02-20-2007, 09:31 PM
Reactie van bezoeker 'Casper Jans', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik heb een K100 RS uit 1984 (150.000 km) die sinds de laatste paar duizend kilometer duidelijk harder trilt dan vroeger.
De trilling is goed te voelen in handen en voeten tijdens het rijden. Vreemde geluiden zoals ratelen of klapperen zijn niet echt merkbaar.
Het treedt op bij alle toerentallen, snelheden en bedrijfstemperaturen en is niet duidelijk afhankelijk van hoe veel gas ik geef. Zelfs als ik op de motor afrem is de trilling nog duidelijk aanwezig.
Als ik de motor met ingetrokken koppeling laat uitrollen is de trilling weg (stationair toerental), maar als ik met ingetrokken koppeling gas geef is hij weer voelbaar. Dit is eigenlijk hetzelfde wanneer ik stilsta.
2 BMW-dealers waren ervan overtuigd dat de beruchte uitgaande as de oorzaak was. Deze heb ik (na veel sleutelen en euros) vervangen, maar het trillen is nog steeds net zo erg.
Daarvoor heb ik de rubbers van de meenemer van de dynamo vervangen, eveneens zonder resultaat.
De trilling lijkt in ieder geval wel duidelijk uit het blok te komen omdat de frequentie afhangt van het motortoerental en ook in stilstand optreedt. Omdat de trilling ook duidelijk voelbaar is als ik met het gas dicht op de motor afrem lijken mij dingen als afstelling, ontsteking en dergelijke onwaarschijnlijke oorzaken.
Ondertussen zijn bij mij de idee
Hoi,
Ik heb een K100 RS uit 1984 (150.000 km) die sinds de laatste paar duizend kilometer duidelijk harder trilt dan vroeger.
De trilling is goed te voelen in handen en voeten tijdens het rijden. Vreemde geluiden zoals ratelen of klapperen zijn niet echt merkbaar.
Het treedt op bij alle toerentallen, snelheden en bedrijfstemperaturen en is niet duidelijk afhankelijk van hoe veel gas ik geef. Zelfs als ik op de motor afrem is de trilling nog duidelijk aanwezig.
Als ik de motor met ingetrokken koppeling laat uitrollen is de trilling weg (stationair toerental), maar als ik met ingetrokken koppeling gas geef is hij weer voelbaar. Dit is eigenlijk hetzelfde wanneer ik stilsta.
2 BMW-dealers waren ervan overtuigd dat de beruchte uitgaande as de oorzaak was. Deze heb ik (na veel sleutelen en euros) vervangen, maar het trillen is nog steeds net zo erg.
Daarvoor heb ik de rubbers van de meenemer van de dynamo vervangen, eveneens zonder resultaat.
De trilling lijkt in ieder geval wel duidelijk uit het blok te komen omdat de frequentie afhangt van het motortoerental en ook in stilstand optreedt. Omdat de trilling ook duidelijk voelbaar is als ik met het gas dicht op de motor afrem lijken mij dingen als afstelling, ontsteking en dergelijke onwaarschijnlijke oorzaken.
Ondertussen zijn bij mij de idee