Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
frame richten
@ Douwe,heb ook een r100rs uit `80.Frame zal iets krom zijn ,heb een ongeluk gehad met een huisvrouw/auto .Voorvork krom en dus vervangen,later bleek dat mijn subframe ook krom was,zat een beetje skeef.Ook vervangen en zit nu recht.Dacht dat mijn frameook teveel afwijkte ,gezien rijgedrag maar dat was een verkeerde banden spanning(spanning opgevoerd en hij spoort weer.
Ik heb evt. een r100 frame te koop met kenteken en kabelboom en een skeef subframe.
Prijs daar komen we wel uit,evt ruilen voor jou rs.(grapje)
Bekijk alles rustig voor je grote uitgaven gaat doen,vaak zit het ook tussen de oren.
Niet je laten gek maken door anderen.
Sterkte Rob G.

[img]/import/photos/p24141s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Douwe,
bij koud vervormen kan verzwakking optreden. Als je een goede framebouwer vindt die de boel verwarmt waar nodig voor het richten en daarna "ontlaat" (= de ontstane krachten er uit warmen, misschien niet eens nodig), dan moet het goed kunnen gaan.
en anders: een versleten motor met een goed frame kopen, heb je meteen een hoop revisie spullen (eerst reviseren, dan gebruiken).
Succes,
Egbert
Douwe, een frame wordt koud gericht, nooit verhitten, dit gaat ten koste van de stijfheid.
De buizen zijn gemaakt van koud getrokken buis en de diverse stampdelen in een koude vormstempel. (koudvervorming, cq koudverstijving)
Als je de buizen ontlaat, gaat inderdaad de spanning (lees stijfheid) eruit.
De interne spanning in de buizen zorgt ervoor dat het frame zijn stijfheid krijgt.
Gooi een frame in het vuur, zodat het lekker ontlaat (lees zacht wordt) en je kunt het weggooien.

Egbert, je ben mijn inziens duidelijk geen metaaldeskundige, of metaalbewerker houd dan ook svp je onzinadviezen voor je.
Aan je regelmatige bijdrages in dit forum is duidelijk dat je wel ervaring hebt met het sleutelen aan BMW's maar dat je niet gehinderd wordt door enige achtergrondkennis.

Verder nog iets.
Als mijnheer de Haan je volgende vraagt of je het merkt als je een glas bier hebt gedronken met de motor, vraag hem dan of hij zelf niet teveel gezopen heeft.
Alleen Harley rijders merken dit niet, die zijn zowieso al te ver weg.
Een motor is een evenwichtsvoertuig waarvan een van de belangrijkste onderdelen de bestuurder is. Beinvloed je je evenwichtsorganen, beinvloed je het rijgedrag, ergo ga je op je bek.

Maar zo gezien de reacties op die opmerking, kraait hier geen haan naar.
nou ja, misschien eentje dan...

Bertje, proost!

Reply
Reactie van bezoeker 'douwe', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:@ Douwe,heb ook een r100rs uit `80.Frame zal iets krom zijn ,heb een ongeluk gehad met een huisvrouw/auto .Voorvork krom en dus vervangen,later bleek dat mijn subframe ook krom was,zat een beetje skeef.Ook vervangen en zit nu recht.Dacht dat mijn frameook teveel afwijkte ,gezien rijgedrag maar dat was een verkeerde banden spanning(spanning opgevoerd en hij spoort weer.
Ik heb evt. een r100 frame te koop met kenteken en kabelboom en een skeef subframe.
Prijs daar komen we wel uit,evt ruilen voor jou rs.(grapje)
Bekijk alles rustig voor je grote uitgaven gaat doen,vaak zit het ook tussen de oren.
Niet je laten gek maken door anderen.
Sterkte Rob G.
Beste Rob,

Als ik het goed begrijp bied je me een frame te koop aan waarvan het sub- frame skeef is. Welk deel van het frame is dat? Het ene scheve inwissellen voor het andere lijkt me niet zo handig.
Hoe veel moet een tweedehands recht frame opbrengen tegenswoordig? zijn die er wel?

Rijdt er hier iemand op een frame dat in het verleden gericht is? koud of warm? zwabbert het of rijdt het anderszins belabberd?

Tja, als ik om adviezen vraag krijg ik ze ook..... dank allemaal.

groet,
Douwe
Reply
Of mijn frame scheef is ik weet het niet?

Mijn r100rt is wel erg (zij) windgevoelig op de snelweg met windkracht 5 a6 een vrachtwagen voorbij gaan geeft veel zwabberingen.

Maar verder nergens last van.. Is tie nou een scheetje beef?
Reply
@Douwe,het sub-frame is het frame waar je op zit(waar de budy op zit).Heb toendertijd op M-plaats gezocht voor een S-frame,maar kon toen gelijk en heel frame over kopen.Daarvan heb ik alleen het Sub-frame gebruikt.
Mijn oude was dus krom ,zoals ik al schreef.Kwam doormijn koffers die tijdens de aanvaring mijn achter(sub)frame naar binnen heeft gezet.
Mijn hoofd-frame zal een lichtelijke afwijking hebben ,maar dat heb ik ook.
Zoals je al eerder schreef had je voorheen altijd goed gereden,20.000 in het jaar = veel.Dan kunnen je rubbers ook wel aan vervanging toe zijn?Gezien het weggedrag?
= maar een vraag,hoor.
Heb dus een frame over,met eenlos achter(sub) frame erbij evt.
Maar kijk eerst maar of je oude frame toch nog ok is
See je,Rob G.
Reply
Reactie van bezoeker 'douwe kuiling', geïmporteerd van het oude forum:

Na een dikke week ws rob Jansen klaar met het frame. het balhoofd was verdraait en was in zijn totaliteit naar rechts gebogen. de fiets heeft een vreemd ongeluk gehad in het verleden. Rob heeft hem keurig netjes recht gekregen maar heeft het frame wel moeten verhitten, op een bepaald gedeelte heeft hij een extra plaatje aangelast voor de stevigheid. Daarnaast heeft een vorige eigenaar na het vreemde ongeluk de bestaande verstevigingsplaatjes bij het balhoofd lelijk gelast (zonder de boel toen dus te richten), deze heeft Rob opnieuw gelast.
Ik heb voor dit alles een zeer schappelijke prijs betaald.
Na het lakwerk wat bij geverfd te hebben uit een spuitbus heb ik de balhoofdlagers vernieuwd en de fiets weer opgebouwd. (beste klus) Ik had foto's gemaakt van alle bedrading en stekkers zodat ik zonder veel moeite de kabelboom weer heb gemoneerd en alles heb aangesloten.
Carburateurs afgesteld, en de fiets rijdt als nooit tevoren!
Ik kan met losse handen rijden en hij stuurt als vanzelf, lijkt wel een nieuwe fiets!!

Zoals ik er nu naar kijk is het richten een goede stap geweest en ik denk niet dat iemand anders dan Rob het beter had kunnen doen, ben zeer tevreden over de service, kwaliteit en prijs. Hopenlijk heb ik zo nog vele jaren plezier vn mijn prachtige r100rs

Dank voor alle reacties en hopelijk hebben mensen met gelijksoortige problemen wat aan dit verhaal.

groet,
Douwe
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin G', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Rob,
Ik heb kortgeleden een R100RS gekocht. Frame (balhoofd) en vork bleken ook redelijk krom te zijn helaas. De voorvork heb ik laten richten maar ik ben nog steeds op zoek naar een recht frame. Heb je die van jou nog liggen misschien? Ik zou er enorm mee geholpen zijn.
Vriendelijk groet,
Martin
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)