Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliekoeler in combinatie verdiepte caterpan.
#1
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb mijn R90S vandaag uitgerust met een losse oliekoeler met thermostaat.
Ook heb ik een verdiepte carterpan gemonteerd, met een verlengstuk voor de aanzuigbuis oliepomp.
gemonteerd een "knikfilter".
Na montage geen oliedruk, motor heeft ca. 30 seconden stationair gelopen, lampje blijft branden.

Vraag:
Is een knikfilter aan BEIDE zijden uitgerust met een rubber ring?
zou de oliepomp een beetje geholpen moeten worden met aanzuigen in dit geval i.v.m. de langere aanzuiglengte?

Wie heeft een zinnig idee?

Chris
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Neem aan dat je zo'n tussenring bedoelt, heb deze ook gemonteerd bij de R75/5 en ondervond hier geen probleem met de oliedruk.
Het tussenstukje(verlengstuk naar de pomp) zitten 2 pakkingen bij,zijn ook gemonteerd?
Bij mijn weten was er idd iets met een O-ring van het knikfilter wat met de druk te maken kan hebben, zelf heb ik de O-ring er wel achter zitten.
Volgens mij moet de pomp gelijk druk opbouwen.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,

Oliekoeler in combinatie verdiepte caterpan.

Het oliefilter kan maar op 1 manier gemonteerd worden alleen de opsluiting van het filter kan wel eens fout gaan. Heb je de stalen vlakke ring gebruikt? Als deze niet wordt gebruikt heb je kans dat de witte o-ring niet goed zit, waardoor je een lekkage krijgt binnen in het blok. Hierdoor heb je geen oliedruk.

Aan de thermostaatzijde heb je 1 grote zwarte 'vierkante' o-ring witte o-ring en de papieren pakking.
Aan de andere zijde van het oliefilter heb je 1 kleine zwarte 'vierkante' o-ring.

Heb je ook een langere buis gemonteerd, waar het oliefilter overheen zit?

De aanzuighoogte in geen probleem.



Richard
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

30 s. ? dan heb je nu dus lagerschade...
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'onkruid', geïmporteerd van het oude forum:

Ik mis ook de langere buis in het oliefilter in dit verhaal.
Op de onderstaande link kun je zien hoe je zo'n filter nu echt moet monteren.
Oftewel welke ringetjes, schijfjes en alle andere friemeltjes die bij je filter geleverd worden moet monteren.
Dit is namelijk afhankelijk van de diepte van de bus (waar je filter inzit) t.o.v. het carter.
http://www.hpn.de/pdf/thermostat2.pdf
M.v.g.
Victor
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Dank voor jullie reacties, ik zal het nog eens op rijtje leggen.
Ik heb het setje op eBay gescoord, en dus miste ik de niet aanwezige onderdelen niet.
Morgen terug naar de tekentafel.
ik zal in ieder geval een langere buis moeten scoren ( of maken).
Robbert, ik weet niet precies hoe lang de motor heeft gelopen 15 seconden is ook al lang natuurlijk als je staat te wachten, met de schade zal het wel meevallen denk ik zo.

Chris
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom een verlengde aanzuigbuis? De verdiepte carterpan is voor een groter olievolume, neem ik aan, dus je zult toch tot het normale peil op de peilstok willen vullen?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Waarom een verlengde aanzuigbuis? De verdiepte carterpan is voor een groter olievolume, neem ik aan, dus je zult toch tot het normale peil op de peilstok willen vullen?
het is een tussenring met die lucht/koelkanalen, die zitten in de weg van de aanzuigfilter, daarom is de aanzuigbuis met 30 mm verlengd. (tussenstukje).
Het olieniveau is inderdaad gewoon zoals het was met de peilstok.
Olievolume is nu 3 Ltr.

Chris van Rooy
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik mis ook de langere buis in het oliefilter in dit verhaal.
Op de onderstaande link kun je zien hoe je zo'n filter nu echt moet monteren.
Oftewel welke ringetjes, schijfjes en alle andere friemeltjes die bij je filter geleverd worden moet monteren.
Dit is namelijk afhankelijk van de diepte van de bus (waar je filter inzit) t.o.v. het carter.
http://www.hpn.de/pdf/thermostat2.pdf
M.v.g.
Victor
Nou buis verlengd, op de draaibank een verlengstukje gemaakt M10 maal 1 en drie mm uitstekend volgens tekening.
ik had dus ook niet de bus met "bund" dus ook hier een nieuwe voor gedraaid, meteen de minimum maat ingelegd (3mm) dus de shim 0.3mm ter vervanging van de pakking kan komen te vervallen.
het spul gemonteerd, starten oliedruk is OK.
Vanmiddag gereden in de oude situatie, motor is 100% geen enkel teken van extra slijtage, ook met elecktronische stethoscoop gemeten nix kloppen of wat dan ook.

Dus Robbert ca 20 seconden "droog" schijnt te kunnen, nu jij "Flatlinen" hoe lang durf jij?

Victor en anderen bedankt, met name de link naar de tekening was zeer verhelderend.

Chris (greased lightning)
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

gelukkig maar chris, ik vind dat soort dingen altijd eng
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)