Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
doorgeroeste middendemper r80rt, wat nu?
Reactie van bezoeker 'Sander de Wijer', geïmporteerd van het oude forum:

Gister mijn BMW r80rt opgehaald en wat rijdt dat makkelijk! Ik heb 10 jaar niet gereden maar het ging als vanzelf.
Nu is echter de middendemper/ broodtrommel doorzeeft als gevolg van een overdaad water en natrium en moet ik iets. Mijn vraag aan de beste lezer lezer is wat het beste te doen.
Ik heb gehoord van een h-stuk wat verschrikkelijk goed is maar wel wat moet kosten (243 euro?) Als ik hier een voorstelling bij maak denk ik aan drie pijpjes rvs die aan elkaar gelast zijn, iets wat ik als plaatwerker zelf toch ook zou moet kunnen. Kan ik anders ook gewoon het hele balansverhaal h-stuk weglaten?
Graag zou ik horen of mensen met zelffabrikaat goede ervaringen hebben en daar evt. een afbeelding van kunnen sturen.

Misschien kom ik over als gierigaard of zelfprutser maar ben gewoon nog even niet gewend aan de BMW prijzen!

vr.gr.,
Sander
Reply
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Na het doorroesten van mijn eerste balanspot een standaard nieuwe gekocht. Binnen 1 week stond daar al roest op, na 3 jaar (ook winters) doorgerot. Vervolgens een RVS versie gekocht, maar nu vanwege de kosten het H-stuk (is goedkoper dan de pot). Wel veel geld voor drie RVS pijpjes maar ik heb niet de mogelijkheid om e.e.a. zelf in elkaar te flansen.

Maakt wel meer geluid en geeft een ander vermogenskarakter (voelbaar). Hij lijkt iets meer kracht te hebben maar het kan ook zijn dat het koppel wat minder over het toerengebied is verspreid.

Als je zelf de mogelijkheid zou ik drie stukjes RVS pijp in elkaar lassen. werkt dat niet dan kun je altijd nog het H-stukje of de balanspot kopen.

Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:

als je een zelf klusser ben, monteer dan alles, zonder die (lelijke) brooddoos. dan kan je eerst aan pijpjes werken, tussen bochten en dempers. als dat netjes zit, ga je kijken waar de balans pijp moet komen, alles hechten, loshalen en aflassen. zwart spuiten met uitlaat lak, en je bent voor een leuk bedrag klaar.rnGebruik je handigheid, dat scheelt tegenwoordig zo honderden euro'srnrnsucces!rnrngrt, peterr45
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom RVS? Dat kan toch ook wel van gewoon ijzer? Last ook veel makkelijker lijkt mij. Als je een fatsoenlijke wanddikte neemt gaat dit toch heel lang mee?
Reply
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Nee Marcel RVS last niet lastiger dan staal, integendeel.
RVS lassen is zo'n beetje het gemakkelijkst dat er is, zeker met een TIG lasapparaat.

Bertje
Reply
Reactie van bezoeker 'sander', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik zo naar mijn uitlaat systeem kijk heb ik de indruk dat er dan ook een beetje gebogen moet worden aan de evt. te monteren pijpjes. Dat maakt het er niet makkelijker op. Ik krijg trouwens de indruk dat het h-stuk 175 euro kost i.p.v. de door mij bedachtte 245,-

Nog maar eens een nachtje over slapen!
Sander
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Sander, anders maak je eerst twee T stukken en dan kom je er vast wel uit.
175 euro is nog steeds 385 ouderwetse guldens. Ben toch benieuwd of je wat gaan bakken.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Nieuw 175Ä, dat is correct.

De vraag is nu of je het daar zelf voor kan maken?
Volgens mijn herinnering heb je 2 diameters pijp nodig, 1 over de uitlaatbocht en 1 in de einddemper, en dat in een hoek schuin omhoog.
Dan ook nog de tussenpijp.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Heb je echt een tussenpijp nodig of kun je rechtstreeks vanaf de twee bochten, die nog in uitstekende staat zijn, de broodtrommel loskoppellen en dan verder gaan met twee enkele pijpen naar de achterdempers??

Gr Ruud
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:

kan maar krijg je wel een dip in bepaalt toeren gebied.

omdat de ene uitlaatgasspuls niet meer helpt de andere cil leeg te zuigen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)