Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Windscherm/ kuip/ s kuipje ?? naked ??
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Graag ervaringen....ik ben 1,93 en rijd dus r45 met dat schermpje van bmw erop.
Dat geeft op de rijksweg nogal een turbulentie rond mijn helm, irritant.
Maar wat zou beter zijn ? Onlangs een r65 met RS kuip gehad, was ook niet prettig voor mijn lengte, geen turbulentie rond de helm, maar continu windstroom met dus weer meer herrie.
Wat is nou wijsheid ? ik ga sowieso binnenkort proberen zonder dit scherm, kijken wat het effect is en ook de schuinstand wijzigen.

Iemand van deze lengte ideeen ??
Alvast bedankt

Grt, Peter v Oossanen
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Zou een wat volwassener motor niet beter zijn voor jouw?
R80-90-100-1150 K100 etc?
Ik denk dat de motor in principe gewoon te klein is voor jouw lengte.?
Of een echt hogere kuip/ruit, maar dat staat voor geen meter natuurlijk.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:

nou niet beledigen he chris...;-)

Dit is de eerste motor waar ik goed op zit en waar ik het honderden km's op volhoud, ik zit alleen qua vermogen weleens aan een r80 te denken inderdaad, maar ben best tevreden, ben geen sprintjes trekkert bij stoplichten..
Verders zit er op veel andere boxers een iets lager zadel, vooral de r100, zoek maar na. volgens mij is hij niet kleiner, wel korter ivm wendbaarheid, maar er waren ook kortere r60's

gaat mij nu even omvergelijk in schermen, dus ervaringen met verschillende types.

grt, peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Vroeger reed op mijn Honda CX500 zonder scherm. Ik had wel eens op andere motoren gereden met scherm of kuip maar ik vond dat niks, miste de "vrijheid", de elementen en het onbelemmerde zicht. Nu moet gezegd dat de honda een klein spoilerschermpje boven op de koplamp had (standaard) en dat merkte je goed. Je had geen winddruk op je borst, waardoor je gemakkelijk lang hardrijden kon volhouden. Toen ik op mijn kale R80 stapte merkte ik dat de druk te hoog was en heb toen een s-kuipje gemonteerd met nieuwe hoge veel bollere ruit (Hobbyist). En dat bevalt prima. Wel werveling en turbulentie rond de helm, maar minder druk op de borst. Voor het geluid moet je natuurlijk oordoppen dragen.

Goeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje

[img]/import/photos/p22084s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

leuk, ik had een cx500sports, ook met koplamp schermpje, origineel, scheelde inderdaad veel.

jouw kuip op de bmw vind ik ook altijd erg mooi, maar ook daarbij heb je dus turbulentie begrijp ik, ok weer wat geleerd, dank!
Reply
Reactie van bezoeker 'douwe kuiling', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Ik ben 1,93 lang en rij r100rs. Er zat een kuip opgemonteerd maar die heb ik eraf gehaald en vervangen voor een standaard universeel ruitje dat je op het stuur kunt monteren(slechte staat kuip, beroerde spiegels) . Al naar gelang de stand van het ruitje heb ik meer/minder last van wind langs mijn helm. Op sommige standjes een oorverdovend gedonder, op andere standen een hinderlijk geruis. Het is er altijd! Zonder ruitje natuurlijk niet maar dan vind ik de tegenwind te veel en krijg lamme armen na drie kwartier rijden.
Ik rijd met ooropjes in, zeker op de snelweg en het ruitje in zijn minst hinderlijke stand: zo veel mogelijk achterover en mijn complete behelmde kop komt boven de ruit uit.
Het rijdt prima!

Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen; factoren zijn je postuur, zithouing, ruitje, stand van ruitje, helm, type motor, snelheid, ...

groet
douwe
Reply
Reactie van bezoeker 'eric albers', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Peter
Even een reactie op jouw turbulentieprobleem: wat mogelijk is, is aan de bovenkant van de ruit een klein spoilertje te maken van perspex of acrylaat (figuurzagen!) over de hele breedte van de ruit. Een stripje van een paar cm. volstaat, maar dan wel over de hele breedte. Zulke dingen zijn ook te koop voor een hoop geld, maar zijn in feite heel makkelijk zelf te maken. Vastzetten met een klemmetje of lijmen/schroeven op je ruit aan de voorzijde. Werkt gegagrandeerd! Heb het zelf vroeger ook al eens aan de hand gehad. En wil je evt. meer vermogen op je R45: cylinders van een R65 passen erop. Ik heb er volgens mij nog een paar liggen. Alleen dan wel de sproeierbezetting van de gasfabriek aanpassen en als de compressie te hoog wordt een compressieverlagingsplaat (paar dikke pakkingen) tussen de kop en cylinder plakken. Als je evt. interesse hebt bel je maar. Grzz Eric
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Eric, heb ik idd al eens overwogen, onlangs nog een set aan mijn neus voorbij gegaan voor 72 euro, op ebay.de was jammer.

Gasfabriek is al deels aangepast aan luchtfilter, alu bij mij, en van een 800-900-1000 versie, zitten aan achterzijde ronde gaten in..
Onlangs voor fles Whisky een r45 blok bekomen, die eerst maar eens open halen..
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)