Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gebroken tuimelaar R 60/5
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Na een complete cilinderkoprevisie, maakt de rechter kop meer lawaai dan de linker.
Ook heb ik al twee gebroken tuimelaars van de uitlaatklep.
De laatste tuimelaar heeft het een kwartier volgehouden.
Wat doe ik verkeerd????
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Aannemende dat de tuimelaars bij montage goed vrij bewegen. Te veel klepspeling? Zuigertje komt omhoog biz naar buiten, raakt de klep en kromme klep, tuimelaar of stoterstang. Loopt'ie verder goed?
Reply
Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Martin
De motor loopt verder prima, al is het maar een kwartiertje. De klepspeling van de uitlaaklep heb ik op 25 ingesteld.
Dit volgens het handboek. Na 1000 km inloopperiode opnieuw instellen op 20. De klep is niet krom of iets dergelijks en sluit ook nog goed. Alleen het eind waar ook de stelbout aanzit is
tot twee keer toe afgebroken. Bij alles ook de goede aanhaalmomenten toegepast.
Groet Ruud
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Wat versta je onder complete koprevisie? Zijn de klepgeleiders ook gedaan? Heb je revisie zelf gedaan of door iemand anders? Er zou toch wellicht iets niet helemaal zijn gegaan met de revisie lijkt mij.
Balen zeg.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Klepspeling is goed, dus dat kan je schrappen als oorzaak.

Kijk eens of de klep dezelfde slag maken kan zoals de tuimelaar dat wil, dwz kijk of de klepveer niet stuikt, of de bovenste veerschotel de geleider niet raakt, bij max opening van de klep.

Groeten, Paul.
Reply

Hoi Marcel,r
De koppen zijn gereviseerd door "de Hobbyist". Alles is is er nieuw ingekomen. Tot en met de klepzittingen. Maar vanaf de eerste slag zat er een tik in de rechter kop. Met als gevolg dat na een kwartier draaien de tuimelaar brak. Ook de smering is orde. Alles van te voren in de oiie gezet en als de motor draait komt er ook voldoende olie.
Reply
Reactie van bezoeker 'Kaspar Mulkens', geïmporteerd van het oude forum:

Gisteren heb ik het volgende aan Rudie gemaild: Hoi Rudie Ik krijg zelf het bange vermoeden dat er een klepgeleider door ons is gemonteerd die aan de bovenzijde te lang is. De 60/5 heeft iets kortere geleiders dan bijvoorbeeld de 75/5. Als dan de tuimelaar de klep induwt, komt het klephoedje op de bovenkant van de klepgeleider terecht. De klep kan dan niet verder worden ingeduwd en daar wordt of de tuimelaar of de stoterstang slachtoffer van. Je kunt dit vrij gemakkelijk zien als je met de kickstarter het blok eens rond laat draaien. Je ziet dan ook dat de klepgeleider aan de bovenkant beschadigd is doordat het klephoedje er tegen aan is geslagen. Als dat het geval is, zullen we natuurlijk alle kosten die hierdoor zijn ontstaan voor je, vergoeden. Ik hoop natuurlijk voor mij dat ik het fout heb en dat we niets verkeerd hebben gedaan. Als dat wel het geval is, bied ik je behalve de financiÎle compensatie ook alvast mijn oprechte verontschuldigingen aan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ruud,,hoe zit het was de door Kaspar aangegevn montage de oorzaak?rn
Reply
Reactie van bezoeker 'Kaspar Mulkens', geïmporteerd van het oude forum:

Omdat Ruud kennelijk geen tijd heeft om te antwoorden, doe ik het even. Ruud heeft de kop op ons verzoek teruggestuurd en er was inderdaad de iets langere kleggeleider van een 75/5 gemonteerd. Ook voor ons een leerproces op deze manier. We hebben wat Ruud betaald had voor de tuimelaar gecrediteerd en een andere tuimelaar met de kop en nieuwe pakkingen en rubbers naar hem gestuurd.
Reply

Ik ben een tijdje uit de running geweest, ik heb immiddels alles weer gemonteerd.
De motor loop als een zonnetje. Ik wil de hobbyist nog even bedanken voor de prima service en garantie. Alles is prima opgelost.Op naar de kilometers asfalt.

R60 Groet

Ruud
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)