Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum:
onlangs overgegaan tot de aanschaf van een R80 uit '82
en tot nu toe veel plezier aan het rijden ondervonden.
Ik kwam er alleen achter dat mijn achterbrug heen en weer te bewegen is.
Nu kan ik niets over het vastzetten hiervan vinden in de boeken en op het forum.
Ik heb nu aan 1 kant de boel vast gezet, en het lijkt te helpen.Maar is er iets waar ik rekening mee moet houden. en maakt het uit dat ik maar 1 kant heb vastgezet?
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:
KlaasrnrnDe achterbrug heeft conische lagers die met een bepaalde spanning (moment) moeten worden vast gezet. Voordat je dat doet moet je de achterbrug nog wel goed in het midden zetten. Dit doe je met behulp van de astappen met binnen zeskant. Je kan aan beide zijden de afstand tussen de achtervorklagerhuizen meten.rnAls dat is gedaan draai je de afstellers vast met 20 - 22 Nm (2 - 2,2 kgfm) moment dit is voor de voorspanning op de lagers. Hierna de afstellers borgen door de moeren vast te zetten met 100- 110 nm (10 - 11 kgfm) lagers ook gelijk even smeren.rnrnsucces RenÈ
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Meten kan gemakkelijk gedaan worden met wat voelermaten tegen elkaar aan, beide kanten moeten gelijk zijn.
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,rnDat merk je vanzelf,je hebt op een gegeven moment geen aandrijving meer is je achtervork er uit gevallen.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Of de kruiskoppeling gaat (te) snel slijten.
Egbert
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:
In antwoord op je vraag hoe je het merkt tijdens het rijden kan ik je vertellen dat het weggedrag je duidelijk maakt dat er iets niet in orde is. Je merkt het vooral als je wat harder rijdt en bijvoorbeeld van rijstrook wisselt. De motor rijdt niet stabiel maar je voelt de achterkant wiebelen. Ook kan je stuur heen en weer gaan trillen. rnDit kan niet alleen door een losse achterbrug veroorzaakt worden maar ook bijvoorbeeld door:rnrnte lage bandenspanningrnversleten achterverenrngeen olie in de voorvorkpotenrnVersleten of gebroken veren in je voorvorkrneen balhoofdlager wat niet goed staat afgesteldrnNiet goed gebalanceerde wielenrn rnHet is dus zaak om al deze zaken regelmatig te controleren. Je voorkomt hiermee dat, in het ergste geval, je motor onbestuurbaar wordt en je op je gezicht gaat. rnrnVind het wel een goede vraag die de nodige aandacht verdient. Ik hoop hiermee een bijdrage gegeven te hebben voor een stuk veiligheid voor jezelf en alle collega motorrijders.rnrnVr. gr. RenÈ