Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
frame richten
Reactie van bezoeker 'douwe kuiling', geïmporteerd van het oude forum:

Een jaar geleden heb ik een BMW R100RS gekocht uit '84.
Na de koop zag ik dat de wielen niet in een lijn staan maar enkelen vertelden me dat dat vaker is bij oude BMW's, ook om de cardanwerking op te heffen: niets aan de hand. Ik heb er in een jaar 20.000 km mee gereden, ook regelmatig met 140 km/u
De motor loopt goed, hij stuurt ok, (ik ben de fiets gewend), remt ok.
Momenteel heb ik toch verontrustende adviezen gekregen: "het frame is te krom, het is niet veilig, geen geld meer in de motor stoppen vanwege krom frame, frame richten is ook niet goed want metaal wordt slap"
Nu is mijn vraag:
Hoe veel cm mogen de wielen uit de lijn staan, hoe veel cm mag er tussen de banden zitten van achter gezien, wat is normaal?
Wanneer wordt het onveilig?
Is richten een optie?
Zo ja, waar en tegen welke kosten?

Wellicht kan iemand me helpen: heb ik een jaar geleden in al mijn naieviteit een miskoop gedaan en kan ik beter naar een nieuwe motor om gaan zien of is de motor nog te redden. Het is een pracht van een ding, geen noemenswaardige gebreken en 78.000 op de teller (maar historie onbekend).

Alvast dank voor jullie respons

Douwe
Reply
Douwe,
bij koud vervormen kan verzwakking optreden. Als je een goede framebouwer vindt die de boel verwarmt waar nodig voor het richten en daarna "ontlaat" (= de ontstane krachten er uit warmen, misschien niet eens nodig), dan moet het goed kunnen gaan.
en anders: een versleten motor met een goed frame kopen, heb je meteen een hoop revisie spullen (eerst reviseren, dan gebruiken).
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'jhahave', geïmporteerd van het oude forum:

is ie te koop?
Als je er geen vertrouwen in hebt!!
Nu zonder flauwekul, je kunt je frame na laten meten, in motorbladen staan wel adressen die dit kunnen doen. Mocht het frame krom zijn, aan een ander frame is wel te komen. Ik denk dat wanneer je te veel op een ander zijn geluiden afgaat en je de motor wegdoet, je vrij snel spijt krijgt van de verkoop, met name als je schrijft dat je er met veel plezier op rijdt. Ik weet dat een frame vervangen een behoorlijke klus is, maar als je handig bent is het wel te doen.
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Als hij lekker rijdt, gewoon lekker doortuffen !!!
En de bandslijtage is niet abnormaal?Dat frame breekt echt niet.
Nog vele fijne kilometers gewenst, en groet van Jan
Reply
douwe kuiling,

elke BMW motor dealer heeft een stuk gereedschap om het frame op te meten.
Dit stuk gereedschap wordt in het balhoofd geplaatst, langs de onderzijde, en de zijkanten komen uit bij het draaipunt van de achtebrug. Hiermee kan je zien of het frame krom is.
Je kan natuurlijk dit stuk gereedschap ook zelf namaken.

Richard

Reply
Reactie van bezoeker 'Cuperus', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Als hij lekker rijdt, gewoon lekker doortuffen !!!
Precies. Letten op stuur(balhoofd)lager, wiellagers en banden. Als die niet lukraak snel afslijten is er geen probleem (behalve voor puristen). (Weet je hoe krom zijspan BMWs en Guzzis staan en die rijden en rijden...?)

Rij ze!
Reply
Reactie van bezoeker 'douwekuiling', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Als hij lekker rijdt, gewoon lekker doortuffen !!!
Precies. Letten op stuur(balhoofd)lager, wiellagers en banden. Als die niet lukraak snel afslijten is er geen probleem (behalve voor puristen). (Weet je hoe krom zijspan BMWs en Guzzis staan en die rijden en rijden...?)

Rij ze!</blockquote>Dank voor jullie respons,

Ik denk dat ik dat ga doen: gewoon doorrijden. Heb wel een adres van een man in Gorssel (nabij Deventer) bij wie de plaatselijke motordealer hier altijd hun frames laat richten. ene Hans Heuvelman. Kent iemand hem? ervaringen? Of via het internet heb ik een bedrijf gevonden in Almere maar die heeft een prijs "vanaf 400" eur.

Erg prettig forum dit overigens, Blijf allemaal BMW (het liefst oude) rijden en reageren alhier!

Douwe

Reply
Reactie van bezoeker 'Martin ', geïmporteerd van het oude forum:

(De) Nico Bakker in Heerhugowaard richt ook frames. In het laatste jaar van het goede oude guldenstijdperk (2001) was ik daar voor mijn /5 800 gulden voor kwijt.
Reply
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn vriendelijke en behulpzame reactie is om onbekende reden verwijderd.

Vandaar opnieuw.
Haan wheels heeft mijn achterwiel ongeveer 1,5 cm uit het midden gespaakt om
een bredere achterban te kunnen monteren.
Ik vroeg hem destijds of dit invloed op het rijden had. Zijn antwoord: Merk jij het als je 1 biertje gedronken hebt? Hij heeft gelijk gehad ik merk niets aan de rijeigenschappen.
Groet Frank
Reply
We zijn een week verder en het gekke is dat de motor niet meer lekker rijdt sinds ik weet dat hij echt teveel uit het lood staat. Mijn vermoeden van het "niet sporen" toen ik hem kocht wordt nu elke keer bevestigd als ik rijd en w.s. kan ik de irritante rug- en schouderpijn die ik af en toe heb ook toeschrijven aan het scheef-zitten.
Restte mij 3 opties: nieuwe motor, nieuw frame, laten richten. Ik ben naar Rob Janssen in Assen geweest, hij komt uit de racerij, heeft frames gebouwd en past nu motoren aan voor gehandicapten. De man wekt vertrouwen bij me op en ik heb besloten hem daar te laten richten. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.

Groet,
Douwe
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)