09-12-2007, 11:08 PM
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Nieuw op dit forum, wel al veel gelezen. Ben sinds een jaar eigenaar van een R65 LS uit 1983 die reeds in 1983 is omgebouwd met een RS kuip. Ik pas goed op de motor i.v.m. mijn lengte (1.70m). Remmen zijn perfect, schakelen gaat goed, soms koppeling op laten komen om de eerste versnelling te kiezen, koppeling lekker licht en goed te bedienen. Het blok loopt mooi stationair en op toeren. Kleppen stellen, ontstekingstijdstip afstellen, carburateurs afstellen is me allemaal goed gelukt, ook alle vloeistoffen en filters vervangen. Maar...
In toenemende mate hoorde ik wat gerammel als de motor warm was en stationair draaide. De verkoper gaf destijds al aan dat hij onzeker was over de kilometerstand. Deze staat nu op 32.000km, maar ik vermoed nu dat het waarschijnlijk 132.000km is. Op zoek naar het rammeltje heb ik de distributieketting vervangen inclusief de spanner en geleider (plus pakkingen en keerringen) Het krukastandwiel vond ik er verdacht uitzien, voelde wat scherpe randjes, wel nog laten zitten.
Motor loopt nu beter. Voorheen klapperde de distributieketting dus. Maar ik hoor nog een rammel die er ook al was, maar nu duidelijker doordat de ketting stil is. Deze rammel verdwijnt als ik de koppeling intrek. Als ik de koppeling weer loslaat (stationair en in zijn vrij) komt de rammel weer terug varierend in sterkte.
Als de kilometerstand echt 132.000km is, ben ik denk ik toe aan een behoorlijke revisie. Ik vermoed dat de krukas speling heeft en de koppeling daarom het rammeltje beinvloed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog een vraag: Als ik de klepspeling goed instel op het b.d.p. (ot-teken)+ beide kleppen gesloten en dan vervolgens het voelermaatje laat zitten tijdens het verder draaien van de krukas met de inbussleutel, valt het voelermaatje tussen de tuimelaar en de klepsteel uit voordat de betreffende cilinder weer het b.d.p. bereikt. De klepspeling is dus niet het grootst op het b.d.p. Hoort dit of duidt dit op slijtage van de nokkenas? Nogmaals de motor loopt wel goed en de kleppen maken niet buitensporig veel herrie.
En dan nog een vraag over de koppeling: Koppeling werkt goed maar om de voorgeschreven 201mm tussen bak en hevel ingesteld met de stelschroef aan het handle en dan 2mm speling ingesteld met het stelboutje op de bak te krijgen, moet dit boutje helemaal ingedraaid worden. Ik heb begrepen dat een ver uitgedraaid boutje duidt op een versleten koppeling. Is dit dan een gloednieuwe of heeft dit verschijnsel ook te maken met de door mij reeds als verdacht gekenmerkte krukas?
Laatste vraag: ik weet niet of de koppen ooit zijn gereviseerd dus deze zullen als eerste in aanmerking komen voor een controle en eventuele revisie?
Hoe kun je zien of dat nodig is of moet je daarvoor echt op de kilometerstand afgaan? Heeft een 65LS uit 83 eigenlijk de beruchte 7mm klepstelen of zijn dat 8mm exemplaren?
En dan misschien de belangrijkste vraag: is de motor de tijd, geld en moeite waard om alles te gaan reviseren? Doordat er een RS kuip op zit, heeft hij geen LS-verzamelaarswaarde meer. Blijft over de gebruikswaarde. Je kunt natuurlijk denken: leuk sleutelen in mijn schuurtje, maar het gaat toch echt geld kosten en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eventuele straal, spuit en poedercoat-werk.
En oja, ik durf het bijna niet vermelden; ik heb ook nog een vrij onbekende (ahum) motorfiets van Amerikaanse makelij die ooit hier achtergelaten is door een Canadese militair (HD 43WLC dus) die staat te wachten op liefde en toewijding!
Nieuw op dit forum, wel al veel gelezen. Ben sinds een jaar eigenaar van een R65 LS uit 1983 die reeds in 1983 is omgebouwd met een RS kuip. Ik pas goed op de motor i.v.m. mijn lengte (1.70m). Remmen zijn perfect, schakelen gaat goed, soms koppeling op laten komen om de eerste versnelling te kiezen, koppeling lekker licht en goed te bedienen. Het blok loopt mooi stationair en op toeren. Kleppen stellen, ontstekingstijdstip afstellen, carburateurs afstellen is me allemaal goed gelukt, ook alle vloeistoffen en filters vervangen. Maar...
In toenemende mate hoorde ik wat gerammel als de motor warm was en stationair draaide. De verkoper gaf destijds al aan dat hij onzeker was over de kilometerstand. Deze staat nu op 32.000km, maar ik vermoed nu dat het waarschijnlijk 132.000km is. Op zoek naar het rammeltje heb ik de distributieketting vervangen inclusief de spanner en geleider (plus pakkingen en keerringen) Het krukastandwiel vond ik er verdacht uitzien, voelde wat scherpe randjes, wel nog laten zitten.
Motor loopt nu beter. Voorheen klapperde de distributieketting dus. Maar ik hoor nog een rammel die er ook al was, maar nu duidelijker doordat de ketting stil is. Deze rammel verdwijnt als ik de koppeling intrek. Als ik de koppeling weer loslaat (stationair en in zijn vrij) komt de rammel weer terug varierend in sterkte.
Als de kilometerstand echt 132.000km is, ben ik denk ik toe aan een behoorlijke revisie. Ik vermoed dat de krukas speling heeft en de koppeling daarom het rammeltje beinvloed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog een vraag: Als ik de klepspeling goed instel op het b.d.p. (ot-teken)+ beide kleppen gesloten en dan vervolgens het voelermaatje laat zitten tijdens het verder draaien van de krukas met de inbussleutel, valt het voelermaatje tussen de tuimelaar en de klepsteel uit voordat de betreffende cilinder weer het b.d.p. bereikt. De klepspeling is dus niet het grootst op het b.d.p. Hoort dit of duidt dit op slijtage van de nokkenas? Nogmaals de motor loopt wel goed en de kleppen maken niet buitensporig veel herrie.
En dan nog een vraag over de koppeling: Koppeling werkt goed maar om de voorgeschreven 201mm tussen bak en hevel ingesteld met de stelschroef aan het handle en dan 2mm speling ingesteld met het stelboutje op de bak te krijgen, moet dit boutje helemaal ingedraaid worden. Ik heb begrepen dat een ver uitgedraaid boutje duidt op een versleten koppeling. Is dit dan een gloednieuwe of heeft dit verschijnsel ook te maken met de door mij reeds als verdacht gekenmerkte krukas?
Laatste vraag: ik weet niet of de koppen ooit zijn gereviseerd dus deze zullen als eerste in aanmerking komen voor een controle en eventuele revisie?
Hoe kun je zien of dat nodig is of moet je daarvoor echt op de kilometerstand afgaan? Heeft een 65LS uit 83 eigenlijk de beruchte 7mm klepstelen of zijn dat 8mm exemplaren?
En dan misschien de belangrijkste vraag: is de motor de tijd, geld en moeite waard om alles te gaan reviseren? Doordat er een RS kuip op zit, heeft hij geen LS-verzamelaarswaarde meer. Blijft over de gebruikswaarde. Je kunt natuurlijk denken: leuk sleutelen in mijn schuurtje, maar het gaat toch echt geld kosten en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eventuele straal, spuit en poedercoat-werk.
En oja, ik durf het bijna niet vermelden; ik heb ook nog een vrij onbekende (ahum) motorfiets van Amerikaanse makelij die ooit hier achtergelaten is door een Canadese militair (HD 43WLC dus) die staat te wachten op liefde en toewijding!