Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plofffen (of pop-pop-pop) geluid trillen na klepafstelling door BMW Dealer
Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R80RT 1983 heeft 143000 er op(gekocht op 130000) en na twee klepverloop controlles stelde de dealer(Molenaar Motoren BV in IJsselstein, dat een kleprevisie c.q. koprevisie noodzakelijk is. Gisteren zijn de kleppen weer afgesteld. Nu het directe probleem: Toen ik de motor wegbracht voor de nacontrolle van de kleppen en een paar kleinigheidjes liep ie mooi met minimaal geluid en met minimale trilling. Toen ik op vrijdag het ding ophaalde liep ie opeens erg "plofferig" en trilde zodanig dat het storend vond. Om 18:00 is er uiteraard geen werkplaats personnel meer dus er kon niets gedaan worden. Nu zit ik met een probleem als volgt:

1 Als ik start loopt ie redelijk normaal en rustig stationair: geen pronleem, en als ie koud is ook weinig motor ruis(geen bak met losse bouten en moeren er in). . .alleen een beetje tikken van de kleppen;

2 Als ik gas geef (in neutraal) gaatie "pop-pop-pop. . . " en tijdens deze acceleratie naar een hogere draaisnelheid trilt de motor nogal erg. . .in elk geval beduidend erger dan de dag er voor. Op hogere snelheid vervaagt het trillen een beetke maar gaat niet weg. . .het geeft een gevoel alsof de onsteking te vroeg staat. . .maar. . .ik heb een elektronische ontsteking en volgens horen/zeggen kan dat niet zomaar vervroegd worden;

3 Als ik rij en accelereer ontsaat dezelfde nare trilling en plop-plop-plop-plop tijdens het snel wergtrekken. . .dit gebeurd nog erger als ik in een te lage versneling gas geef op een te lage rijsnelheid;

4 Ik heb een aan zekerheid grenzend gevoel dat de motor veel heter loopt dan voorheen. . .in die mate dat ik in het stadsverkeer de motor afzet op elk rood verkeerslicht waar ik wachten moet. Is een te vroege ontsteking afstelling mogelijk de oorzaak van het ploppen???? Kan dit gedrag misschien een resultaat zijn van een TE grote klepspeling"? Ik acht het mogelijk dat de monteur gedacht zou kunnen hebben:

"De klepspeling verloopt te snel, dus stel ik het aan de ruime kant af en dan duurt het iets langer voordat de speling 0 is".

En dergelijke gedachte zou logisch zijn. . .is het een grote kans dat het zo is gegaan, en zo JA, is het een verantwoorde manier van afstellen? Indien de kleppen te ruim staan betekend dit dat ze te laat open gaan en te vroeg dicht: Voor de inlaat betekend dit dat er misschien iets minder benziene aangezogen wordt maar daardoor gaat ie niet ploppen. . .je moet gewoon het gas iets verder open te draaien als je vermogen nodig hebt. Voor de uitlaat betekend dit betere klepkoeling omdat ie langer dicht zit. Anderzijds te laat open gaan zou betekenen dat als de zuiger weer omhoog gaat dat dan te laat de klep open gaat en dan is het zo dat het verbrandingsgas dan met een drukopbouw uit de cilynder plopt als de uitlaatklep open gaat. Dan als de gassen er uit gepersd worden de klep te vroeg dicht gaat en er te weing gas de cilinder verlaat en te veel gas in de kop blijft zitten, waardoor er een tijdelijke snelle drukopbouw is dat trillen veroorzaakt. . .de zuiger knalt tegen het gaskussen aan en krijgt een korstondige opdonder. Dit alles lijkt een beetje logisch met een te ruime klepspeling. . .maar is het wel zo? Als de kleppen te weinig speling hebben bklijven ze langer open en zouden volgens mij die "popopop" geluiden niet ontstaan. Ook het "heet" lopen is te verklaren, dacht ik, als de kleppen te snel dicht gaan. . .er zit dan immer te veel heet gas in de kop dat ook nog eens snel samengedrukt en verhit wordt. Wie heeft er advies? Is het voor jullie duidelijk dat de kleppen te ruim staan of moet ik het aan een te vroege onsteking toekennen? Help!
Reply
Reactie van bezoeker 'Ivo', geïmporteerd van het oude forum:

Is waarschijnlijke een ontstekingsprobleem op 1 cylinder (voorbeeld slechte bougie) of aanzuig van valse lucht.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Als je constant Vacuum Bing Carbs heb ,zou het ook wel een gescheurd membraam kunnen zijn in je carb (1tje).Welke? hou je hand voor de uitlaat en je merkt het wel welke kant het is.
Even een klein vuiltje en het is gebeurdt met het membraam als het er al een tijdje in zit.
Is zo vervangen(moet je er wel een hebben)
Sjammer dat je nie kan rijen,misschien van de week nu teveel zondags-r(l)ijders.
Grtjs RG.
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel W', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,rnUit eigen ervaring kan ik zeggen dat het erg veel lijkt op een vastzittende carterontluchting. De R65 van mijn zus had exact dezelfde streken en het heeft me een hele tijd gekost om erachter te komen (na eerst carburatie, klepspeling, ontsteking en compressie gecontroleerd te hebben). Na een reparatie van niks (vervanging van het membraan) liep die weer perfect.rnLaat eens weten of het gelukt is en wat het was.rnGroeten van Roel W
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Dat de pop-pop enz. uit de ontlucher komt is mogelijk, echter het vermogen en opneem verhaal is er ook. Kleppen goed stellen is wel een idee om in ieder geval te ontdekken of de klepspeling een rol speelt. Origineel te ruim of te krap stellen lijkt mij een rare gedachte: als je kleppen stelt dan stel je ze gewoon goed, eventueel zeg je mensen dat ze na een aantal kilometers even terug moeten komen voor nacontrole. Interessant is om te vragen wat er allemaal is gedaan tijdens de beurt; 1 van de acties heeft waarschijnlijk het probleem veroorzaakt, zou ik denken.
succes,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)