Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Zo zie je maar hoe persoonlijk bandenkeuze is.
Ik had Metzelers op mijn R100RS en ben blij dat ik ze eraf heb gehaald.
Droog ging het nog wel, maar nat gleed ik werkelijk alle kanten op.
Ik heb nu Bridgestone BT45 gemonteerd en ben ontzettend tevreden over de wegligging sindsdien.
Een vriend van me had ook Metzeler en heeft op mijn advies ook Bridgestone gemonteerd. Ook hij heeft dezelfde ervaring sindsdien.
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Ik vond zowel de Macadams als de Metzelers echt beroerd rijden, veel te hard en slechte grip in de regen. Gaan wel lekker lang mee. BT45's reden een stuk beter. Ik ben daarom wel erg benieuwd wat jouw slechte ervaringen met Bridgestone zijn?
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Wel, er zit nu onder:
metzeler 90/90-18 M/C 51H Lasertec front
metzeler 120/90-18 M/C 65V lasertec
Volgens bandenman moet voor 2,50 en achter 2,90 bar hebben, er was geen lijst met de spanning beschikbaar, zo uit het hoofd... Ik heb op de site van metzeler gekeken: de voorband staat niet voorgeschreven voor mijn type en de achterband alleen 65H, waardoor er geen voorgeschreven bandenspanning is te vinden.
Daar baal ik een beetje van... Ik heb nu al een hekel aan metzeler....... Betaald heb ik Ä188,02.
Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Bandenspanning lijkt me een tikje overdreven, hoort volgens mij bij een sportmotorfiets thuis.rnRij zelf met en lichtelijk veranderde R75/5 van 1972 met voorband 325-19 en achterband 400-18.rnHiervoor geeft men standaard aan :1,9 bar voor/2,1 bar achter.rnDit vond ik zelf te zacht en heb nu voor iets van 2,3 bar en achter 2,5 bar.rnrnMaar het is geen wet van Meden en Perzen, kijk wat de fabrikant van de motorfiets aangeeft en kijk wat de bandenfabrikant aangeeft.rnrnHier tussenin zit genoeg speelruimte om het naar eigen goeddunken aan te passen.rnrnTe zacht is niet goed,maar te hard ook zeker niet.
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Rudy,
geef jij als marktkenner eens een oordeel over de types?!
grt, peterr45
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:
hoezo macadan niet meer te krijgen????vandaag bij joost in maarssen een nieuwe macadan achter laten monteren omdat er in de oude een spijker zat.de nieuwe band heeft als datum week 11 van 2007 dus lijkt me nog vrij vers.
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
IK dacht dat de code 4 cijfers omvatte: 1e 2-tal maand, 2e 2-tal jaar?????
Groeten, Reyer....
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:
de code op mijn band is 1107 dan zou dat november 2007 zijn??lijkt me niet.
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Het abacadabra op een band:eerst maar de leeftijd van de band:
Achter het DOT nummer staan wat letters en cijfers,de cijfers geven de produktiedatum aan.
In het voorbeeld 1107,betekent 11e week van 2007,1e twee cijfers zijn dus de weken.
DOT betekent dus niet Date Of Tyre,maar Department Of Transportation.
Heb je te maken met een band uit de jaren 90 dan staan er 3 cijfers met een minuscuul driehoekje er achter,bv 229> =22e week 1999.
De bandenkeus is dit soort maten(diagonalen dus en geen radiaal).
Blijft altijd nog persoonlijk,maak dit op mijn werk ook veel mee en men weet vaak al welke band en type men wil.
Heb zelf vroeger(heel vroeger)wel met Metzeler gereden,vond ze toen vrij stug,dat is tegenwoordig blijkbaar niet meer zo.
Michelin Macadam 50 of 50E is volgens mij nog gewoon te krijgen of is opgevolgd door de M45.
Bridgestone BT45 is gewoon een goede band met goede rij eigenschappen.
Zelf was ik altijd gecharmeerd van de Michelin M38S,goede plakband,voelt vertrouwd aan,goede waterafvoer en redelijk rumoerig.
Deze wordt helaas door Michelin niet meer gemaakt,wel door Heidenau die dit gekopieeerd heeft.
Momenteel rijdt ik op de streep/5 met Continental,RB type voor en K112 achter(geloof ik).
Rijdt op zich redelijk maar wel gevoelige band met hoogte en zijdelingse slag.
Reactie van bezoeker 'dion van tilburg', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb nog een Michelin M 38 S, 3.25x19. Ik gebruik zelf ME 880 Marathon front en ME 88 Marathon rear. Deze zijn slijtvast maar wel een beetje gevoeliger in de regen.
Groet, Dion