Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Een paar weken geleden sloeg de motor van mijn R80RT (82) tijdens het rijden over de snelweg af.Wel wat knallen uit de uitlaat, maar geen vermogen meer.Na stilstand wilde deze ook niet meer starten.
Via het forum gezocht, waarbij naar voren kwam dat het probleem wel eens de Hallgever zou kunnen zijn. Laten doormeten, en jawel, deze was inderdaad stuk.
Een nieuwe kopen is een heel ander verhaal. BMW levert alleen de complete unit nog maar, voor een uiteraard fikse prijs. Farnell bood hierin uitkomst, maar als particulier moet je daar een minimaal orderbedrag besteden, en behandelingskosten betalen.Ik heb dus maar gelijk vier 2AV54 hallsensors besteld. Al met al een stuk goedkoper dan een nieuwe unit. Het monteren is een behoorlijk gepriegel, maar het is uiteindelijk gelukt. Na het afstellen van de ontsteking draait ze weer goed, en lijkt zelfs iets beter te lopen !
Paul
Hoi Paul, en anderen,
Ik heb een R80R (1983) en vandaag gebeurde ongeveer het zelfde op de snelweg: stoppen voor ongeveer 1 seconde, knallen in te uitlaat toen die weer op gang kwam. Dit gebeurde even later weer en herhaalde zich een paar keer. Stationair loop ie goed. Afgekoeld en hij strate gewoon goed op. Ik vermoede dat dit het falen van de onsteking is. Hoe weet je zeker dat het de Hall-dinges is als ie tussen het falen door gewoon loopt?
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn Volvo 740 Stationwagen uit 1987. Vreselijk dure grap als je het door Volvo laat oplossen en ik vemoed iets dergelijk with the BMW-garage. Uiteindelijk heb ik een gebruikte kunnen kopen en voor E 50 was het probleem opgelost.
Weet iemand of voor een 1983 model de Hallsensor ook een 2AV54 versie is? Wat is de prijs er van. . .Paul, als je er nog 3 hebt kan ik er eentje van je kopen????
Wie heeft er een complete unit te koop en hoeveel gaat het me kosten? Ik neem aan dat De Hobbyist deze sensoren ook verkoopt. . . . zal er naar vragen. Enig idee wat een nieuwe unit ongeveer gaat kosten (zonder dat ik hoeft te klinknagelen)?
Hoe ingrijpend is het om de Hallgever zoals jij hebt er in te lijmen. Ik heb epoxy materiaal dat wel tegen een thermisch stootje kan. Hoe heet wordt het denken jullie?
Ik ben wel handig maar heb nog nooit mijn BMW onsteking uit elkaar gehaald. Moet gewoon lukken.
Conrad