Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie/revisie R65
#1
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Nieuw op dit forum, wel al veel gelezen. Ben sinds een jaar eigenaar van een R65 LS uit 1983 die reeds in 1983 is omgebouwd met een RS kuip. Ik pas goed op de motor i.v.m. mijn lengte (1.70m). Remmen zijn perfect, schakelen gaat goed, soms koppeling op laten komen om de eerste versnelling te kiezen, koppeling lekker licht en goed te bedienen. Het blok loopt mooi stationair en op toeren. Kleppen stellen, ontstekingstijdstip afstellen, carburateurs afstellen is me allemaal goed gelukt, ook alle vloeistoffen en filters vervangen. Maar...
In toenemende mate hoorde ik wat gerammel als de motor warm was en stationair draaide. De verkoper gaf destijds al aan dat hij onzeker was over de kilometerstand. Deze staat nu op 32.000km, maar ik vermoed nu dat het waarschijnlijk 132.000km is. Op zoek naar het rammeltje heb ik de distributieketting vervangen inclusief de spanner en geleider (plus pakkingen en keerringen) Het krukastandwiel vond ik er verdacht uitzien, voelde wat scherpe randjes, wel nog laten zitten.
Motor loopt nu beter. Voorheen klapperde de distributieketting dus. Maar ik hoor nog een rammel die er ook al was, maar nu duidelijker doordat de ketting stil is. Deze rammel verdwijnt als ik de koppeling intrek. Als ik de koppeling weer loslaat (stationair en in zijn vrij) komt de rammel weer terug varierend in sterkte.
Als de kilometerstand echt 132.000km is, ben ik denk ik toe aan een behoorlijke revisie. Ik vermoed dat de krukas speling heeft en de koppeling daarom het rammeltje beinvloed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog een vraag: Als ik de klepspeling goed instel op het b.d.p. (ot-teken)+ beide kleppen gesloten en dan vervolgens het voelermaatje laat zitten tijdens het verder draaien van de krukas met de inbussleutel, valt het voelermaatje tussen de tuimelaar en de klepsteel uit voordat de betreffende cilinder weer het b.d.p. bereikt. De klepspeling is dus niet het grootst op het b.d.p. Hoort dit of duidt dit op slijtage van de nokkenas? Nogmaals de motor loopt wel goed en de kleppen maken niet buitensporig veel herrie.
En dan nog een vraag over de koppeling: Koppeling werkt goed maar om de voorgeschreven 201mm tussen bak en hevel ingesteld met de stelschroef aan het handle en dan 2mm speling ingesteld met het stelboutje op de bak te krijgen, moet dit boutje helemaal ingedraaid worden. Ik heb begrepen dat een ver uitgedraaid boutje duidt op een versleten koppeling. Is dit dan een gloednieuwe of heeft dit verschijnsel ook te maken met de door mij reeds als verdacht gekenmerkte krukas?
Laatste vraag: ik weet niet of de koppen ooit zijn gereviseerd dus deze zullen als eerste in aanmerking komen voor een controle en eventuele revisie?
Hoe kun je zien of dat nodig is of moet je daarvoor echt op de kilometerstand afgaan? Heeft een 65LS uit 83 eigenlijk de beruchte 7mm klepstelen of zijn dat 8mm exemplaren?
En dan misschien de belangrijkste vraag: is de motor de tijd, geld en moeite waard om alles te gaan reviseren? Doordat er een RS kuip op zit, heeft hij geen LS-verzamelaarswaarde meer. Blijft over de gebruikswaarde. Je kunt natuurlijk denken: leuk sleutelen in mijn schuurtje, maar het gaat toch echt geld kosten en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eventuele straal, spuit en poedercoat-werk.
En oja, ik durf het bijna niet vermelden; ik heb ook nog een vrij onbekende (ahum) motorfiets van Amerikaanse makelij die ooit hier achtergelaten is door een Canadese militair (HD 43WLC dus) die staat te wachten op liefde en toewijding!

Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Tom,

heb zelf een oude (1978) r45, het kleinere zusje dus van de r65. Het rammeltje wat je beschrijft lijkt mij samen te hangen met de koppeling; als je 'm inknijpt is het rammeltje weg. Het kan goed zijn dat het 't niet helemaal vrijkomen van de koppeling (je beschrijft dat je 'm soms moet laten opkomen om 'm in de eerste versnelling te zetten) verklaart.
Ik herken het van mijn eigen fiets (ca 117.000 km), maar zolang het schakelen soepel verloopt is er volgens mij geen probleem.
Vwb klepsteeldikte: de korteslagserie r45 en r65 zijn inderdaad voorzien van 7mm klepstelen. De vrees bestaat dat de kleppen breken, maar dit schijnt alleen te kunnen gebeuren wanneer de motor langdurig met hoge toerentallen is gereden. Ik houd zelf nauwkeurig de klepspeling in de gaten, wanneer deze verloopt is het misschien verstandig om aan kleprevisie te denken, en dan meteen te besluiten om 8 ipv 7 mm kleppen te (laten) monteren.
Ben een paar weken geleden met mijn zoon naar Limburg geweest, ca 600 probleemloze kilometers gereden, motor loopt dan als een naaimachientje.

Mijn advies: als het rammeltje niet verergert en het schakelen soepel verloopt, zou ik me niet al te druk maken. Het blijft natuurlijk een technische dinosaurus, zo'n tweeklepsboxer maakt altijd wat meer herrie dan de tupperwarefietsen van tegenwoordig "Wink

Geniet van je "echte" BMW !
Ronald
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Tom,

heb zelf een oude (1978) r45, het kleinere zusje dus van de r65. Het rammeltje wat je beschrijft lijkt mij samen te hangen met de koppeling; als je 'm inknijpt is het rammeltje weg. Het kan goed zijn dat het 't niet helemaal vrijkomen van de koppeling (je beschrijft dat je 'm soms moet laten opkomen om 'm in de eerste versnelling te zetten) verklaart.
Ik herken het van mijn eigen fiets (ca 117.000 km), maar zolang het schakelen soepel verloopt is er volgens mij geen probleem.
Vwb klepsteeldikte: de korteslagserie r45 en r65 zijn inderdaad voorzien van 7mm klepstelen. De vrees bestaat dat de kleppen breken, maar dit schijnt alleen te kunnen gebeuren wanneer de motor langdurig met hoge toerentallen is gereden. Ik houd zelf nauwkeurig de klepspeling in de gaten, wanneer deze verloopt is het misschien verstandig om aan kleprevisie te denken, en dan meteen te besluiten om 8 ipv 7 mm kleppen te (laten) monteren.
Ben een paar weken geleden met mijn zoon naar Limburg geweest, ca 600 probleemloze kilometers gereden, motor loopt dan als een naaimachientje.

Mijn advies: als het rammeltje niet verergert en het schakelen soepel verloopt, zou ik me niet al te druk maken. Het blijft natuurlijk een technische dinosaurus, zo'n tweeklepsboxer maakt altijd wat meer herrie dan de tupperwarefietsen van tegenwoordig "Wink

Geniet van je "echte" BMW !
Ronald
Genieten doe ik zeer zeker van mijn fijne motor. Beleef er juist ook veel plezier aan zelf de motor te onderhouden en reparaties uit te voeren. Alleen moet dit wel in verhouding staan tot wat de motor (voor mij) nog waard is. Maar, misschien valt alles nog wel mee; ik heb net bij de sponsor een nieuw druklager besteld (zit tussen drukzuiger en drukstift van de koppelingsbediening) omdat dat de oplossing zou kunnen zijn voor mijn probleem. Ik hoop dat zo het rammelen bij stationair/vrij wat dan weer verdwijnt bij intrekken van de koppeling, opgelost is.
Heeft iemand nog een verhaal over het feit dat bij mijn R65 de klepspeling van de uitlaatklep op het moment dat de inlaat opent groter is dan op het b.d.p en evenzo de klepspeling van de inlaatklep op het moment dat de uitlaatklep opent?
Hoort dit of hoort dit niet?
Groeten,
Tom
Reply
#4
Het kleppen verhaal lijkt er op dat de nokas is verdraaid ten opzichte van normaal.
Je zal om dit te onderzoeken de voorkant moeten open maken. Bij DP moeten de merkjes op beide tandwielen tegenover elkaar staan.
Succes,
Egbert
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Tom,als je meer speling meet als de inlaatklep begint te openen, komt omdat de klepveer van de inlaatklep meer druk uitoefend op de nokkenas en deze buigt iets door of de speling word een beetje uit de nokkenaslagers gedrukt,als dan ook nog aan de andere kant net een klep begint te sluien heeft dat ook weer invloed.dus altijd precies op bdp de klepspeling meten,want de klepveren van de ene kant hebben invloed op de andere kant .als de motor verder goed loopt,geen reden om je zorgen te maken. groet henry
Reply
#6
Henry,
als ik het goed uitteken zijn de kleppen aan 1 kant van het blok vrijwel helemaal onbelast wanneer de andere kant open wordt gedrukt. Er is natuurlijk wel wat overlap in kleptiming. Je opmerking over ietwat krom drukken van de nokas klinkt als een mogelijk, dan zouden de lagers van de nokas wellicht iets aan de ruime kant zijn (gesleten)?
Groeten,
Egbert
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Speling op de lagers van de nokkenas lijkt mij idd de meest waarschijnlijke oorzaak. Kan natuurlijk wel na 132.000km, zeker met zo'n korte slag/hoogtoerige R65.
Maar, de motor loopt gewoon goed, dus doe ik daar voorlopig niets aan. Eerst de rammel uitzoeken die duidelijk hoorbaar bij de koppeling of bak vandaan komt. Mocht het druklager niet de oorzaak zijn, komt misschien de koppeling in beeld. Alleen slipt die absoluut niet door en functioneert prima. Misschien anders een lager in de versnellingsbak. Heeft iemand nog een verklaring voor het feit dat ik om de koppeling volgens het boekje af te stellen (201mm tussen baknok en hevel en 2mm speling aan het handle), ik het stelboutje op de bak bijna helemaal moet INdraaien?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

De koppeling:

Mede gezien het feit dat de bout ver ingedraaid moet worden,mede omdat er gemanipuleerd moet worden om hem in de versnelling te krijgen en dat het lawaai weg is als de koppeling ingetrokken wordt.

Zou je haast toch gaan denken dat er wat met de koppeling aan de hand is of gewoon versleten.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:De koppeling:

Mede gezien het feit dat de bout ver ingedraaid moet worden,mede omdat er gemanipuleerd moet worden om hem in de versnelling te krijgen en dat het lawaai weg is als de koppeling ingetrokken wordt.

Zou je haast toch gaan denken dat er wat met de koppeling aan de hand is of gewoon versleten.
Zoekt en Gij zult vinden, zullen we maar zeggen. Welke onderdelen van de koppeling moeten doorgaans vervangen worden bij een versleten koppeling?
Alleen de plaat of ook het diafragma, de drukplaat en de drukring?
Rudyhadee heeft dat iets met het roemruchte motormerk te maken?
Ik zag een werkelijk prachtige opname van een WLA op Youtube. Is die van jou?
Heb zelf een WLC in burgervermomming; alleen de tellerplaat en de koppelingshevel in Olive Drap vertellen over haar oorlogsverleden. Die WLA loopt wel heel mooi. Blok gereviseerd zeker?
Groeten Tom
Reply
#10
Tom,
neem hierover contact op met De hobbyist, de sponsor van dit Forum. Zij geven eerlijk en deskundig advies en ze zijn doorgaans goedkoper dan de BMW dealer.
Mijn meest recente prijslijst is 2003/2004 en het lijk dat plaat en diafragma samen 120- 130 Neuro's kosten, kan intussen veranderd zijn.
Succes,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)