Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie/revisie R65
Beste Tom,

Het geluid bij warme motor klinkt bekend volgens mij komt het uit de versnellingsbak ,bij mij heeft het gebruik van Bel Ray Gear-Saver SAE 85W-140
als versnellingsbak olie het geluid vermindert (verkrijgbaar bij de Hobbyist eerst bellen of het op voorraad is ,is verstandig).
Voor wat betreft de klepspeling , de nokken slijten niet gelijkmatig af aan hun omtrek.
Er zijn nogal wat verschillen in versnelling waarmee de stoter en de rest van het klepmechanisme tegen de klepveerdruk in word bewogen tijdens een omwenteling van de nokkenas.
Dus de tegenwerkende massa krachten van de kleppentrein die op de nok inwerken zijn niet gelijk op iedere plek op de nok
Probeer je de inwerkende krachten op de nok voor te stellen bij maximum toerental.
Bedenk ook dat de klepstoter n· het lichten als de klep weer sluit ,bij maximum toerental en wat slappere (oude) klepveren de nok soms niet precies volgt en een stukje verder op de ronding klapt ,of stuitert wat op die plek een hogere slijtage veroorzaakt en dus grotere klepspeling.
Het beroemd/beruchte naaimachine geluid van de kleppentrein ontstaat doordat de verschillende onderdelen van het motorblok en kleppentrein niet evenveel uitzetten bij het opwarmen van de motor hierdoor ontaat op diverse plaatsen in het klepmechanisme een grotere speling o.a. de axiale speling van de tuimelaar word groter wat weer invloed heeft op de klepspeling.

Met vriendelijke groet,

Bep van malde

Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Ik heb inmiddels het druklager gedeeltelijk vervangen d.w.z. het kogellagertje en de lagerschaal aan de kant van de zuiger. De andere schaal zit vrij vast op de stift. Hoe kun je deze verwijderen? Met een poelietrekker? Moet de bak dan toch gedemonteerd? Duidelijke verbetering heb ik niet geconstateerd. Heb trouwens gemerkt dat de rammel ook aanwezig is bij ingeschakelde eerste versnelling, stationair toerental, achterwiel vrij m.b.v. de middenbok en koppeling los (achterwiel draait dus). Koude motor niets hoorbaar, wel als hij goed warm is. Carburateurs nog een keer gesynchroniseerd; scheelt een klein beetje. Logisch natuurlijk als de motor perfect eenparig loopt dat dan eventuele spelingen minder hoorbaar zijn. Heb op meerdere plekken gelezen over die speciale bakolie. Ik ga dat na het druklager proberen. Zeker omdat de koppeling verder gewoon goed werkt. Hij slipt absoluut niet en grijpt soepel aan.
mvg,
Tom
Reply
Hoi!

Koppeling is goed, bediende idd zeker niet zwaar! geluidjes horen er een beetje bij denk ik. Ik heb de r65 ervaren als netjes lopend, goed reagerend op het gas enzo.

Denk dat je je drukker maak dan nodig. Mijn r45 geeft ook zo nu en dan een geluidje, zolang het niet angstaanjagend is.....
wel een goede kwaliteits 20w50 erin ?

succes!

grt, peter

ps. tijdje weg geweest, ivm ziekenhuis en ziekte
Reply

Ha Peter,
Leuk dat je reageert; stel ik op prijs. Ik geef toe dat ik me nogal snel druk maak over rammeltjes e.d., maar ik vind het ook leuk om een/mijn motor perfect te krijgen en al doende veel te leren over motorfiets techniek.
Ik heb inmiddels de Gear Saver bakolie van Belray erin. Echter het resultaat nog niet kunnen beoordelen, omdat ik ook de wielen heb gedemonteerd. Er komen Bridgestone BT45's onder. Bij het achterwiel heb ik ook de lagerkeerringen gedemonteerd (waren slecht), de lagers gereiningd en gesmeerd. Ik krijg vandaag nieuwe keerringen binnen en dan kan ik kijken of de R65 nog fijner rijdt met de Battlaxjes en de nieuwe bakolie. Motorolie is trouwens de multigrade van de hobbyist geworden. Ook nog een nieuw en hoger ruitje op de RS kuip gemonteerd. Ziet er weer mooi helder uit.
mvg,
Tom
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

hoi, ok mooi

maar je bent wel aan het investeren, banden waren toch ook ok ?

ik heb wel interesse in je -oude- banden denk ik.

mail me anders even, oossanen@gmail.com

grt, peter
Reply

Hallo,
De Bel-ray versnellingsbak-olie heeft de rammel uit de bak voor 90% verholpen. Ik heb ook nog Bridgestone BT 45's eronder gezet/laten zetten en een hoger Speed 7 schermpje gemonteerd. Superdeluxe rij-eigenschappen zijn het resultaat.
Voorlopig is de R65 klaar voor vele kilometers. Alleen jammer dat de winter er weer aan komt. Alhoewel, het moet echt slecht weer zijn wil ik besluiten dan maar met de auto te gaan.
mvg,
Tom
Reply
Hoi allen
na een lang weekend rijden in de Hartz op de terugweg een probleem met de koppeling .
ik heb het zelfde probleem met de koppeling als Tom.
moet de stebout op de koppeling hevel helemaal in draaien om te kunnen ontkoppelen.
Heb het gevoel dat ik wat mis bij het druklager,zal een foto plaatsen.
ik heb al wel een nieuwe druklager besteld bij de sponsor.

mvg hippie
Reply
De foto's
Reply
1
Reply
2
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)