Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klepspeling R90/6
Reactie van bezoeker 'Alfred', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de rubbers van de stoterstangpijpjes van mijn R90/6 (bj 1976) vervangen, en daarbij ook een nieuwe koppakking en een nieuwe voetpakking gemonteerd (zie ook mijn vorige topic). Hierbij is het noodzakelijk om de cylinderkop (incl. tuimelaars en stoterstangen) en de cylinder te demonteren, en na montage dienen uiteraard de kleppen weer te worden gesteld. Ik heb de klepspeling (koud) gesteld op 0,10 mm (inlaatklep) en 0,20 mm (uitlaatklep) volgens de waarden uit het Haynes workshop manual. Nu lijkt het alsof de cylinderkop (kleppen) meer mechanisch (tikkend) geluid maakt dan voorheen. Ik lees op dit forum en ook in diverse werkplaatshandboeken verschillende waarden (0,10, 0,15, 0,20 mm) voor de klepspeling, en blijkbaar is er door BMW ook een wijziging in de specificatie doorgevoerd. Ik kan me voorstellen dat een "grote" klepspeling meer mechanisch geluid veroorzaakt (en daarmee een grotere mechanische belasting voor de klep en zitting vormt), maar aan de andere kant de warmteafvoer van de klep naar de zitting wordt verbeterd doordat de klep langer contact maakt met de zitting. Mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen, en wat is de meest "optimale" klepspeling ? Ik hoor het graag !
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De meest recente waarde is 0,10/0,20.

Andere oorzaak van tikken kan zijn de axiale (omhoog/omlaag) speling van de tuimelaars, deze moet minimaal zijn, 0,05-0,10.

Afhankelijk van de uitvoering kan je de blokken aan weerskanten van de tuimelaars naar elkaar toe drukken, wel even de moeren lossen, of de tuimelaar uitshimmen.

De ene uitvoering, de oude, staan de blokken op bussen, bij de latere zit er in de bus een uitsparing die over een getrapte ring valt, deze moet je shimmen.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)