Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
powerkit 800CC-1000CC
#1
Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een R 80 naar een 1000CC door middel van de powerkit.

Geeft dit een voelbaar verschil ivm koppel en pk's, wil dit weten omdat ik er aan denk mijn R 80 G/S uit te rusten met deze kit.

Is deze kwalitatief ok, en is het de investering waard ?

Is het raadzaam dit te kombineren met een oliekoeler ?

Graag wat goede raad.

Thanks
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Is deze kwalitatief ok, en is het de investering waard ?

Is het raadzaam dit te kombineren met een oliekoeler ?

Hoi,

Kwalitatief is er ,voorzover mij bekend, niets mis mee.
Aangezien de originele 1000 GS over een oliekoeler beschikt is het inderdaad raadzaam zo'n ding te monteren. Met name als je je in de Sahara gaat uitleven.

Veel verschil in kracht? Zal best verschil zijn, maar of dat de moeite is?
Wat je doet is eigenlijk alleen de boring vergroten waardoor de motor overvierkanter wordt. Nadeel: hij loopt onrustiger als de 800. Maar ja dat krijg je met zo'n "viagra" behandeling.

Groet,

H
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'onkruid', geïmporteerd van het oude forum:

Zoek eens op het GS-forum, in het 2v gedeelte, daar rijden er een aantal rond.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/
Reply
#4
Een kameraad van me had een ex Bundeswehr R80GS met zo'n 1000cc set onder koppen waarvan de kanalen en carburatie standaard was. De cilinders en zuigers waren absoluut van een kwaliteit die BMW waardig was. De nauwe kanalen compenseerde blijkbaar de overvierkantheid van de cilinders. De motor had voelbaar meer koppel en draaide erg gemakkelijk het rood in. Leuk? Jazekers! Erg zinnig? Mwahhh... Niet voor ritten tussen Ellecom en Dieren. Maar de wereld is groter. Zeggen ze.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb met zo,n power setje gereden, maar het extra vermogen krijg je alleen in het hoge toeren gebied.
dus als je hem heel ver open trekt, en juist daar rij je Nooit,(bij optrekken dan)
(bij normale kruis snelheid heb je er niks aan)
Kun je ook goed zien in de vermogens-grafiek, het extra vermogen krijg je alleen bij de hoge toerentallen.
(boxer moet het juist hebben van het koppel bij de lage toerentallen)
Let op! dit is echt een personelijke smaak, de een zweert erbij en wil niks anders meer en een ander zweert bij orgineel.
Je moet het echt voor jezelf uit maken wat je wilt.
Een vriend van mij heeft ook een R80 waar nieuwe cilinders opmoeten en ik zei al tegen hem ,koop maar zo,n power setje maar hij is tevreden met de orginele nicacil cilinders. Ik personelijk zou het ook niet doen omdat ik nooit die hoge toerentallen draai en tevreden ben met het vermogen.
Let op! het advies bij zo,n power set is, :olie koeler gebruiken of groter olie carter.
dus dat komt er ook nog bij.
succes met je keuze
rene
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Dolf', geïmporteerd van het oude forum:

Niet doen scheelt je in elk geval veel euri
Reply
#7
Kijk eens met 'zoeken' er is al meer over geschreven.
De Hobbyist kan vast 1000cc cilinders leveren, ook wel gebruikt.
Siebenrock in Duitsland en ik meen Boxertoko die zg. powerkits.
De powerkits bevatten ook lichte zuigers met een iets verhoogde compressie. Een verhoogd slagvolume gaat toch meestal gepaard met een verhoging van het koppel over het gehele toerengebied. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar het lijkt mij een hoogwaardige tuning. Kost wel een paar centen, maar ja, wat kost een setje nieuwe nicasil cilinders?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)