Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijspan verwijderen.
#1
Als je een zijspan wilt verwijderen, is dit gemakkelijk te doen ?
En hoe lang duurt zo iets ,
En is er iets bekend over uitlijnen, vind die van mij nog al wringen .?

Groetjes Aart





Reply
#2
Hoi,

Het zijspan van mijn R50/2 ( een steib S250 ) is er in een kwartiertje af. De voorvork lat ik dan wel in de stand voor zijspan rijden staan, hij stuurt dan wel wat lastiger ( wil ietsje meer rechtdoor in de bocht ). Wringen doet die van mij ook wel maar dat doen volgens mij alle zijspannen omdat ze zo afgesteld zijn ( vooral goed hoorbaar als je op grind rijd). Zou dit niet zo zijn dan zou heel het span met motor naar rechts trekken, door het zijspan wat toespoor te geven stuurt het zaakje recht.

[img]/import/photos/p24893s.jpg[/img]
Reply
#3
Bedankt voor je uit leg.
Maar wat moet er verandert worden aan de voor vork? ik zie geen verschil in de schokbrekers.
Wat is een veilige snelheid met zo,n combinatie.?

Groetjes Aart
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'anton', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi,

Het zijspan van mijn R50/2 ( een steib S250 ) is er in een kwartiertje af. De voorvork lat ik dan wel in de stand voor zijspan rijden staan, hij stuurt dan wel wat lastiger ( wil ietsje meer rechtdoor in de bocht ). Wringen doet die van mij ook wel maar dat doen volgens mij alle zijspannen omdat ze zo afgesteld zijn ( vooral goed hoorbaar als je op grind rijd). Zou dit niet zo zijn dan zou heel het span met motor naar rechts trekken, door het zijspan wat toespoor te geven stuurt het zaakje recht.
Ludi,

Ik ben bezig een S250 aan een r69s te hangen. Ik neem aan dat het zijspan bij jou perfect staat afgesteld. Mijn vraag is hoeveel cm toespoor heb jij op de combinatie en hoeveel cm staat het hart van het zijspanwiel voor het hart van achterwiel van de motor?
Reply
#5
Hoi Anton,

Ik heb vandaag nog een ritje van 125 km met het span helaas wel schade opgelopen doordat mijn maat niet zag dat ik stopte en hij achterop reed. Schade viel mee wel is de steun van mijn alu rekje achter gebroken. Weet jij of iemand anders of dit te lassen is en wie dit doet. Ik zal morgen even het span na meten hoe ik het aan de motor heb bevestigd.

[img]/import/photos/p24913s.jpg[/img]
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'anton', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Anton,

Ik heb vandaag nog een ritje van 125 km met het span helaas wel schade opgelopen doordat mijn maat niet zag dat ik stopte en hij achterop reed. Schade viel mee wel is de steun van mijn alu rekje achter gebroken. Weet jij of iemand anders of dit te lassen is en wie dit doet. Ik zal morgen even het span na meten hoe ik het aan de motor heb bevestigd.
Ludi,

In Horst (Limburg) zit iemand die aluminium last. Ik heb hier een keer de ogen van de schokbrekers dicht laten lassen en de aluminium rand om de beugel van het zijspan laten repareren. Ik zal het adres voor je opzoeken
Reply
#7
Anton,
ik heb mijn handboek zijspanrijden momenteel uitgeleend, zodra het terug is kan je het lenen om te kopieren. Mail maar naar boesrijk2home.nl met je adres.
Je hebt waarschijnlijk een schommelvork voor, zoja zet dan het scharnier in het nu ongebruikte oog. Dan heb je voor de voorvork alvast prima (fabrieksafgestelde) geometrie.
Voor de voorloop van het zijspanwiel wordt het volgende vuistregeltje gehanteerd (het lijkt gek en het werkt!) gewicht van de solomotor in kilogrammen is voorloop zijspanwiel in millimeters.
voor het toespoor (zijspanwiel naar de motor toesturend): vuistregel is dat je bij de voorkant van het voorwiel ten opzichte van de achterkant 15 tot 50 millimeter minder hebt. Meten met behulp van rechte planken evenwijdig aan de wielen. Als je achterband dikker is dan je voorband moet je het verschil op een manier overbruggen, bijvoorbeeld met eren blokje naast het voorwiel.
Tenslotte is er nog de vlucht: het schuin naar links hangen van de motor t.o.v. de zijspan. De mate van vlucht hangt sterk samen met en hangt af van toespoor en voorloop. Vuistregel: je moet op een vlakke plek juist kunnen zien dat de motor naar links hangt. Stel de vlucht in met de achterste schoorstang en monteer daarna de voorste precies spanningsvrij.
Met bovenstaande gegevens kan je je zijspan netjes aan de R69 hangen. Vervolgens zal de praktijk uitwijzen of je nog marginale bijstellingen wilt doen. De S250 is relatief licht voor een R69, dat kan wel een beetje invloed hebben.
Succes,
Egbert
Reply
#8
Hoi Anton,

Ik heb het een en ander nagemeten, de voorloop ( afstand tussen achteras en de as van get span is ongeveer 20 cm, het toespoor wat egbert zegt was te weinig bij mij. Ik had nog ergens een vuistregel gelezen en die zegt het toespoor ( 20 cm X 2 = 40cm/10 --> wordt 4 cm toespoor ( volgens instructie boekje 3 a 4 cm ). Daar heb ik de mijne nu op staan en het spulletje stuurt mooi recht. De vlucht moet volgens het instructie boekje 0 zijn. De as van de schommelarm moet in de voorste gaten gemonteerd zijn en de veerelementen boven in de onderste gaten aanbrengen. Op mijn S250 zit wel een 16"wiel gemonteerd maar ik denk niet dat dat verder wat uit maakt het span komt dan alleen wat lager bij de grond te hangen.
Die 4 cm toespoor is trouwens maar een richtlijn je moet gewoon proefrijden en dan het span zo afstellen dat je mooi rechtuit gaat.

Groeten
Reply
#9
Nou Ludi,
volgens mij kan Anton zijn span nu prima uitlijnen, we zijn weer klaar.
Groeten,
Egbert
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'anton', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Anton,

Ik heb het een en ander nagemeten, de voorloop ( afstand tussen achteras en de as van get span is ongeveer 20 cm, het toespoor wat egbert zegt was te weinig bij mij. Ik had nog ergens een vuistregel gelezen en die zegt het toespoor ( 20 cm X 2 = 40cm/10 --> wordt 4 cm toespoor ( volgens instructie boekje 3 a 4 cm ). Daar heb ik de mijne nu op staan en het spulletje stuurt mooi recht. De vlucht moet volgens het instructie boekje 0 zijn. De as van de schommelarm moet in de voorste gaten gemonteerd zijn en de veerelementen boven in de onderste gaten aanbrengen. Op mijn S250 zit wel een 16"wiel gemonteerd maar ik denk niet dat dat verder wat uit maakt het span komt dan alleen wat lager bij de grond te hangen.
Die 4 cm toespoor is trouwens maar een richtlijn je moet gewoon proefrijden en dan het span zo afstellen dat je mooi rechtuit gaat.

Groeten
Ludi,

Het bedrijf in Horst heet Wylick en is te bereiken onder 06-53147095

Anton
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)