Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bout nokkenastandwiel wil niet los Help
#1
Reactie van bezoeker 'Arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Van mijn r1100rs bj 95 ben ik bezig on de koppakking v.d. rechtercilinder te vervangen.

Echter de (Inbus)bout van de nokkenastandwiel wil niet los.

Ik neem aan dat hij links draaien(tegen de klok in) los moet komen.

Wie heeft een suggestie hoe hem los te krijgen?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Wat dacht je van een slagschroevdraaier voorzien van imbus kop.

Je kunt bij de autohandel imbuskoppen kopen om op je doppenset en dus ook je slagschroevedraaier te zetten.

Ik kan helaas geen foto's plaatsen anders liet ik het je zien.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ton,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het met een slagschroevedraaier moet het lukken.

Ik nog een vraag hierover.

Heeft dit geen nadelige gevolgen voor het nokkenastandwiel en (alles?) wat hier achter zit?


Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die bout zit gewoon vast, niks speciaals (aanhaalmoment 65 Nm)

Een imbussleutel met een stuk pijp erop moet werken, of beter een imbusdop met een flinke T- of kniehendel.

Erop hameren met een slagschroevedraaier is niet de manier.

Motor blokkeren in bdp, met een 8mm pen door het vliegwiel en carter, net boven de startermotor.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Eureka,

De bout is los. Middels een inbussleutel en verlengd met een stuk pijp.

Gruwelijk vast zat hij.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum:

niet de manier maar vaak werkt het wel als laatste redmiddel wanneer de kop dol is.
als de bout niet los gaat en de kop is dol dan boor je gewoon de kop er af, dus als je een inbusbout hebt met draad van m6, dan boor je de kop met een boor van 5.5 of 6 mm er af, wanneer je dan het onderdeel verwijderd hebt kun je met je vingers het resterende tapeindje er zo uitdraaien omdat er geen "spanning" meer op de draad staat.
let op, dit gaat niet altijd, als er "borgvloeistof is gebruikt, dan moet men achteraf het overgebleven tapeind verwarmen en met een tangetje losmaken.

succes
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

als een inbusbout uitgelubberd is kun je hem toch los krijgen door er een passend of eigenlijk een iets te groot torx bitje in tikken,heb deze methode al vaak met succes toegepast. groet henry
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik heb een mooie uitleg ( wel in het engels met mooie foto's ) voor verwijderen van de cilinderkop[ van een nieuw type boxer ).

Groeten Ludi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)