Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillen K100 RS 1984
#1
Reactie van bezoeker 'Casper Jans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb een K100 RS uit 1984 (150.000 km) die sinds de laatste paar duizend kilometer duidelijk harder trilt dan vroeger.
De trilling is goed te voelen in handen en voeten tijdens het rijden. Vreemde geluiden zoals ratelen of klapperen zijn niet echt merkbaar.
Het treedt op bij alle toerentallen, snelheden en bedrijfstemperaturen en is niet duidelijk afhankelijk van hoe veel gas ik geef. Zelfs als ik op de motor afrem is de trilling nog duidelijk aanwezig.

Als ik de motor met ingetrokken koppeling laat uitrollen is de trilling weg (stationair toerental), maar als ik met ingetrokken koppeling gas geef is hij weer voelbaar. Dit is eigenlijk hetzelfde wanneer ik stilsta.

2 BMW-dealers waren ervan overtuigd dat de beruchte uitgaande as de oorzaak was. Deze heb ik (na veel sleutelen en euros) vervangen, maar het trillen is nog steeds net zo erg. Sad
Daarvoor heb ik de rubbers van de meenemer van de dynamo vervangen, eveneens zonder resultaat.

De trilling lijkt in ieder geval wel duidelijk uit het blok te komen omdat de frequentie afhangt van het motortoerental en ook in stilstand optreedt. Omdat de trilling ook duidelijk voelbaar is als ik met het gas dicht op de motor afrem lijken mij dingen als afstelling, ontsteking en dergelijke onwaarschijnlijke oorzaken.

Ondertussen zijn bij mij de idee
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

probeer eens met de benzinefilters zuiver te maken die op de carburator zitten
deze zijn meestal oorzaak van trillingen als ze verstopt zijn
de filter zit aan de benzineleiding op de carburator (leiding los-boutje los-filter uithalen met klein schroevendraaiertje zuiver maken met benzine)
groetjes peter
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Casper, vervelende storing.
Je hebt toch een injectiefiets? Heeft ook een benzinefilter hoor.
Zou je terug kunnen halen wanneer dit verschijnsel is opgetreden. Is er toen wat gebeurd? Drempel genomen/noodstop gemaakt/lekkeband gehad, ik noem maar wat. Kwam het plotseling op of is het er langzaam in gekropen totdat je het ging opvallen?
Klinkt toch een beetje alsof het uit de koppeling komt? vliegwiel wel ok?
Je zegt dat met ingetrokken koppeling het trillen hetzelfde is, dat zou erop duiden dat de bak en cardan nl. geen invloed hebben op het trillen lijkt mij.
Trilt hij ook op de middenbok? Verschilt het met ingetrokken koppeling of met ingeschakelde versnelling? Iets geks, ga eens compressie meten
succes! gr marcel
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Casper, vervelende storing.
Je hebt toch een injectiefiets? Heeft ook een benzinefilter hoor.
Zou je terug kunnen halen wanneer dit verschijnsel is opgetreden. Is er toen wat gebeurd? Drempel genomen/noodstop gemaakt/lekkeband gehad, ik noem maar wat. Kwam het plotseling op of is het er langzaam in gekropen totdat je het ging opvallen?
Klinkt toch een beetje alsof het uit de koppeling komt? vliegwiel wel ok?
Je zegt dat met ingetrokken koppeling het trillen hetzelfde is, dat zou erop duiden dat de bak en cardan nl. geen invloed hebben op het trillen lijkt mij.
Trilt hij ook op de middenbok? Verschilt het met ingetrokken koppeling of met ingeschakelde versnelling? Iets geks, ga eens compressie meten
succes! gr marcel
Allereerst bedankt voor de suggesties,

Dingen als afstelling-ontsteking-benzineproblemen en dergelijken lijken me niet de oorzaak omdat het net zo hard trilt als ik het gas dicht draai en op de motor afrem. Dan wordt er volgens mij ook geen benzine ingespoten.

Het trilprobleem was volgens mij vroeger bijna niet merkbaar en is binnen ca. 1000-2000 km duidelijk erger geworden en nu ongeveer op constant niveau.

Op de middenbok trilt hij ook, dus rijwielgedeelte lijkt me ook onwaarschijnlijk. Toen ik de uitgaande as heb vervangen heb ik ook het vliegwiel eruit gehad. Hoewel ik dat niet uitvoerig bestudeerd heb, was er niks vreemds aan te zien.

Bak en cardan lijken mij ook geen invloed te hebben.

Een duidelijk verschil tussen in neutraal en met ingetrokken koppeling in de versnelling heb ik niet kunnen merken.

Wel heb ik het idee dat het net iets erger is als de motor warm is.

Misschien dat er een lager kapot is, maar ik heb geen id welke dat zou kunnen zijn. Het kogellager van de meenemer van de dynamo was ok.

Ik wil in ieder geval de klepspeling controleren komend weekend en eens met een schroevendraaier tegen het blok op verschillende punten luisteren.

Compressie kan ik evt wel laten meten, maar omdat de motor verder netjes loopt en ook geen vermogen lijkt te missen lijkt me dat niet de oorzaak.

Zo, dat was het weer denk ik, Smile

Casper
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Casper, ik bedoel een compressiemeting om uit te sluiten dat er ÈÈn cilinder niet lekker meeloopt. Een slechte klep of zo. Ik hoop niet dat er een krukaslager een probleem heeft. Is het niet zo dat je het carter zo kan lossen (links opzij)en een blik kan werpen in het vooronder?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Zijn de 5 bevestigsbouten blok/frame goed aangehaald? Min. 40 Nm.

Gr. Frans
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Klinkt misschien idioot maar hoe is het met de bandenconditie.
Waarom: Niet versleten banden geven bij wegcontact van een trillende motor ook wat demping. Als de band weinig profiel meer heeft en het rubber is daardoor stugger, dan is er geen demping meer via het bandenrubber.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:probeer eens met de benzinefilters zuiver te maken die op de carburator zitten
deze zijn meestal oorzaak van trillingen als ze verstopt zijn
de filter zit aan de benzineleiding op de carburator (leiding los-boutje los-filter uithalen met klein schroevendraaiertje zuiver maken met benzine)
groetjes peter
Jawel, op een K zitten GEEN carburateurs, dus ff goed lezen voordat je een antwoord geeft.

Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Van een ander forum gekopieerd (misschien heb je hier iets aan):
"Ikzelf rijd met een LT(7400km) welke eerst ook geplaagd zat met motortrillingen om en bij de 45OO toeren. Volgens bmw mocht er niet aan de gaskleppen gesteld worden, doch na het lezen van resultaten behaald door een duitse wonderdoktor, ben ik er zelf met wat hulp toch aan begonnen. Wat bleek nu, dat de motor bij controle met een vacuummeter op de vier gaskleppen, serieus in onbalans was. Mits wat sleutelwerk en het netjes controleren en bijstellen van deze fabrieksafstelling , draait de motor als een naaimachine . Zelfs bij absurd lage ralenti bokt de motor niet, en de motortrillingen zijn omzeggens volledig verdwenen.
Controleer eerst even of de onbalans in de motor of in de boite zit. Jaag daartoe de motor in toeren met al of niet ingeknepen koppelingsgreep. Herken je de trillingen in de motor dan moeten deze kunnen weggewerkt worden door de motorgaskleppen netjes te synchroniseren.
In elke goede motorzaak beschikken ze over gepaste apparatuur om dit te controleren en dan maar hopen dat ze dit ook willen corrigeren."
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Het typische is, dat de trilling ook voorkomt met het loslaten van het gas. Dan zal synchroniseren geen invloed hebben.
casper, weet je al wat?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)