Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R65tic startprobleem
Reactie van bezoeker 'Ray', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R65tic uit 1987 heeft het volgende probleem. Hij wil niet starten. Contactslot is goed, relais werkt goed. Maar verder geen sjoege. Zeker met dit mooie weer, balen. Wat is de volgende stap. Aangezien het een ex politie moter is. Zit er veel loze bedrading in. Heeft er iemand een schema hiervan?
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ray,
ik heb zelf een ex-overheid R80. Deze was ontstoord met tenminste 2 condensators, in achter het voordeksel onder de diodeplaat en 1 via een blikken kastje dat om de bobines was gemonteerd. Verder afgeschermde bougiekabels en nog wat. Daarvan kan ik je een schema sturen uit het WPH, mail maar naar boesrijk2home.nl (met een ander teken voor de 2).
Ik vraag me af of het startprobleem een gevolg is van deze extra bedrading, overigens. Hoe goed is de accu, zijn de accudraden goed vastgezet, zijn de draden aan de startmotor allemaal goed vast, er kunnen allerlei oorzaken zijn. Een kapotte startmotor komt ook voor, of een door slijt en vuil vastzittend relais in de startmotor.
En een losse of slechte verbinding tussen accu, startknop, startrelais, startmotor, massa kan ook zijn. Loop de bedrading zorgvuldig na, dat geeft meestal wel aanwijzing. Zo niet dan zit het (in) de startmotor.
Je kan met enige handigheid de startmotor uitbouwen (eerst de accukabels losmaken omdat je met je steeksleutel gegarandeerd aan massa komt bij het losdraaien van de pluskabel!). Noteer hoe alle draden zitten voordat je losneemt, dat is nuttig bij het terugbouwen.
Vervolgens kan je met startkabels de aansluitingen van de motor (dikke plus en massa) aan een accu hangen om te zien of de motor nog draait. Zo kan je ook de Bendix (verschuivende tandwiel op de startmotor as) onderzoeken door de juiste punten aan te sluiten. Terugbouwen in omgekeerde volgorde.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert schreef: ' Noteer hoe alle draden zitten voordat je losneemt, dat is nuttig bij het terugbouwen."
Foto's 9stap voor stap) met de digitale camera maken kan ook een uitkomst zijn in het jaar 2007, tis maar een idee wat ik zelf wel toepas
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ton,
goed idee! Bedankt, ga ik volgende keer ook doen!
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)