Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R100T
Reactie van bezoeker 'Willy', geïmporteerd van het oude forum:

Heren boxers,rnIk rijd met een R75/6, maar heb zopas een R100T uit 1982 gekocht met maar 17000 km op de teller. Ik zou hem in eerste instantie zonder al te weinig ingrepen en kosten aan de praat willen krijgen om hem daarna verder te restaureren. Feit is dat de motor 15 jaar heeft stilgestaan in een garage. Mijn vragen zijn de volgende:rn1. Mag ik de motor starten nadat ik enkel de olie ververst heb?rn2. Dien ik eerst de motor binnenin te reinigen met speciale "reinigingsolie"?rn3. Zijn er noodzakelijke dingen te vervangen zoals rubbers, keerringen e.d.?rn4. Sleutel van benzinedop ontbreekt en is vast; Slot uitboren?rn5. Andere?rnrnAlvast bedankt voor jullie reacties,rnWilly
Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

tip,

vervang ook de benzine in de tank en in de vlotterkamers. Accu al vervangen? die zal na tig jaar stilstaan niet veel meer doen.

Wellicht is de carborateur "dichtgeslipt" met benzine residu, dat zou de pret kunnen bederven. dan is het schoonmaken en evt sproeiers vervangen.

Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Willy, heb je hem onder een hooiberg gevonden? Wat een maagdelijke kilometerstand zeg.
Weet je hÛe de motor 15 jaar heeft stilgestaan? Warm en droog?
Je zou haast proberen Ìn de cilinder te kijken hoe de cilinderwand eruit ziet
Ik denk dat je beter eerst met verse olie en losgehaalde bougies de motor kan rondtornen tot het olielampje uitgaat en dan pas kijken of hij uberhaupt wil aanslaan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Willy', geïmporteerd van het oude forum:

Ja mannen, het is niet van onder een hooiberg, maar het scheelt niet veel. Gewoon in een garagebox, onder een deken en voor de rest rommel er bovenop.
Alvast bedankt voor de tips. De uitlaten achteraan zijn wel doorgeroest, maar ja wat wil je? Dit weekend ga ik kijken of de motor niet "vast" zit. Indien niet, zou de binnekant van de cilinders niet aangetast kunnnen zijn van de koolstofresten e.d.?
Ik hou jullie op de hoogte en zal proberen eerstdaags een foto te tonen.
Willy
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Willy,
vervang vooral ook de olie in de wisselbak en de eindoverbrenging. Dat kan je geld schelen, later.
Succes met je mazzeltje!
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)