Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwabberen
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Mijn K1100LT "zwabbert" sinds kort boven de 110 km/u op de rechte weg.
Het lijkt alsof het voorwiel en in mindere mate de hele fiets gaat slingeren.
Als je dan gas geeft houdt het op totdat je weer met gelijke snelheid blijft rijden. Het hangt een beetje samen met het soort wegdek, maar is nooit helemaal weg.
Onder de 110 geheel geen last, zelfs als je het stuur geheel los laat rijdt hij probleemloos.

Wie maakt me wijs?

Groet,
Bas
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk naar bandenspanning, schokdemping, balancering.Anders zou ik het niet weten
Reply
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

aanvullend op Jeroen:
balhoofdlager checken
(hoe: stuur moet zonder haperen heen en weer bewogen kunnen worden wanneer je het voorwiel van de grond heft door achterop het kontje te leunen)
mvg
Helmer/Almere
Reply

Nog iets vergeten. Heb je een topkoffer. Die wil ook nog wel eens hiervoor zorgen.
Reply
Reactie van bezoeker ' Hugo Pellinkhof', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ken het verschijnsel. In 1976 ben ik met een R96S gecrached. Ik reed 140 km op de snelweg en haalde een vrachtwagen in. Het stuur begon heftig te zwabberen en de machine werd onhoudbaar. Ik ben eraf geslingerd en er gelukkig met veel schaafwonden en kneuzingen vanafgekomen.In het technisch motorwoordenboek wordt het verschijnsel omschreven als: gevaarlijke resonantietoestand van een motor waarbij het stuur onbeheersbaar heen en weer slaat. Alles was perfect, althans vernieuwd, maar desondanks gebeurde het. Er zat geen stuurdemper op. Sindsdien rijd ik (R60/6) met stuurdemper en ik leef nog steeds.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hugo Pellinkhof', geïmporteerd van het oude forum:

Het verschijnsel heet: SPEEDWOBBLE. Er is eerder over gesproken in het technisch forum. Wees voorzichtig! HUGO
Reply
Reactie van bezoeker 'job', geïmporteerd van het oude forum:

helaas.. ik denk dat het geen speedwobble is..maar gewoon verkeerd afslijten van de banden.. was in ieder geval zo bij mijn motor.. een k100rs.. nieuwe voorband en achterband..probleem was weg.. loodje voor balanceren weg.. zelfde.. of idd de balhoofdlagers..

Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien de bandenspanning eens controleren

Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply

Die bandenspanning was al aan bod geweest. Ik ben ook met 140 KM op een 75/5 in een speedwobble terecht gekomen. Het lag toen aan verkeerd ingestelde spanning van de achterschokdemping. Dat heeft toen heel veel adrenaline gekost. Als reflex heb ik het gas helemaal dicht gedraaid en heb mijn uiterste best gedaan om op de motor te blijven zitten tijdens het uitdrijven zonder te remmen. Gelukkig is dit gelukt en was ik een ervaring rijker. De vraag is waar het probleem begint. Is het een zwabberend stuur of begint je kont te zwabberen. De andere reacties geven een indicatie waar je door een deskundige eens advies moet laten geven.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb eens ooit achter een CB750 gereden waarvan de kentekenplaat en daarna het hele achterspatbord ging zwabberen bij pakweg 140 en hoger.
Ik sprak hem bij een pompstation en gaf mij te kennen dat inderdaad bij die snelheid het fijne rijden bergafwaarts ging. Hij dacht dat het aan het slappe frame lag. Hoe het precies is afgelopen weet ik niet.
Tipje voor jou?
Net als voorgaande schrijvers ben ik niet enthousiast van topkoffers en schermen op het stuur gemonteerd.
Met dit weer laat ik mijn zijkoffers ook thuis.....
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)