Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillen K100 RS 1984
#11
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ik wel op alle fora lees is dat trillen een typisch K100-kwaaltje is...
Zou het bij lagere temperaturen erger zijn omdat de rubbers stugger zijn dan?
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

Vandaag eindelijk wat kunnen sleutelen, mijn handen jeukten door de reacties Smile

Blokbouten lijken in ieder geval goed vast te zitten (netjes op 40 Nm aangetrokken na wissel uitgaande as).

Klepspeling gemeten, hier de tussenstand: (Cilinder-in-uit) 1-0.13-0.28, 2-0.13-0.13, 3-0.15-0.20, 4-0.13-0.18 mm. Hoewel de speling op enkele uitlaatkleppen dus te klein is, lijkt me dit niet de oorzaak van het trillen.
Heeft er iemand in de buurt van Breda/Maastricht klepstelgereedschap te leen?

De bougies zien er als nieuw uit (zijn ze ook best wel).

Ik wil ook nog naar de distributieketting kijken, synchroonstellen en compressie meten. Omdat voor de distributiedeksel ook het rechter blokdeksel eraf moet wil ik ook nog even kijken naar de krukas. (Welke mafkees heeft trouwens bepaald dat die koelwaterslang door dit deksel moet lopen?)
Mijn volgende vraag: valt er aan krukas/big-end lagers iets te zien/voelen/horen/ruiken zonder het hele spul uit elkaar te trekken?

Binnenkort meer nieuws,

Casper
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Trillen?
ClichÈ: "Het mag gek klinken doch...."
Schroef de echter motordeksel er maar eens af, en controleer de big-end speling.
K1100 van mijn kennis trilde dus ook zo. Bovendien begon hij naderhand nog wat gemene herrie te maken. Bleken de big-ends naar ruim 0,08mm speling gelopen te zijn.=> reviseren was het toen. Ik weet het.....150.000km is niet veel, maar toch.
Maurice
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

Zo, weer wat gedaan:

Als eerste nog een test gedaan om er zeker van te zijn dat de oorzaak niet uit onsteking/afstelling/brandstoftoevoer of iets dergelijks ligt. Daartoe op een industrieterrein tot 100 km/h opgetrokken en de motor uitgezet. Dan afgeremd op de motor en teruggeschakeld. Daarbij was de trilling in iedere versnelling afhankelijk van het motortoerental aanwezig. Dus echt geen onstekings-injectie-probleem.

Vandaag alle deksels van het blok geschroefd. Als eerste maar eens de distributieketting bekeken. De spanner was nog niet uitgespand en de geleider had ook nog genoeg "vlees". Dat zag er dus allemaal netjes uit.

Daarna even wat gevoeld aan de big-end lagers zonder ze los te halen. Ik kon ze wat naar links en rechts bewegen, maar minder dan de toegestane 0.3mm uit het werkplaatsboek. Wat me meer zorgen baarde is dat ik ze ook een beetje kon kantelen. Een speling in radiale richting heb ik niet kunnen voelen.

Toen het blok nog in elkaar zat en warm was heb ik de "indianenmethode" toegepast door een schroevendraaier tegen het blok te houden en het andere eind tegen mijn oor. De trilling leek wat meer uit de voorkant van het blok te komen, maar nauwkeuriger heb ik het niet kunnen vaststellen.

Ook heb ik gister de gaskleppen synchroon gesteld, waarbij ik merkte dat dit maar net lukte omdat ik de stelschroef van cil 1 helemaal moest uitdraaien, en die van cil 4 helemaal in.

Toen ik de compressie meette, bleek waarom: Cil 1: 5.5 bar, Cil 2: 6 bar, 3: 7 bar, 4: 8 bar. Sad. Hoewel ik de absolute waarde van de meter niet zo vertrouw (oud dingetje) was het wel reproduceerbaar. Een groot verschil tussen 1 en 4 dus.

Nu blijven er bij mij 2 hoofdverdachten over: speling op de zuigers (heb ik wel eens ergens anders gelezen op een bmw-k forum (weet nie meer welk) ) of toch de big-end lagers. Allebei een dure reparatie vrees ik Sad.


Heeft er iemand ervaring met ÈÈn van deze zaken als trillingsoorzaak?

Maurice: Kun je zeggen wat er van die 1100 toen vervangen is (alleen lagerschalen of ook de krukas (opgechroomd,..) en wat dat zo'n beetje kostte?

Pff, ik kan bijna een boek schrijven zeg. Smile

Casper
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Klinkt misschien idioot maar hoe is het met de bandenconditie.
Waarom: Niet versleten banden geven bij wegcontact van een trillende motor ook wat demping. Als de band weinig profiel meer heeft en het rubber is daardoor stugger, dan is er geen demping meer via het bandenrubber.
Door versleten banden duidelijkere motortrillingen, jaja.
En zeker ook meer benzineverbruik door een andere kleur lak.
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

De big ends kun je zo loshalen toch? dan zou je de krukas kunnen bekijken of slijpen noodzakelijk zou zijn. Ik heb er geen ervaring in maar ik denk als je de kop eraf haalt dan kunnen de zuigers en drijfstangen eruit. Dan kan je pas echt wat zien.rnGebroken zuigerveer? zonder cilinderwandschade zou je ze die gewoon met honen kunnen vervangen.rnGetver, het lijkt er op dat het niet goedkoop gaat worden.rnMochten de zuigers vervangen moeten worden, laat ze dan samen met de drijfstangen netjes uitwegen. Dat kan enorm schelen in trillingen.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb afgelopen weekend nog eens naar de big-ends gekeken, deze zagen er volgens de deskundige als nieuw uit.rnrnHet bleek dat ik de compressie verkeerd had gemeten (met gas dicht), daarom de lage waarden. Nu kwam ik van 8 tot 10 bar uit, cilinder 1 had 8, oplopend tot 10 bar bij cilinder 4. Dit compressieverschil lijkt volgens meer mensen (ook een bmw-dealer) niet de oorzaak voor het trillen.rnrnIk wil van de week nog ÈÈn keer naar een BMW-dealer in Aken en als die niks weet rijdt ik ermee door totdat ie knalt. SadrnrnIk heb er nu zo veel tijd, moeite en geld in gestoken dat ik het een beetje zat ben, dat ding moet rijden (en dat doet ie verder prima).rnWat me ook verbaasd is dat er nog geen enkele dealer die de trilling voelde zich zorgen maakte over grote schade.
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Trillingen, rammeltjes en resonanties zijn altijd lastig te beoordelen. Ik dacht dat mijn boxer tikte, totdat iemand mij zei dat ik mij echt geen zorgen hoefde te maken. Een week later hoorde ik pas hÛe een boxer kan tikken zeg, dat ding reed al jaren zo luidruchtig volgens de eigenaar.rnAls alles goed lijkt zou ik inderdaad ook maar afwachten, ik kan mij wel voorstellen dat de lol er dan wel af raakt.rnToch succes, gr marcel.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'MS', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Casper,rnrnCompressiemeten natuurlijk met geopende gasklep!rnrnHet gebeurt wel eens dat er een lekkage is is een rubber tussen kop en "inlaatspruitstuk" of dat eer een rubber afsluitdopje van de eerste cilinder ontbreekt om vacuum te meten, zit op het messing pijpje.rnrnDoor de valse lucht krijg je namelijk een sterke onbalans in de cilinderdrukken en dus trillingen. De K100 motor is hier erg gevoelig op.rnGroetjes
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

De BMW-Dealer in Aken zei dat het ook kon liggen aan het compressieverschil. Hij vreesde voor de kleppen. Zuigers e.d. gaven meestal geen problemen.
Heeft het trouwens ook over valse lucht gehad.

Wat een beetje vreemd is dat er niet duidelijk 1 cilinder uit de toon valt. De compressie loopt op van 8 naar 8.5 naar 9 naar 10 bar (cil 1-2-3-4).

Is er een manier waarop je kunt testen of je "inlaatspruitstukrubbers" dicht zijn? Ik heb wel eens ooit iets gelezen over remmenreiniger er van de buitenkant opspuiten en kijken of ie anders gaat lopen. Jammer dat je er niet zo goed rondom bij kan.

Groeten,
Casper

P.S.: Ik ben nog steeds op zoek naar klepstelgereedschap.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)