Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R50 olie/smering tuimelaars cilinderkop
#1
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Hoeveel olie hoort er door de cilinderkoppen te stromen?
Heb mijn R50 even laten lopen zonder kleppendeksel om te zien of er genoeg olie naar toe gepompt wordt, na revisie.
En ik zag eigenlijk bijna geen olie stromen! Weet iemand of dit normaal is?
Is de oliedruk ergens te meten?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Geen paniek. Die oliedruk is bijna niet te meten, het pompje is geen wereldwonder. De olie komt in de koppen via de stoters en hulzen, en een zgn. spatsmering verzorgd de rest. Als je de zaak in elkaar zet, even die asjes volschudden met olie en alles komt goed. Bij het klepstellen komt er altijd een poeltje olie uitlopen wat bewijst dat er gesmeerd word!
Groet, Lei.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ivo', geïmporteerd van het oude forum:

Heb pas een R51/2 motor gerestaureerd. Zit met een gelijkaardig probleem. Aan de linkse zijde zit er olie in de klepdeksel, rechts niets. Hoor de kleppen aan de rechtse zijde ook behoorlijk tikken. Ik heb het gevoel dat er echt niks gesmeerd word. Wat kan hiervan de oorzaak dan zijn?

Groeten
Ivo
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:

Je kunt even kijken of je voetpakking geen oliekanaal blokkeert.rn
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ivo', geïmporteerd van het oude forum:

Opening in de karter pakking is voor de olie terugvoer of heb ik het fout?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:

Maar even in het engels....
"The system is lubricated by oil that comes either through the hollow pushrod or through the pushrod tube. There are holes in the block about 3/8" diameter just outboard of each valve lifter. They look downward at the crank. Some oil slung off the crank will splash through these holes and run down the pushrod tube.
They will also supply oil to the outboard end of the valve lifters.
Some of this oil will end up in the pushrod cup and then flow through
the hollow pushrods. Once the oil gets in the rocker chamber it is somewhat
splattered around by the moving hardware.
It then flows through a hole in the bottom of the chamber to a common
passage in the gasket face of the head. From here it passes into a
tube that is fitted to the cast iron cylinder. This tube in turn leads the oil to a single hole in the block and into the sump.
There must be nothing blocking the holes at the lifters (ie a swollen
pushrod seal). The pushrods must NOT be filled with sludge.

The return passages must NOT be filled with sludge.
The gaskets (or added sealing compound) must NOT have blocked any of
the return passages"
volgens http://autos.groups.yahoo.com/group/slash2 bericht 54734

Moet je gewoon eens rondneuzen. GewËldige site met veel /2 kennis, weetjes en discussies
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)