Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine controleren / doormeten op goed functioneren
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn BMW heeft af en toe wat start problemen, ook bij motor op temperatuur.. Het betreft een R50/5 met alleen kickstarter (dus zonder startmotor). Ik heb al ontstekingstijdstip afgesteld, bougies en bougiekabels vernieuwd, kleppen gesteld en accu vernieuwd.
Overweeg nu evt de condensator te vernieuwen en wil ook graag de bobines controleren op goede werking. De carburateurs heb ik nog niet afgesteld.
Wie weet hoe je de bobines en condensator kan doormeten en heeft tmogelijk wat tips om het probleem van moeilijk starten op te lossen. Als de motor loopt is alles ok.
Graag jullie advies
Reply
Met een weerstandmeter (universeelmeter) kan je de spoelen van de bobine doormeten. Dit is op dit forum al regelmatig besproken.
Als je een enkele bobine hebt: primair (tussen 15 en 1) 067 tot 0,77 Ohm; secundair (tussen 15 en 4) 3,7 tot 5,3 Kohm.
bij dubbele bobine: tussen 15 en 1 1,15 tot 1,32 Ohm; secundair tussen 4a en 4b 7,5 to 9,15 Kohm.
Momenteel heeft Praxis voor 5 Euri een universelmetertje te koop waarmee je deze waarden waarschijnlijk wel kunt meten.
Succes,
Egbert
Reply
067 moet zijn 0,67, natuurlijk.
Sorry,
Egbert
Reply
Ik denk dat het verstandig is gewoon de punten Èn condensator te vervangen.
Bobines gaan echt zelden stuk.
Reply
Reactie van bezoeker 'andre', geïmporteerd van het oude forum:

Gelden deze meetwaarden ook voor een oude bosch bobine zoals gebruikt bij een R51/2 van 1950? Want als ik tussen 15 en 1 meet is er geen enkele weerstand.... wel op secundair.
Overigens vraag ik mij nog steeds af of en zo ja hoe een condensator gecontroleerd kan worden op juiste werking.
Reply
Andre,
de primaire weerstand (kleiner dan 1 Ohm) hoeft niet fout te zijn. Kan ook aan je meter liggen; een kleine afwijking geeft bij een gezochte weerstand van minder dan 1 Ohm al winig zichtbaars meer. Als je secundair nog wel enkele Kohms meet kan de bobine nog wel goed zijn. Een condensator kan je globaal testen door de weerstand te meten. Het is waarschijnlijk een Elco, een tonnetje met een draad die er bovenuit komt. Meet de weerstand met de plusdraad van de meter aan de uitgaande draad en de mindraad van de meter aan het huis. Als de weerstand snel toeneemt naar "oneindig" is de condensator waarschijnlijk nog goed. En bij een goed gesorteerde auto-onderdelen winkel (geen Halfords) kan je voor betrekkelijk weinig geld de spullen waarschijnlijk nog kopen. Let op dat je een 6volt bobine koopt bij jouw motor en kies een condensator met dezelfde waarde (volt en Farad) of in ieder geval dezelfde Farad en niet minder Volt.
succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Andre,

Als je geen weerstand meet tussen 15 (+ aansluiting) en 1 (kontaktpuntaansluiting van je R51/2 6 V bobine, is hij zeker kapot. De weerstand moet een paar Ohm zijn.

Vervangen!

De condensator kun je het beste ook zondermeer vervangen (Die van de 50 er jaren zijn zeker gaar).
Iedere willekeurige autocondensator is OK, bv voor een kever.

Groeten, Mart

[img]/import/photos/p25134s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Als de condensator stuk is vonkt hij erg over de kontaktpunten. Met een ohmmeter is het niet goed te meten want die meet met 2 volt ongeveer, de condensator kan dan nog steeds doorslaan bij de inductiepieken die hij moet absorberen.

De bobine moet een meetbare ohmse weerstand hebben anders deed de motor het niet. Ook een bobine is slecht door te meten met de paar volt van een ohmmeter want deze kan ook doorslaan aan de secundaire kant als de interne isolatie slechter wordt. Bobines gaan idd niet vaak stuk maar gezien de leeftijd is het toch een mogelijkheid.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Andre,

Als je geen weerstand meet tussen 15 (+ aansluiting) en 1 (kontaktpuntaansluiting van je R51/2 6 V bobine, is hij zeker kapot. De weerstand moet een paar Ohm zijn.

Vervangen!

De condensator kun je het beste ook zondermeer vervangen (Die van de 50 er jaren zijn zeker gaar).
Iedere willekeurige autocondensator is OK, bv voor een kever.

Groeten, Mart
Mee eens, een oude condensator kan er ogenschijnlijk goed uitzien aan de buitenkant, maar vaak is de inwendige isolatie kapot, is zeer moelijk te controleren, en zeker niet met een eenvoudige universeelmeter.
Als de condensator warm wordt tijdens het gebruik kan hij als nog doorslaan.
Nooit mee gaan modderen, gewoon vervangen voor die paar Eurie.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'andre', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen, bedankt voor de reacties. Inmiddels ben ik nog eens bezig geweest met mijn multimetertje en meet op de secundair 6,77 k ohm en als ik de ohmmeter op zijn laagst zet 2,5. Ik denk dat ik voorheen geen weerstand had omdat ik ook daar op K ohm bezig was, beetje dom natuurlijk... Zal ook eens proberen de condensator door te meten en anders gewoon een andere kopen. Overigens heb ik wel een nieuwe liggen voor een /5 serie maar die heeft twee aansluitpunten i.p.v. 1 lusje. Kan die ook gebruikt worden? Motor start wel inmiddels maar loopt voor geen meter en ploft terwijl voorheen alles goed draaide?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)