03-15-2007, 07:07 PM
Reactie van bezoeker 'Gerard Schregardus', geïmporteerd van het oude forum:
Beste motorliefhebbers,rnIk kom terug op een eerder aangekaart probleem. De dynamo van mijn motor de BMW R100 RS van 1977 geeft te veel stroom af. De voltmeter loopt al snel naar het maximum 16/17 volt. Dit voltage wordt ook gemeten bij de accu, dus de voltmeter geeft goed aan. De destijds gedane suggesties zijn gevolgd: diodeplaat gecontroleerd; is goed, idem de spanningsregelaar (eletronisch - is een nieuwe: is goed. De accu is vrij nieuw; enkele maanden oud. Alle daarvoor in aanmerking komende contacten zijn gecontroleerd ook bij de diodeplaat. Het rode lampje voor de laadstrook gaat netjes uit bij een verhoogd toerental. Indien ik ca. 70 km rijd met verlichting aan in de vijfde versnelling kan ik de voltmeter net onder het maximum houden. De meter is net niet aan het einde.rnrnDezer dagen noodgedwongen een kleine rit gemaakt, waarbij de voltmeter steeds zwaar in het rode vak kwam. Het vreemde was echter dat de meter op een gegeven moment strak op 12 volt ging staan en ondanks het verhogen van het toerental (tot 90/100 km) slechts gering uitsloeg naar 12 1/2 -13 volt. Thuisgekomen motor uitgezet en opnieuw gestart. Het was toen weer hetzelfde liedje. De meter ging weer naar het rode vak bij het opvoeren van het toerental.rnrnIk hoop dat iemand mij nog suggesties kan doen om dit euvel op te lossen. Elke reactie is wel, waarvoor bij voorbaat mijn dank.rnrnMet vriendelijke groet,rnGerard.rnrn rnrn
Beste motorliefhebbers,rnIk kom terug op een eerder aangekaart probleem. De dynamo van mijn motor de BMW R100 RS van 1977 geeft te veel stroom af. De voltmeter loopt al snel naar het maximum 16/17 volt. Dit voltage wordt ook gemeten bij de accu, dus de voltmeter geeft goed aan. De destijds gedane suggesties zijn gevolgd: diodeplaat gecontroleerd; is goed, idem de spanningsregelaar (eletronisch - is een nieuwe: is goed. De accu is vrij nieuw; enkele maanden oud. Alle daarvoor in aanmerking komende contacten zijn gecontroleerd ook bij de diodeplaat. Het rode lampje voor de laadstrook gaat netjes uit bij een verhoogd toerental. Indien ik ca. 70 km rijd met verlichting aan in de vijfde versnelling kan ik de voltmeter net onder het maximum houden. De meter is net niet aan het einde.rnrnDezer dagen noodgedwongen een kleine rit gemaakt, waarbij de voltmeter steeds zwaar in het rode vak kwam. Het vreemde was echter dat de meter op een gegeven moment strak op 12 volt ging staan en ondanks het verhogen van het toerental (tot 90/100 km) slechts gering uitsloeg naar 12 1/2 -13 volt. Thuisgekomen motor uitgezet en opnieuw gestart. Het was toen weer hetzelfde liedje. De meter ging weer naar het rode vak bij het opvoeren van het toerental.rnrnIk hoop dat iemand mij nog suggesties kan doen om dit euvel op te lossen. Elke reactie is wel, waarvoor bij voorbaat mijn dank.rnrnMet vriendelijke groet,rnGerard.rnrn rnrn