Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R50-2/66 //olie-benzine
#1
Reactie van bezoeker 'W.Hagenaars', geïmporteerd van het oude forum:

Wat voor een motorolie kan er het beste in, ik neem aan geen SYNTHETISCH olie.
Verder kan ik gewoon Euro95 tanken met daar bij een loodvervanger.


graag hoor ik jullie reactie.

Walter
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Zie dat je een handboek krijgt en zoek ook eens in dit Forum, er is een duitse site waar je veel van dit soort dingen kunt vinden. Voor zover ik weet kan je in ieder geval normale benzine tanken, ik weet niet meer of ik in mijn R26 super nodig had, dacht het niet.
Ik heb een oud boekje voor R50, R60 en R69 (zo'n jaren 60 ringrug boekje) met de volgende feiten:
R50: gewone benzine (dus in principe weinig of geen loodvervanger); olie: zomer SAE 40 en winter SAE 20 of 20W40. Dit suggereert dat je het hele jaar 20W40 zou kunnen gebruiken. een niet-synthetische 10W50 kan geen kwaad, de moderne olien hebben allemaal betere (API) specificaties dan je nodig hebt. MEt al te moderne olieen is er een heel klein kansje dat moderne toevoegingen onbruibare effecten hebben, dit was bijvoorbeeld begin 21e eeuw met een moderne dieselbrandstof van BP, die kon in oude dieselmotoren dichtingen beschadigen.
Ik heb dit boekje ingescand, als je mailt naar boesrijk2home.nl kan ik je de gezipte scans sturen, ik meen in Word of zo. Moet je maar kijken wat je er mee kunt.
Groeten,
Egbert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'W.Hagenaars', geïmporteerd van het oude forum:

Het verhaal is duidelijk, maar ik dacht wel dat er een additieve (loodvervanger) bij moest. Die klepzittingen zijn niet geschikt om op ongelode benzine te rijden.

Motor is van het jaartal 1966.

Mvg
Walter
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,rnrnIk rij ook een R50/2 uit 68 dan wel. Ik gebruik gewone motorlie 15W40. Maak me wel een beetje zorgen om de olieslinger platen, ik weet waneer deze het laastst vervangen zijn en rijd dus elke keer in onzekerheid. Ik ga van de winter het blok toch maar uit elkaar halen. Er is een mooie website van Duane Aucherman over de /2 en /5 BMW'srnrnGroeten Ludi
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:

Wat zijn olieslingerplaten, en zitten ze ook in nieuwere R's ?

groet, Jop
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jop,
olieslingerplaten zijn een wat verouderde manier van oliefilteren. Door de olie op een (snel) draaiende plaat te droppen filteren de zware deeltjes (lees metaaldeeltjes en dergelijke) er uit door de centrifugaalkracht.
Ik weet niet hoe lang deze methode is toegepast, volgens mij hebben de R modellen vanaf de /5 en alle latere BM modellen een echt oliefilter.
Groeten,
Egbert
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Olie: Ik rijd al jaren 20w50, en inderdaad, gÈÈn syntheet! Tijdige oliewissel niet nalaten, dat voorkomt vollopen van je slingerplaten. Ga je aldus te werk, moet je gerust zo'n 60000 kM vooruit kunnen alvorens te reviseren. Het hoofddoel van deze slingerplaten is overigens de smering van de bigends.5 motoren kregen glijlagers en vanaf toen geen geolieslinger meer. Zonder loodvrije koppen idd loodvervanger erbij, en als euro 95 zonder pingelen kan: gewoon doen! Graadmeter: klepspeling en deze dus even in de gaten houden. Lopen wel lekker he, die fietsen!
Lei.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)