Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie uit cardanontluchting door kou
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Komt vaker voor als het koud is. Maar even blijven opletten: dit kan duiden op versleten kroon/pignonwiel. Als er n.l. teveel speling zit tussen de tandwielen gaan deze bij lagere temperaturen werken als een soort "slagroomklopper" waardoor de olie gaat schuimen. En langs de ontluchting een uitweg zoekt. Hoeveel km. is er met deze cardan gereden? Daar zou ik eerst maar eens naar kijken.
Reply
Reactie van bezoeker 'nicolaj', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,
Dank voor alle reacties tot nu toe. Het verhaal is tot nu toe is dat ik aanvankelijk een afspraak had gemaakt met motormarkt de jordaan (met dank voor de tip) maar deze weer heb afgezegd daar de olielekkage met het stijgen van de temperaturen stopte, dit na het weer vullen van de olie tot de voorgeschreven niveau`s.
Het blijft raadselachtig voor mij, op de laatste reactie werd gevraagd hoeveel kilometers er op zaten. De teller geeft 75.000 aan en op het geluid te oordelen wat het blok produceert zou dit best wel eens kunnen kloppen ( voor zover ik dat kan beoordelen).
Ik blijf er even op doordraaien , houd de niveau`s in de gaten en wacht volgende week even af ,het schijnt kouder te worden dus dan maar even boven de 100 en kijken wat er dan gebeurt.
Nogmaals dank voor de reacties!
Nicolaj
Reply
Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heren, dank voor de reacties. Feit blijft dat dit dus niet bekend is. Zelf dacht ik ook aan kou, dikkere olie enz. Maar blijft vreemd dat ik dit nog eerder heb gehoord of meegemaakt. Rijd sinds 8 maanden weer dagelijks, 25 jaar geleden ook zomers en winters doorgereden (ook op een R100S ) maar ook toen nooit een dergelijk probleem gehad terwijl de winters toen toch echt wel eens kouder waren.
Ik houd het toch maar op een kapotte keerring en ga maar eens op zoek naar een bedrijf in debuurt (Haarlem) die het kan repareren. Iemand suggesties?
Nicolaj
Hallo Nicolaj BMW dealer http://www.harry-meyer.nl/Badhoevedorp BMW dealer Ruud Ottenhof Witteschimmelstraat Amsterdam en Postma motoren Veenpolderstraat 41, 2013 SV Haarlem is altijd handig zit in de Leidsebuurt.
Groeten Harry
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb hetzelfde fenomeen gehad met een R100R. De reden was olieverlies afkomstig van de versnellingbak.Deze olie kwam via de cardanbehuizing in de haakse overbrenging terecht. Dit was mogelijk door het feit dat de dichting van de haakse overbrenging enkel in ÈÈn richting werkt. Er kan wel olie in de overbrenging maar geen meer uit. Dus het teveel aan olie kwam via de verluchting naar buiten.
Ik heb de verluchting van de versnellingbak dicht gemaakt. Probleem opgelost!
De verluchting van de versnellingsbak gebeurt nu via de aansluiting van de kabel van de kilometerteller.
Fieremnans, Dit is preceis wat ik ook heb. Waar zit die verluchting van de versnellingsbak en hoe maak je die dicht ?
Reply
Reactie van bezoeker 'hugo.fieremans', geïmporteerd van het oude forum:

De verluchting van de versnellingsbak gebeurt via een uitsparing naast het uitgaande lager van de versnellingsbak. Bij een eerste poging had ik aluminiumpasta gebruikt, maar dat lukte niet. Nadien heb ik het gaatje dichtgemaakt met een stokje (bamboe/brochette stick) en selicone. Totnogtoe heb ik nog geen olieverlies geconstateerd. De duurzaamste oplossing is natuurlijk de versnellingsbak open maken en het gaatje afdichten van binnenuit met koudsolduur (metaalpasta). Maar de versnellingsbak openmaken is een lastige klus, vooral het losmaken van de kroon op de uitgaande as is een verschrikking.
Succes
Hugo
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)