05-05-2007, 11:48 AM
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mijn r80rt uit 86 is het tapeind rechtsboven van de rechtercilinder los. Kan het nog wel terugdraaien, voel ook dat het strakker komt te zitten maar als ik de koppen aantrek komt het tapeind er weer uit. Waarschijnlijk is dus de schroefdraad beschadigd. Nu las ik in een reeds eerder geplaats artikel in het forum rondom dit item, dat je niet zomaar een draadbus in de bovenste gaten kunt draaien omdat daar de oliekanaaltjes zitten die de tuimelaars smeren. Als oplossing wordt aangevoerd om een M14 draadbus te voorzien van M10 draad en daar naar boven toe een gat in te boren op de plaats waar het oliekanaal zich bevindt en dit vervolgens vast te zetten met loctite 241 oid. Nu heb ik gekeken naar een opengewerkte tekening van het motorblok en daar staat ook bij de bovenste tapeinden een draadbus vermeld, met bestelnummer. Ik vroeg me nu af of deze draadbussen voor zowel de onderste als bovenste tapeinden hetzelfde zijn (er staat maar 1 bestelnummer bij) en of daar dan al zo'n gat aanwezig is voor de oliekanaaltjes. Het lijkt mij dan logisch om zo'n draadbus te bestellen, kijken of hij nog past en zo niet een kopie ervan te maken met diameter M14. rnHebben meer mensen ervaring met dit probleem?
Bij mijn r80rt uit 86 is het tapeind rechtsboven van de rechtercilinder los. Kan het nog wel terugdraaien, voel ook dat het strakker komt te zitten maar als ik de koppen aantrek komt het tapeind er weer uit. Waarschijnlijk is dus de schroefdraad beschadigd. Nu las ik in een reeds eerder geplaats artikel in het forum rondom dit item, dat je niet zomaar een draadbus in de bovenste gaten kunt draaien omdat daar de oliekanaaltjes zitten die de tuimelaars smeren. Als oplossing wordt aangevoerd om een M14 draadbus te voorzien van M10 draad en daar naar boven toe een gat in te boren op de plaats waar het oliekanaal zich bevindt en dit vervolgens vast te zetten met loctite 241 oid. Nu heb ik gekeken naar een opengewerkte tekening van het motorblok en daar staat ook bij de bovenste tapeinden een draadbus vermeld, met bestelnummer. Ik vroeg me nu af of deze draadbussen voor zowel de onderste als bovenste tapeinden hetzelfde zijn (er staat maar 1 bestelnummer bij) en of daar dan al zo'n gat aanwezig is voor de oliekanaaltjes. Het lijkt mij dan logisch om zo'n draadbus te bestellen, kijken of hij nog past en zo niet een kopie ervan te maken met diameter M14. rnHebben meer mensen ervaring met dit probleem?