ik neem aan dat het het draadje is van de bobine naar het punt waar ook de condensator op zit???

Ik hoor graag weer iets,

groet Leon
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Nee, dat draadje moet je juist laten zitten, er moet er nog een aanzitten naar de kabelboom en die moet je even loskoppelen. Dus alleen van de spoel naar de condensator en de punten eraan laten. Allebei de bougies aansluiten en op massa leggen! en proberen! Lei
Reply
Lei,

Geprobeerd maar nog niets...
Het lijkt er op dat er ergens op de printplaat mis is gegaan, hoewel het helemaal volgens schema is aangesloten.
Zou de spoel ook kapot kunnen zijn?
Is die door te meten?

Groet Leon
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)