Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'frank bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum:
Is er iemand die weet hoeveel de ontsteking (volgens mij) later gezet moet worden als
het spul draait op 2 boegies per cilinder?
Groet Frank
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Frank,
zoek eens met Google op dit item, ook in het Engels. Er is over gepubliceerd, ik ben alleen kwijt waar en hoe. Wellicht helpt zoeken in dit forum ook, er is over gesproken.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
zal idd een paar graden later kunnen omdat de aanlooptijd naar volledige verbranding wordt verkleind door 2 vonken.
er zijn er hier ook met ervaring daarin, maurice ?
grt, peter
Reactie van bezoeker 'frank bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum:
bedankt voor jullie reacties,
Het zit zo, ik heb jaren geleden de extra boegiegaten in de koppen gratis kunnen krijgen.
Jaren heb ik er met plezier mee gereden. Ik heb de vervroeger schoon moeten maken omdat deze bleef hangen. In mijn schrift heb ik destijds genoteerd dat ik de ontsteking zo af moest stellen dat als orgineel de F van het vliegwiel voor het gaatje kwam ik nu de OT aanduiding zou moeten zien. Ik vertrouw mijn aantekeningen niet meer. Moet ik nu gaan rijden en net zo lang draaien aan het verdelerhuis totdat ik de motor het beste vind rijden?
Frank
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:
Ik snap het niet. Warom zou met twee bougies het ontstekingstijdstip verandert moeten worden? Als ie zou pingelen kun je 'm hooguit wat later afstellen.
Hans
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Hans,
lees wat Peter v. O. hierboven heeft geschreven. Ik snap het, dus volgens mij KAN iedereen het snappen.
Groeten en veel leer (of lees) momenten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:
Frank,
Je schrijft niet waar je vervroeger bleef hangen? Vroegstand? laatstand?
Ga er van uit dat je aantekeningen destijds correct waren.
Zet 'm dan zo dat je bij maximale vervroeging OT ziet. Dan staat ie dus erg laat.
Loopt ie niet lekker kun je proberen stapsgewijs de onsteking vroeger te zetten totdat ie naar je zin tippelt.
Hans
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Frank,
Je schrijft:
In mijn schrift heb ik destijds genoteerd dat ik de ontsteking zo af moest stellen dat als orgineel de F van het vliegwiel voor het gaatje kwam ik nu de OT aanduiding zou moeten zien.
Je bedoeld als je normaal S ziet moet je met dubbele bougies OT zien. Dit is een paar graden later dan orgineel.
Richard
Reactie van bezoeker 'frank bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum:
Richard, dat is waarschijnlijk de reden van mijn twijfel geweest. Maar hoe dan ook de afstelling op OT klopt in mijn geval aardig en de bmw rent weer als altijd.
Groet Frank