Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80 RT, klepspeling loopt snel terug
#1
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

De klepspeling van de uitlaatkleppen loopt snel terug, merkte ik bij de "voorjaarsbeurt": binnen 5000 km. van 0,15 naar 0,05 mm, en dat is toch veel sneller dan het onderhoudsschema doet vermoeden...

Ik heb de koppen bij 90.000 km laten reviseren en op loodvrij laten zetten bij de Hobbyist, en bij 150.000 nogmaals laten reviseren bij een ander bedrijf.
Hij heeft er nu 161.000 km op zitten.
Na de eerste revisie viel het nog wel mee, maar nu gaat het wel heel rap. Ik heb de vraag voorgelegd aan het tweede revisiebedrijf en kreeg als antwoord dat de loodvrij 95 benzine de schuldige was, de temperatuur loopt daarbij zo hoog op dat je kleppen en zittingen sneller slijten dan normaal. Ik zou met loodvrij 98 moeten gaan rijden.

Klopt dit verhaal nou, hebben jullie dezelfde ervaring of zijn er bij de tweede revisie niet de juiste kleppen en zittingen gebruikt en kom de ellende daar van ?

Graag jullie mening en advies,

Dirk
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:

Toevallig dat ik deze vraag tegen kom: ik was net van plan om dit onderwerp aan te snijden. Ik heb geen antwoord maar juist een vergelijkbare vraag. Mijn 1983 R80RT heeft er nu 143000 km op zitten. Ik heb de motor op 130.000 gekocht. De BMW dealer (Molenaar Motoren, IJsselstein heeft Siem de Vos in Nieuwegein overgenomen) adviseert dat zeer binnenkort de kleppen revisie c.q. koprevisie dient plaats te vinden. Ik ben van plan het deels zelf te gaan doen. Ik weet niet welke brandstof voor mijn motor het beste is. Zoiets kan je achteraf uiteraard niet vaststellen. Mijn vraag is dus ook: als ik deze klus ga klaren wat zijn de agumenten voor of tegen om uit te gaan van het toekomstige gebruik van octaan 98 of 95 bernziene en wel of niet met loodvervanger. Heeft het te maken met rijstijl (ik rij wel een beetje agressief. . .ik ben een agressief rijdende ouwe lul:-)?

Wie weet er een revisiebedrijf in de buurt van Nieuwegein die dit werk kan doen als ik het zelf niet gedaan krijg?

Toevallig heet de Hoofd BMW Werplaats in IJsselstein ook Dirk!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'peter vo', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Dirk,

Staat hij niet te arm ? waardoor hij te heet wordt ?

Als hij niet pingelt kan je toch op euro95 draaien ? doet mijn r45 ook, en ik zit altijd hoog in toeren. Bij controle na 5000km geen verloop te meten!

Rij 5000 km met loodvervanger, dan weer testen, als hij dan niet verloopt kan je aan het revisie bedrijf gaan twijfelen volgens mij. maar zijn er nog 'lood' zittingen te verkrijgen ?? lijkt me ook raar. moet dan oude voorraad wezen.

succes met meten........

grt, peter
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Bij mijn R100 (1984) had ik een identiek problem. Iedere 2 dkm kleppen stellen. De uitlaatklep stond dan meestal op 0,1/0,12 mm. de inlaat verliep minder. De tuimelaars hadden nogal wat axiale speling (0,2 mm) De speling van de tuimelaars met opvulringen tot een minimum gebracht. Ook de tuimelaars centrisch t.o.v. de kleppen gebracht. Na 5 dkm maar 0,01 mm verlopen. Ik vermoed, dat als de hartlijnen van tuimelaar en klep te ver(?) uit elkaar liggen, de tuimelaar de klep teveel doet draaien. Dit heeft een verhoogde slijtage van klep/zitting tot gevolg.
Een andere verklaring zou ik zo direct niet weten.

Gr. Frans
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Met betrekking tot de reactie van Peter (we kennen mekaar van het toer-ritje..):

Hoi Peter,

Hij staat dacht ik niet te arm, ik heb al bijna vanaf het begin 24 jaar geleden de sproeiers 145 vervangen door 138, en de stationairsproeierrs 1 maatje groter. Was destijds een advies van mijn BMW delarer om 'm iets minder te laten zuipen...
De bougies hebben de bekende koffiebruine kleur, dus dat moet goed zijn.
Pingelen doet ie ook niet, deze R80's uit 1983 waren destijds gemaakt voor loodhoudende normale bezine met een oktaangetal van 91, vandaar ook de relatief lage compressie-verhouding van 8,2:1, een stuk minder van de /5 en /6 vroeger hadden.

Je advies voor loodvervanger lijkt me goed om te proberen ! Gebruik jij dat zelf ook, en welk merk kan je me aanraden ?

Bedankt,


Dirk


Reply
#6
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, dirk, in mijn r45 gaat euro loodvrij, zonders toevoeging, in oldtimer autos gebruik ik het van wyn's met enig tasbaar resultaat dat mijn kleppen niet verbranden of erg verlopen. maar heb het nooit zonder geprobeert in oldtimer..

Dit spul zit in een handig doseerflesje, gebruik ik ook in de r65rt die ik er nu bij heb, schijnt nog niet loodvrij gemaakt te zijn.
succes!
ps. gaan we nog toeren met dat groepie?

grt, peter

r45
r65
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Peter,

Bedankt voor je advies, ik ga deze week even bij de Brezan langs om te kijken of ze dat Wynns loodvervanger hebben. Probeer het een paar duizend kilometer en dan de klepspeling controleren.

Toeren met het groepje: wat mij betreft prima, moet even zoeken of ik de mail-adressen nog heb. Je hoort van mij, mijn mail-adres is dirkkooiker@planet.nl

Groetjes,


Dirk
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik kan je wel zeggen dat loodvervanger het carburatiesysteem onprettig vervuild.
Een oldtimer auto wordt veelal rustig gebruikt terwijl een oudere motor toch vaak zwaarder wordt belast Èn luchtgekoeld is.
Hret lijkt mij dat de klepzittingen blijkbaar relatief snel inslaan. Gewone ongeharde klepzittingen zijn er nog wel maar worden eigenlijk nooit gebruikt.
Er zijn toch wel de juiste (die dure) nieuwe kleppen gebruikt bij de revisie?
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:

hallo marcel, wat vervuild er ?
ik heb het nl. ook bij div, boxer bmw's gebruikt, doch nooit een vervuiling waargenomen, bij controle carbs.

ook bij auto's waarbij ik het gebruikt niet waar genomen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)