Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
elektrisch probleem
Reactie van bezoeker 'ben peters', geïmporteerd van het oude forum:

wie kan mij helpen
ik heb een r80 uit 1979. als hij in de vrij staat doet de verlichting en de knipperlichten het niet, trek ik de koppeling in dan doen ze het wel.
zet ik de motor in een versnelling dan doen ze het helemaal niet. de koppelingsschakelaar is vernieuwt maar dat helpt niet. soms doen de knipperlichten het alleen aan de voorkant maar ze gaan dan alleen veel te snel.
groetjes Ben
Reply
Reactie van bezoeker 'beire', geïmporteerd van het oude forum:

bij een raar elektrisch probleem altijd eerst de massakabels controleren, een ietwat losse verbinding kan al voor problemen zorgen.

grt
Reply
Ben,
wat Beire zegt: zeker doen. Verder is de koppelingschakelaar via een diode met een aantal onderdelen van het circuit verbonden, waaronder ook de vrijstandschakelaar. Als de massa-controle niets oplevert zou je in de koplamp de diode tussen 85b en LLK kunnen opzoeken. De kan je, als ik het me goed herinner, vervangen door een betrekkelijk universele diode die je bij elke electronica winkel kunt kopen.
succes met je speurtocht,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik ben het met de eerste spreker eens.
De fout zit hem zeer waarschijnlijk in het centrale aardpunt (daar ligt het hele systeem (behalve startmotor) aan massa.
In neutraal EN met ingetrokken koppeling krijgt het systeem uiteindelijk zijn massa.
via neutraalschakelaar en koppeling.
Daarom werkt het niet meer wanneer je NIET in neutraal staat.
Met ingetrokken koppeling krijgen ook de achterste knipperlichten massa. (daarom
werken de knipperlichten alleen volledig als ook de koppeling is ingetrokken, in de neutraalstand).

Remedie: Bruine (2.5 mm) draad naar massa, vanaf knooppunt van massadraden (Bruin) checken (en zeker het aardpunt zelf: goed schoonmaken plus vaseline).

Beter: leg een aparte aarddraad van - pool akku naar 31 strip (alle bruine draden) in de koplamp.

Je kunt even checken of dit inderdaad de oplossing is door de nieuwe aarddraad van - pool akku even te verbinden met de massa van het duplolampje in het achterlicht (dit komt uiteindelijk ook op genoemd aardpunt uit).

Ik hoop dat dit helpt.

Mart
Reply
Vandaar dat er altijd bij mij een massastrip is geplaatst van de min pool accu naar het frame. Wellicht als extra of als oplossing voor een nooit gevonden probleem.
Reply
Reactie van bezoeker 'ben peters', geïmporteerd van het oude forum:

hartelijk dank voor alle adviezen.
het probleem is opgelost. na een grondige inspectie bleek dat een massakabel die onder de tank bij de bobines aan het frame zit, gewoon niet goed vast te zitten waardoor hij geen contact maakte. deze schoongemaakt en goed bevestigd en het probleem was verholpen.
nogmaals dank voor alle raadgevers
Reply
Beire,
blijkt weer dat de basistest (massa) de juiste was. Mooi, de mens is geholpen.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)