Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Defecte Hallgever
Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Een paar weken geleden sloeg de motor van mijn R80RT (82) tijdens het rijden over de snelweg af.Wel wat knallen uit de uitlaat, maar geen vermogen meer.Na stilstand wilde deze ook niet meer starten.
Via het forum gezocht, waarbij naar voren kwam dat het probleem wel eens de Hallgever zou kunnen zijn. Laten doormeten, en jawel, deze was inderdaad stuk.
Een nieuwe kopen is een heel ander verhaal. BMW levert alleen de complete unit nog maar, voor een uiteraard fikse prijs. Farnell bood hierin uitkomst, maar als particulier moet je daar een minimaal orderbedrag besteden, en behandelingskosten betalen.Ik heb dus maar gelijk vier 2AV54 hallsensors besteld. Al met al een stuk goedkoper dan een nieuwe unit. Het monteren is een behoorlijk gepriegel, maar het is uiteindelijk gelukt. Na het afstellen van de ontsteking draait ze weer goed, en lijkt zelfs iets beter te lopen !

Paul
Reply
Hoi Paul,

Hoe heb jij die sensoren op de grondplaat geklonken? Ik wil zelf ook de hall-gever van mijn K100 reviseren, maar ik weet niet hoe ik de sensoren op de grondplaat kan klinken. Daar gebruik je toch geen gewone popnagels voor?

Groet,

Hans
Reply
Dit is pas geleden aan de orde geweest, compleet met verwijzing naar een site met goede informatie over vervangen van de haal gever. zoek maar even in de laatste ca 2 weken.
Succes,
Egbert
Reply
Quote:Dit is pas geleden aan de orde geweest, compleet met verwijzing naar een site met goede informatie over vervangen van de haal gever. zoek maar even in de laatste ca 2 weken.
Succes,
Egbert
Hoi Egbert,

Ik heb dat stukje gelezen en het is heel duidelijk, maar voor zover ik weet staat er niet duidelijk in hoe je zo plat kunt poppen. De popnagel moet immers vrijwel plat zijn. Met een gewone popnagel lukt dat niet.

Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Motor', geïmporteerd van het oude forum:

Bovendien worden de halgevers meestal inclusief de grondplaat geleverd, ik weet niet of dit bij BMW ook zo is! Dit grapje kostte mij laatst 100 euro extra voor een nog splinternieuwe grondplaat die toch al 17 jaar oud was. Maar je kan de halgever toch ook met een moertje en boutje bevestigen?

Reply
Daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar ik weet niet of dat kan werken. Nu is het wel zo dat de grondplaat niet beweegt, dus als de sensoren eenmaal vast zitten, dan zullen ze ook niet zomaar losraken lijkt me.
Reply
Jevedewe,
dat van die popnagels viel mij ook op. Het zijn volgens mij eigenlijk klinknageltjes, dus een massie stukje metaal.
Je zou kunnen kijken of het lukt met dunne boutjes en moertjes, boor de gaten van achteraf zodanig in dat een schuine schroefkop er deels in wegzinkt, dan zit de bout niet in de weg bij het terug monteren. Met tevens wat lijm onder de Hall-gever moet het wel blijven zitten, er komen zoals al gezegd geen krachten op.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom niet gewoon klinken? Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
Reply
@rie,
dat hangt af van de middelen en ervaring die iemand heeft.
Egbert
Reply
Hoi!

Ik weet inmiddels hoe het poppen moet gebeuren. Ik heb een paar losse hall-sensoren gekocht via internet en die persoon meldde dat de klinknagels al op de sensoren zitten. Je hoeft dus niet zelf te gaan poppen. Alleen de klinknagels op de sensoren met een centerpons of zo plat tikken. Als je dat doet, moet je wel de klinknagel aan de andere kant ondersteunen. Dat kan met een speciaal instrumentje. Ook daarvan heb ik een tekening.

Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)