Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterlicht
Reactie van bezoeker 'Vino', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo
Als ik mijn verlichting inschakel op parkeerstand heb ik gewoon achterlicht,ga ik naar gewoon licht tijdens het rijden dan doet het achterlicht het niet,iemand een idee,heb ondertussen wat contactjes en stekkertjes met spray bespoten maar nog geen succes,motor is een RT100 uit 82,nu ik toch bezig ben de schakelaar naast het klokje in de kuip ?? waarvoor dient deze er gebeurt niets als ik deze inschakel
Gr Vino
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Vino,
het lijkt er op dat IN het lichtrelais een contact niet werkt. Volgens het schema het contact dat verbonden is met punt 87b.
Met een beetje behendigheid kan je het relais open maken en als je vervolgens punten 85 en 86 met een accu verbindt (86 aan de plus, denk ik) kan je zien of er contact wordt gemaakt tussen 30 en 87b. Vaak kan je ook op het oog zien dat een contact vervuild of versleten is.
Soms kan je voor tijdelijk de boel nog schoonmaken en als de boel erg vuil of versleten is koop je beter een nieuw relais, bij voorbeeld bij de Hobbyist, onze forum sponsor. Op model en leeftijd leveren ze je vast wel het juiste.
Succes,
Egbert
Reply

Hoi Egbert

Klikt voor een beginner als ik ben erg ingewikkeld,waar vind ik die relais,heb al wel een soort stekkerdoosje onder de buddy vlak voor de tank los gemaakt en met silcon.spray ingespoten,is dat het relais misschien.bedankt zover
Gr Vino
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Dat komt me bekend voor. Op onverklaarbare momenten doet mijn achterlicht het ook niet. Ik heb de stuurschakelaar destijds gedemonteerd en schoongemaakt zonder enig resultaat. Als ik het me goed herinner dan werkte het wel altijd in de stadslichtstand en soms niet in de groot/dimlichtstand. Kan dat hetzelfde euvel zijn? De laatste tijd heb ik er geen last van.

Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje

[img]/import/photos/p21929s.jpg[/img]
Reply

Hallo Reyer
Idd in parkeerstand werkt het achterlicht wel,maar niet bij gewoon licht,je schrijft dat het nu weer goed is,iets speciaals aan gedaan??kan in deze tijd toch moeilijk zonder achterlicht gaan rijden,ben pas begonnen met motorrijden en wil nog wel een paar jaar mee
Gr Vino
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb er verder niets aan gedaan, ik wist ook niet wat. Wellicht dat het aan het relais ligt. Misschien dat er op dit forum nog meer reacties komen. Ik let wel altyd goed op dat het achterlicht brandt als ik wegrijd.

Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply

Hallo Vino.
Het lichtrelais zit in de koplamp.
Het is een waarschijnlijk zwart plastic doosje met 5 aansluitingen en 6 draden.
Hieronder de kleuren en de aansluiting nummers:
een dubbele groene draad op 1 steker, nr 87b, geel-wit 87, bruin 85, rood 30 en groen-violet 86. De draden zitten misschien in een stekerblokje, dat weet ik niet uit het hoofd en ik heb geen zin om er voor naar de box te fietsen en de koplamp open te maken ;-)
Als de draden in een stekkerblokje zitten heb je een identiek relais nodig, als ze elk op een aparte steker zitten noteer dan welke kleur draad waaraan zit (nummer van de relais-aansluiting). Als je geen origineel kunt vinden moet je wel eentje kopen die 2 uitgangen heeft en genummerde aansluitingen!
Het klinkt complex en als je kijkt zie je dat het in wezen heel simpel is.
Als je er niet een-twee-drie uitkomt kan je even mailen naar boesrijk2home.nl, dan heb ik misschien nog wat plaatjes te mailen en zo.
Succes,
Egbert
Reply

Hoi Egbert

Vanmiddag de boel maar eens opengemaakt kwam bij de kabelboom achter het kontaktslot diverse gebroken of bijna afgesleten stroomdraadjes tegen ga binnenkort maar eens het een en ander renoveren.
In ieder geval bedankt voor je reaktie
Gr Vino
Reply

OK, graag gedaan. Hopelijk kom je er uit.
Suces,
Egbert
Reply

Vandaag mijn bij de Hobbyist bestelde relais ingebouwd en alle problemen opgelost heb weer gewoon achterlicht,dank voor alle reakties en hulp
Gr Vino
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)