Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo laadt te veel stroom
Reactie van bezoeker 'Gerard Schregardus', geïmporteerd van het oude forum:

Beste motorliefhebbers,rnIk kom terug op een eerder aangekaart probleem. De dynamo van mijn motor de BMW R100 RS van 1977 geeft te veel stroom af. De voltmeter loopt al snel naar het maximum 16/17 volt. Dit voltage wordt ook gemeten bij de accu, dus de voltmeter geeft goed aan. De destijds gedane suggesties zijn gevolgd: diodeplaat gecontroleerd; is goed, idem de spanningsregelaar (eletronisch - is een nieuwe: is goed. De accu is vrij nieuw; enkele maanden oud. Alle daarvoor in aanmerking komende contacten zijn gecontroleerd ook bij de diodeplaat. Het rode lampje voor de laadstrook gaat netjes uit bij een verhoogd toerental. Indien ik ca. 70 km rijd met verlichting aan in de vijfde versnelling kan ik de voltmeter net onder het maximum houden. De meter is net niet aan het einde.rnrnDezer dagen noodgedwongen een kleine rit gemaakt, waarbij de voltmeter steeds zwaar in het rode vak kwam. Het vreemde was echter dat de meter op een gegeven moment strak op 12 volt ging staan en ondanks het verhogen van het toerental (tot 90/100 km) slechts gering uitsloeg naar 12 1/2 -13 volt. Thuisgekomen motor uitgezet en opnieuw gestart. Het was toen weer hetzelfde liedje. De meter ging weer naar het rode vak bij het opvoeren van het toerental.rnrnIk hoop dat iemand mij nog suggesties kan doen om dit euvel op te lossen. Elke reactie is wel, waarvoor bij voorbaat mijn dank.rnrnMet vriendelijke groet,rnGerard.rnrn rnrn
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,

De spanningsregelaar is de enige die de spanning afregeld in dit systeem, probeer een andere (orgineel type) want er zijn ook spanningsregelaars die de accu op een hogere spanning afregelen.
Controleer het laadcontrolelampje of deze het goede type is (Watt)

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Gerard,
heb je de spanning op de accu met dezelfde voltmeter gemeten of met een onafhankelijke? Omdat de voltmeter ook wel eens strak op de 12 staat zou hij (mechanisch) verdacht kunnen zijn.
Het laadstroomlampje MOET perse 3Watt zijn, anders gaan er ook dingen mis.
Succes,
Egbert
Reply

Egbert,

Ik rij al jaren rond met een LEDje als laadcontrolelampje, dit is zeker minder dan 3 Watt en ik heb geen problemen.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

meet de spanning eens op de aansluiting DIODEPLAAT naar REGELAAR....als er nl een VELDDIODE stuk is kan nl de regelaar misleid worden tav de opgewekte spanning en zal dan hoger afregelen........anders geformuleerd; er zit dan verschil in spanning naar de regelaar en de accu cq circuit.......mar het blijft een lastig klusjernrnsuccoet Ab
Reply
Reactie van bezoeker 'dick', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het volgende met mijn r80 gehad, schommelingen tussen 12 en 14 volt, en soms gaf hij spontaan onder het rijden een waarde van 17 volt aan voor even. Een paar minuten dus. Na het monteren van nieuwe koolborstels waarvan ik hier niets lees en toch een voor de hand liggende reparatie is, blijft hij keurig op 13 volt staan. Ik heb met een multimeter bij de accu gecontroleerd en constant 13,7 is het resultaat van mijn 4 euro kostende reparatie. Wellicht succes Dick
Reply

Richard,
heb je wel voldoende laadstroom? Ik weet in ieder geval dat meer dan 3 Watt niet goed is volgens de boeken, zo bedoelde ik het.
En ja, een ledje neemt zelf weinig, maar die zal je toch wel met een serie weerstand of iets dergelijks hebben gemonteerd want voor zover ik weet kunnen ledjes maar ongeveer 2 tot 2,5 Volt aan. Bij gangbare stroomverbruiken van ca 20 mA kom je dan evengoed nog maar bij 0,25 Watt, inclusief een serieweerstand van ongeveer 525 Ohm. uiteraard zijn deze getallen afhankelijk van de exacte Led die is gemonteerd. Ik ben uitgegaan van 2 Volt, 20 mAmp en een accusppanning van 12,5 Volt.
Hoe heb jij een en ander ingericht? Lijkt me wel iets om ook te doen.
Groeten,
Egbert
Groeten,
Reply

Egbert,

De accu laad gewoon goed op, 13.8 V op de accu pool.
Het Ledje kan je in de automatrialenzaak kopen, deze is gelijk geschikt voor 12 Volt en zijn waterdicht. Je hebt ze in drie kleuren Rood, Geel en Groen. Als een een los Ledje gebruikt kan je het beste een voorschakelweerstand van 1000 Ohm gebruiken.

Het lampje gaat uit rond de 1000 RPM.

Ik heb dit systeem al 12 jaar op m'n BMW zitten, en geen probleem.
De andere twee kleuren lampjes gebruik ik voor oliedruk en vrijstand.

Richard
Reply

Richard,
bedankt, ik ga het uitzoeken.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)