Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadlampje werkt niet.
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Vanmorgen brande het laadlampje niet toen ik het contact aandeed. Gewoon gereden vandaag en weinig tijd voor testjes gehad. Vanavond lampje getest. Is OK. Er komt dus geen spanning. Staat ook niets op de D + van de spanningsregelaar als ik het contact aan heb. Waar moet ik verder zoeken? En waaraan moet ik denken? Vast bedankt voor de hulp. Groetjes

Marcel
PS Oh ja, het gaat om een R60/7!
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel,rnrnDe draad die van het lampje komt, gaat naar de spanningsregelaar. Meet op de stekker van de spanningregelaar of je 12 V hebt op een van de 3 draden.rnrnrnRichardrn
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Richard,

Neen, op de D + staat geen spanning. Wat nu?

Marcel
Reply

Marcel,

Controleer of je lampje wel aan gaat. De draad die van het lampje komt naar de spanningsregelaar aan massa leggen.

Probeer eens een andere spanningsregelaar.

Richard
Reply

Hoi,

Richard, dank voor je reacties. Andere spanningsregelaar werkt niet. Een draadje waar spanning op staat aan aarde leggen levert volgens mij kortsluiting op. Het laadlampje is niet doorgebrand. Dat heb ik geprobeerd. Ik kom dus bij de diodebrug uit. Maar snap het niet. Iemand een idee? Groetjes

Marcel
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Laadt de accu wel bij? Zo niet dan is de dynamo naar God. Heb ik ook al 2 keer gehad bij mijn R100RT
Reply

Hoi,

Of de accu bijlaadt heb ik nog niet kunnen checken. M'n multimeter is (tijdelijk) zoek. Maar er er komt dus al geen spanning bij de spanningsregelaar en daarom het laadlampje als het contact aan staat zonder draaiende motor. Zo te horen/zien moet ik toch in het blok gaan duiken. Ik heb niet de indruk dat dit probleem vaker voorkomt. Groetjes en dank

Marcel
Reply

Marcel,

Het lampje moet branden als de motor niet draait. rnAls de stekker niet op de spanningsregelaar zit, dan brand het lampje niet.

Vanaf het zekeringsbord in de koplamp gaat er een draad naar het laadcontrolelampje, van het lampje gaat er een draad naar spanningsregelaar, de massa voor dit lampje komt door de rotor naar de spanningsregelaar.
Het diodeblok komt niet in het verhaal voor, rnHet kan wel zijn dat de draad die van het lampje eerst naar de diodeplaat gaat en dan vervolgens naar de spanningsregelaar.
Dit moet een stekker zijn met twee draden en zit aan de achterzijde van de diodeblok.
Je moet wel zoeken naar een draadbreuk.

Richard
Reply

Hoi Richard,

Dank voor je reacties en uitleg. Ik richt mij op draadbreuk tussen spanningsregelaar en diodeblok. groetjes

Marcel
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)