Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:
Wie kan mij verder helpen met het volgende: als het goed is bestaan er 3 type's kilometertellers voor een R 80, deze worden met verschillende coderingen aangegeven, die moet weer corresponderen met volgens mij de versnellingsbak maar waar kan ik de gegevens vinden loop me suf te zoeken dus wie kan mij vertellen voor welke bak ik welke teller ik nodig heb? O ja het gaat om een R 80 RT met een R 100 blok
Het type blok heeft er niets mee te maken, het gaat om de overbrengingsverhouding in het differentieel achter.
Standaard R80 is volgens mij W = 773 (wegdraaigetal) = aantal omwentelingen van de binnenkabel per kilometer afgelegde weg.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
het w getal van de kmteller heeft met de overbrenging van het cardan te maken,als je alleen een r100 blok hebt in gebouwd en verder niets hebt veranderd hoef je de kmteller niet aan te passen. ik heb zelf een r80 met origineel een 37/11 en een r80 met origineel 32/10 overbrenging,als je wilt kan ik je(morgen) wel de w getallen van de kmtellers doorgeven. henry
Reactie van bezoeker 'Hans Vermeer', geïmporteerd van het oude forum:
Er gelden voor de volgende overbrengingen de hoeronder genoemde W getallen:
32/11 0.670
33/11 0.690
34/11 0.710
32/10 0.737
37/11 0.773
31/9 0.782
32/9 0.819
Je kunt het ook makkelijk zelf uitrekenen.
32/10: 32 delen door 10 = 3,2 X 230.33= 737,056, geeft een W van 737
(de vaste factor is steeds 230,33)
Natuurlijk speelt mee de omtrek van de band en hoe hard die opgepompt is, maar dat verschil is volgens mij te verwaarlozen.
Vriendelijke groet
Hans Vermeer
Ik heb een amerikaanse R65, dus met een mijlenteller. Hierbij is het wegdraaigetal 1.224. Deel je dat door 1,609 dan kom je weer uit op die .773. Het heeft dus niet allen te maken met de tandwielverhouding in het differentieel.
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:
Super bedankt iedereen voor de info!
Reactie van bezoeker 'JacobH', geïmporteerd van het oude forum:
Weet iemand ook wat ongeveer de afwijking is van de km teller ?
Ik heb een R80 met 37/11 overbrenging en de bij behorende .773 teller.
Maar toch een afwijking van 20km. dus 100 op de teller is 80 werkelijk. Zit dit probleem in de teller of kunnen er ook nog andere tandwielen in de versnellingsbak zitten ?
Die afwijking heb ik ook en ligt aan de veer die de wijzer terug met duwen. Deze is te slap geworden. Bij stapvoets lopen naast de motor wijst hij al meer dan 20 km/h aan.
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, Ik heb ook last van een grote afwijking op de km-teller.
TIP : koop een fiets computer, deze is veel nauwkeuriger dan orgineel en heeft meer opties.
en veel goedkoper!
Let wel op de max. snelhied, sommige gaan maar tot 50km/uur.(en geen draadloos kopen omdat deze stoort door de ontsteking)
koop tip : De sigma fiets computer gaat tot 199 km/uur en je kan er extra dingen bij kopen zoals een langere draad. prijs Ä18-.
Je hebt wel een extra sterkere magneet nodig, maar deze kan je overal kopen.
succes!
rene
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:
De standaard afwijking van een kilometerteller is ca. 10%. De fietscomputer is inderdaad een prettige extra - ik gebruik een SIGMA BC401 met het standaard magneetje -werkt prima.
Had overigens de naald van de snelheidsmeter ook eraf gehaald en bij het teruigzetten iets verplaatst, met wat experimenteren zet je 'm er weer zo op dat ie precies de juiste snelheid aangeeft.