Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montage voetpakking R90/6
#1
Reactie van bezoeker 'Alfred', geïmporteerd van het oude forum:

Het blok van mijn R90/6 lekte behoorlijk motorolie aan de linkerzijde langs de afdichtrubbers van de stoterstangpijpjes. Ik heb dus nieuwe onderdelen (pakkingen en rubbers) gekocht, en mij werd geadviseerd om (naast de koppakking en de rubbers) ook de voetpakking (tussen cylinder en blok) maar gelijk te vervangen. Nu zat er geen voetpakking gemonteerd, maar is gebruik gemaakt van vloeibare blauwe siliconen pakking (Loctite). Mijn vraag: kan ik ongestraft een voetpakking monteren (ook als die er eerst niet zat), en waar moet ik op letten ? Kunnen er problemen ontstaan met de zuigerveren en het "randje" aan de binnenkant van de cylinder ? Hoe sterk verandert de compressieverhouding (de pakking is ca. 0,8 mm dik in ongemonteerde toestand) en verdient het aanbeveling om de voetpakking ook aan de rechterkant te monteren om de compressie aan beide zijden gelijk te houden ? Waar moet ik op letten bij het monteren van de rubberen afdichtingen rondom de stoterstangpijpjes, en hoe kan ik zien of deze correct gemonteerd zijn ? Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen !
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Het blok van mijn R90/6 lekte behoorlijk motorolie aan de linkerzijde langs de afdichtrubbers van de stoterstangpijpjes. Ik heb dus nieuwe onderdelen (pakkingen en rubbers) gekocht, en mij werd geadviseerd om (naast de koppakking en de rubbers) ook de voetpakking (tussen cylinder en blok) maar gelijk te vervangen. Nu zat er geen voetpakking gemonteerd, maar is gebruik gemaakt van vloeibare blauwe siliconen pakking (Loctite). Mijn vraag: kan ik ongestraft een voetpakking monteren (ook als die er eerst niet zat), en waar moet ik op letten ? Kunnen er problemen ontstaan met de zuigerveren en het "randje" aan de binnenkant van de cylinder ? Hoe sterk verandert de compressieverhouding (de pakking is ca. 0,8 mm dik in ongemonteerde toestand) en verdient het aanbeveling om de voetpakking ook aan de rechterkant te monteren om de compressie aan beide zijden gelijk te houden ? Waar moet ik op letten bij het monteren van de rubberen afdichtingen rondom de stoterstangpijpjes, en hoe kan ik zien of deze correct gemonteerd zijn ? Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen !
Alfred,

Je kunt rustig een voetpakking monteren, deze komt om de onderkant van de cylinder heen en kan geen problemen geven met je zuigerveren of het randje in de cylinder.
Ja, je compressieverhouding zal iets dalen, want het is een vrij dikke pakking (0.8 mm), daarom zou ik aan beide zeiden dezelfde pakking monteren.

Bij mijn R80RT heb ik geen voetpakkingen gemonteerd en ook geen blauwe siliconen-pakking, en de zaak zit 100% dicht... Je zou in plaats van de voetpakking ook een dun rupsje siliconenpakking (vooraf de dichtvlakken goed ontvetten, na aantrekken van de kop de langs de rand uitgetreden pakking verwijderen) kunnen gebruiken. De Hobbyist heeft het goede spul, heet meen ik Dirko.

De afdichtingen van de stoterstangpijpjes goed tegen het blok aandukken, ik tik ze altijd na met een stukje schuin afgezaagde koperen pijp van 22 mm.

Succes, en als je het goed doet is je blok stoffig en niet vet...

Dirk
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Alfred', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Dirk,

Dank voor je reactie en je advies. Ik heb inmiddels de rubbers aan de linkerzijde vervangen (incl. het monteren van de voetpakking) en de zaak is (olie)dicht. Nu de rechterzijde nog, en dat is wat meer werk omdat de zijspanbak dan deels moet worden gedemonteerd om voldoende ruimte te maken voor de cylinderkop en de cylinder.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)