Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tapeind cilinder r80rt
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn r80rt uit 86 is het tapeind rechtsboven van de rechtercilinder los. Kan het nog wel terugdraaien, voel ook dat het strakker komt te zitten maar als ik de koppen aantrek komt het tapeind er weer uit. Waarschijnlijk is dus de schroefdraad beschadigd. Nu las ik in een reeds eerder geplaats artikel in het forum rondom dit item, dat je niet zomaar een draadbus in de bovenste gaten kunt draaien omdat daar de oliekanaaltjes zitten die de tuimelaars smeren. Als oplossing wordt aangevoerd om een M14 draadbus te voorzien van M10 draad en daar naar boven toe een gat in te boren op de plaats waar het oliekanaal zich bevindt en dit vervolgens vast te zetten met loctite 241 oid. Nu heb ik gekeken naar een opengewerkte tekening van het motorblok en daar staat ook bij de bovenste tapeinden een draadbus vermeld, met bestelnummer. Ik vroeg me nu af of deze draadbussen voor zowel de onderste als bovenste tapeinden hetzelfde zijn (er staat maar 1 bestelnummer bij) en of daar dan al zo'n gat aanwezig is voor de oliekanaaltjes. Het lijkt mij dan logisch om zo'n draadbus te bestellen, kijken of hij nog past en zo niet een kopie ervan te maken met diameter M14. rnHebben meer mensen ervaring met dit probleem?
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard van Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Han,rnIk heb het probleem van jouw ÈÈn keer eerder gezien en gerepareerd. Het betrof de BMW van een collega rijder. Het is gerepareerd middels een heliciol. De heliciol heb ik er ingedraait tot net onder het oliekanaal. Op de bijgaande foto kun je het zien.rnDe gerepareerde BMW rijd nog steed probleemloos rond. Volgend weekend gaan we naar de Eifel en hij gaat mee. Zie http;//www.bmboxerclub.nl .rnHeb je hulp nodig? Laat het even weten en ik zal zien wat ik kan regelen.rnSucces met de reparatie.
Reply

Waardeloos, teks spambeveiliging is nauwlijks te lezen. Helaas is de foto dus niet meegekomen, maar dat zie je vaker. Hierbij hopelijk de foto.
Reply

Warning: fopen(img/p23572s.jpg) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 19

Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 20

Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 21

Warning: fopen(img/p23572l.jpg) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 19

Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 20

Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /var/www/virtual/hobbyist.nl/htdocs/forum/classes/class.photohandler.php on line 21
Dit zijn de meldingen over de foto.
Ik geef het op. Wil je een foto? Geef je mail adres en ik mail het wel.
Groeten Gerard
Reply

nog ÈÈn poging, foto is maar 80 kb
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Het probleem komt vaker voor. BMW heeft bij de laatste series standaard daar al een helicoil gemonteerd om problemen te voorkomen. Het tapeind rechtsboven voorzijde heeft het minste "vlees" en geeft dus het eerst problemen. De problemen ontstaan meestal door een niet goed functionerende momentsleutel waardoor de krachten te hoog worden. De door BMW toegepaste helicoil is langer (20mm) als die je normaal in de winkel koopt en heeft een soort borging in het midden.
BMW bestelnummer is 11111338630 prijs 2 euro
Reply
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Dat is ook het nummer van de draadbus die ik op de opengewerkte tekening ben tegengekomen. Je schrijft dat dit onderdeel toegepast wordt op de laatste versies, dus dit zit niet op mijn bmw uit 1986? En als ik het goed begrijp stopt deze voor het oliekanaal.
Reply
Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:

ik had dat ook met die bout in mijn cilinder kop want hij lekte nog olie na het aandraaien ik heb het verholpen door 1 keer de tap er door heen te halen van de diameter tap eind en toen heb ik er 2 componenten vloeibaar metaal ingespoten en dat hebben ze van loctite en is hittebestendig nou het zit muur vast ik hoop dat je er wat aan hebt
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)