Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
benzine gebruik R850R
Reactie van bezoeker 'w flippo', geïmporteerd van het oude forum:

ik ben sinds kort in het bezit van een R850R uit1995 maar het gebruik lijkt mij wat hoog 1 op 11 wat kan de oorzaak wezen of is dit noormaal gebruik?alvast bedankt voor de moeite.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob Schoonbeek', geïmporteerd van het oude forum:

Nee, dat is veel te hoog. Zelf rij ik op een R 1100R ('96) en verbruik gem 1:18 (ik rij redelijk beschaafd).
Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn.

**Hoe lang heb je de motor?
**Maakt de motor een vreemd geluid?
**Heb je een hoog olieverbruik? (slijtage)
**Wanneer voor het laatst goed afgesteld, gesynchroniseerd en nieuwe bougies, etc?

Zelf heb ik Brisk bougies die 3000 km geleden al vervangen hadden moeten worden (max 10.000 km), maar desondanks nog steeds geen hoger verbruik dan eerder.

Er moet dus wel iets mis zijn met jouw machine, maar ik ben geen monteur, dus wat het uiteindelijk is?
Je kunt je vraag ook uitzetten op BMWGSCLUB, weliwaar heb je geen GS, maar motorisch zijn de motoren wel verwant en daar is een behoorlijke expertise.

Wacht je reactie wel af.

Groet,

Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis P.V.M. van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob,

Uit m'n Volvo tijd herinner ik me het volgende.
De Motronic 2.2 (waarschijnlijk in jouw fiets) heeft een aantal test sensoren. Als er een signaal niet klopt met wat ie verwacht gaat de motronic 2.2 over op een noodloop programma. De ontsteking woordt achteruitgezet, het mengsel rijker etc. Zo krijg je dus een goedlopende zwakkere motor die zich zelf inwendig beschermd maar een ongunstig verbruik heeft. Omdat je de motor maar kort hebt ken je het echte vermogen van de machine nog niet. Laat bij een BMW dealer de motronic resetten. (en de ontbrekende draad/kontakt opsporen anders gaat ie weer in de noodloop) Je zal versteld staan van de pit in de machine.
Verder nog dit. ik weet niet zeker of de motronic de brandstofdruk op de fuel rail meet. Als het brandstof drukregelventiel een veel te hoge waarde geeft rijdt de motor goed, maar rijdt toch erg rijk, dus 1:11. (Dit was een bekend probleem bij de Volvo 440.)Overigens:
Als je bij een BMW een sensor loshaalt en weer vast maakt duurt het bij de Motronic drie uur motorlooptijd (hallo!!) met een goed signaal eer hij weer in z'n goede programma zit. Met resetten gaat dat dus wel sneller...
veel succes en laat maar horen wat het was. Wij willen ook wel eens wat bijleren.

dag, Louis.

Reply
Reactie van bezoeker 'w flippo', geïmporteerd van het oude forum:

rob bedankt voor je reactie,ik heb de motor nog maar 4 weken,hij loopt erg soepel ben zeer te vreden over zijn rijgedrag,ik zal het nog goed in de gaten houden en dan maar naar een bmw bedrijf om het na telaten kijken.gr wander
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb zelf ook een R850R en mijn verbruik verschilt enorm per ritsoort. Naar werk en terug (5 km) dan rijdt hij 1:10, en nu 1:19(!) als ik langere tourritten maak van zeg 20 km.

Ik ben erg tevreden met de beamer, hoewel ik het schakelen erg stroef vindt gaan. Net alsof ik in een bak grind aan het trappen ben. heb jij dat ook? Bij warm weer is het wel beter trouwens dan bij koud.
Groeten
Paul
http://www.activeholland.com
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Jou moter zal een motronic hebben waarbij de ontsteking en de inspuiting geregeld worden door een computer.

De computer krijgt zij beslisgegevens van sensoren op en aan de moter.

Bij een te hoog verbruik moet je volgens mij eens kijken naar 2 zaken:

1: is je temperatuursensor nog wel heel?(diegene die aan de motronic is gekoppeld) (indien niet OK dan 'denkt' de motronic dat de moter nog in de koudloopfase is en blijft deze het mengsel verrijken terwijl dat niet nodig meer is.

2: Is je thermostaat wel in orde? Als deze open blijft staan koelt het koelsysteem te goed waardoor de temp-sensor een te lage temp doorgeeft aan de motronic met als gevolg te lang een koudloopverrijking.

Reply
Reactie van bezoeker 'Jeep', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:ik ben sinds kort in het bezit van een R850R uit1995 maar het gebruik lijkt mij wat hoog 1 op 11 wat kan de oorzaak wezen of is dit noormaal gebruik?alvast bedankt voor de moeite.
Wat late reaktie, maar ik heb zelf sinds kort een R850R, ook uit '95, deze verbruikt 1:19 gemiddeld. Dit zijn dan wel lange stukken woon-werk verkeer.
Heb je deze motor overigens nog?
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Ellemarie (mijn vrouw) en ik rijden beiden een 850. Gebruik over enkele duizenden kilometers: 1:19,4 tot 1:18,6. In de winter lusten ze wat meer. Maar onder de 1:16 kom ik niet. Ik denk dat het hogere verbruik in de winter te maken heeft met de temperatuur waardoor de electronica de motor anders aanstuurt.

1:11 lijkt me veel te slecht.

groeten,
Ton.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)