Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KM teller R 100 RT
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Sinds kort heb ik een 100 Rt van 1980. Nu heb ik het gevoel dat de teller een hogere snelheid aangeeft dan dat ik werkelijk rijdt.
De cardan overbrenging is 32-11 geeft een verhouding van 2,91: 1.
De teller heeft een W= 691.
Mijn vraag is is hier nu de juiste teller in gemonteerd?

Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

mijn r100rt uit 88 wijst ongeveer 10% teveel aan. op zich niet verontrustend lijkt mij. Zo lang het bekend is kun je je niet vergissen bij flitspalen
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik denkdat je vermoeden juist is. Mijn nieuw aangeschafte R100(1984) heeft een cardanverh. van 11/33. In de snelheidsmeter staat W691. Ik denk, dat je cardan een keer is verwisseld.

Gr. Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik heb ook een R100RT uit 1980 met een 32-11 cardan en een km teller met W691. De mijne geeft ongeveer 15 km/hr te veel aan. De fiets is helemaal origineel.

Groeten Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Die W is het wegdraaigetal en heeft te maken met het aantal keren dat de kilometertellerkabel moet ronddraaien om precies 1 km afstand aan te geven. Mijn R65 met mijlenteller heeft als getal W=1245 en als kilometerteller zou hij moeten hebben W=774. Dat wegdraaigetal zie je meestal onderaan de tellerschaal staan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

De kilometerteller is mechanisch ontkoppelt van de snelheidsmeter.
De kilometerteller vraagt om omwentelingen per KM.
De snelheidsmeter vraagt om omwentelingen per MINUUT of per UUR, wat je wilt.
Maar in ieder geval een andere (afstand tegen tijd) grootheid dus.
Het is natuurlijk wel zo dat hier een duidelijke door de fabrikant vastgestelde verhouding in zit.

Het kan best dat de kilometerteller goed telt. maar de snelheidsmeter verkeerd aangeeft.
Mijn R90S is ook hopeloos optimistisch, geeft ook gemakkelijk 15Km/uur teveel aan. (gemeten met GPS bij 140 Km/hr BMW tellersnelheid).

Voordat we hier een discussie over krijgen: ik heb wat gelezen over de nauwkeurigheid van de GPS, deze is bij CONSTANTE snelheid minder dan 1%!
Volgens sommigen zelfs minder dan 0,1 Km.
De snelheid wordt wel minder nauwkeurig naarnate de snelheid zakt (wandelen).
Lijkt me dus de aangewezen manier om de snelheid te ijken.

Groetjes Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Bijna altijd is de overbrenging van de kilometertellerkabel naar de snelheidmeter een magnetische koppeling. Dat de wijzer te hoog uitslaat heeft bijna altijd te maken met het slapper worden van de spiraalveer die de wijzer terug wil duwen. Op dit forum zijn al meer berichten geplaatst om dit euvel op te lossen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Bakker', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Mijn R100RT van '81 geeft ook teveel aan, ben ik pas achtergekomen. Heb sinds kort een GPS. Als ik 160 rijdt, geeft mijn TomTom 152 aan. Ook bij andere snelheden blijft het verschil ongeveer 8 km.

Vr. gr. Jan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)